2026-04-10, 22:06
  #103969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det är en viktig poäng du har att vi ligger bra till i korruptionsstatistiken och det bekräftar ju egentligen bara det jag skriver: att våra domstolar faktiskt gör sitt jobb utifrån gällande lag.

Kopplingen till Dumpen är dock högst aktuell eftersom det är just i det svenska rättssystemet som gränserna för privat brottsbekämpning nu prövas. När vi ser stämningar från advokatbyråer som Hurtig & Partners så handlar det inte om subversiv retorik eller konspirationer, utan om en helt vanlig civilrättslig process.

Poängen är enkel: Oavsett vad man tycker om de män och kvinnor som hängs ut, så är det domstolarna som ska sköta dömande och registerföring i en rättsstat - inte privata aktörer eller anonyma nätverk. Det är den principen som nu fastställs.

När rättsstaten väl kliver in i tingsrätten så spelar det ingen roll hur högt lådtanterna skriker eller hur många arga emojis eller hjärtan de postar. Juridiken bryr sig som bekant inte om vem som har flest hejarop på Facebook, utan om vad som faktiskt står i lagboken. Det är nog dags för vissa att inse att en fällande dom för förtal väger betydligt tyngre än en like från Berit, 67.

Nu avsågs retoriken inte det svenska rättssystemet och eller rättsstaten utan påståendet om korruption.
Ok, kopplingen till dumpen handlade tydligen om ett tidigare inlägg som ansåg att lagen om förtal och advokater som åtog sig sådana mål handlade om korruption.
Citera
2026-04-10, 22:17
  #103970
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Nu avsågs retoriken inte det svenska rättssystemet och eller rättsstaten utan påståendet om korruption.Ok, kopplingen till dumpen handlade tydligen om ett tidigare inlägg som ansåg att lagen om förtal och advokater som åtog sig sådana mål handlade om korruption.

Då förstår jag att vi pratade förbi varandra angående begreppet korruption, ber om ursäkt för det

Min poäng var aldrig att hela systemet är ruttet - tvärtom, jag hävdar ju att systemet fungerar när det nu sätter ner foten mot Dumpens metoder.

Det som vissa kallar korruption är i själva verket rättsstaten som skyddar sina grundläggande principer. Att en advokat företräder en klient i ett förtalsmål är inte korruption, det är en förutsättning för en rättvis prövning.

Vill du bo i ett land där juridiken och beviskraven har sista ordet, eller föredrar du ett samhälle där ett gäng anonyma nätverk och lådtanter på Facebook bestämmer vem som ska få sitt liv förstört?
Citera
2026-04-10, 23:04
  #103971
Medlem
HeroNeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
"Grupptalan i Sverige

Lagen om grupprättegång som trädde i kraft den 1 januari 2003 innebär att det är möjligt för enskilda, organisationer och myndigheter att väcka talan för en grupps räkning.
Gruppmedlemmarna behöver inte medverka eller ansvara för några kostnader, men domen gäller även i förhållande till dem."

SFS-nummer: 2002:599
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2002599-om-grupprattegang_sfs-2002-599/

Så det är absolut möjligt. Förutom att x män måste sammanstråla, alternativt att en advokat samlar ihop dom.

Du said vad? Dumpen kommer inte klara sig på sikt, för det är inte möjligt. Något Sara säkerligen är medveten om också.

Nej nej nej, det är bara en schimär typ fasad för att en liten liten möjlighet för att det ska se fint ut i vårt vrickade och korrupta rättsystem. Förstår du inte det? Tror du verkligen att en möjlighet är detsamma som att det faktiskt kommer att ske. 🙄 kom igen! Och ett antal utpekade ”pedofiler” ska alltså fixa med en grupptalan. 🤣 Det kommer aldrig att gå!

Jag håller inte med Dumpen sätt att jobba nej nej för dom är minst lika utnyttjande av rättssystemets och demokratins kryphål men ”pedofiler” har inte folket eller rättsystemet alls på sin sida medan dumpen har folkets stöd och därmed lynchmobbens fördelar.
Citera
2026-04-10, 23:05
  #103972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Då förstår jag att vi pratade förbi varandra angående begreppet korruption, ber om ursäkt för det

Min poäng var aldrig att hela systemet är ruttet - tvärtom, jag hävdar ju att systemet fungerar när det nu sätter ner foten mot Dumpens metoder.

Det som vissa kallar korruption är i själva verket rättsstaten som skyddar sina grundläggande principer. Att en advokat företräder en klient i ett förtalsmål är inte korruption, det är en förutsättning för en rättvis prövning.

Vill du bo i ett land där juridiken och beviskraven har sista ordet, eller föredrar du ett samhälle där ett gäng anonyma nätverk och lådtanter på Facebook bestämmer vem som ska få sitt liv förstört?

Har man inte upplevt eller bott i ett land där korruption och godtycke råder , ska man nog akta sig för att kalla sådant man inte håller med om för korruption . Det är lite för primitivt helt enkelt.
Citera
2026-04-10, 23:16
  #103973
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroNero
Nej nej nej, det är bara en schimär typ fasad för att en liten liten möjlighet för att det ska se fint ut i vårt vrickade och korrupta rättsystem. Förstår du inte det? Tror du verkligen att en möjlighet är detsamma som att det faktiskt kommer att ske. 🙄 kom igen! Och ett antal utpekade ”pedofiler” ska alltså fixa med en grupptalan. 🤣 Det kommer aldrig att gå!

Jag håller inte med Dumpen sätt att jobba nej nej för dom är minst lika utnyttjande av rättssystemets och demokratins kryphål men ”pedofiler” har inte folket eller rättsystemet alls på sin sida medan dumpen har folkets stöd och därmed lynchmobbens fördelar.
Ja precis.
Hur kan man tro att ett gäng gäddor/pedofiler skulle gå samman för något dylikt.
Som du skriver här så har Dumpen folkets stöd vilket alla inte verkar förstå.
Citera
2026-04-10, 23:23
  #103974
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja precis.
Hur kan man tro att ett gäng gäddor/pedofiler skulle gå samman för något dylikt.
Som du skriver här så har Dumpen folkets stöd vilket alla inte verkar förstå.

Det är en intressant definition av demokrati du presenterar.
Citera
2026-04-10, 23:30
  #103975
Medlem
Såååå...SD väljer att släppa in dumpen (iallafall på en mindre skala) i skolan..., vi pratar om gruppen som:
1. Förstört en hel del förundersökingar och pågående polisoperationer.
2. Vart en direkt och/eller indirekt anledning till att flera människor har tagit deras eget liv.
3. Inspirerat många andra vigilantegrupper vars konsekvenser har vart förödande.
4. Lett till en ökad trend av vigilantism generellt i sverige.
5. Har utpressat män indirekt genom impulskollen.
6. Manipulerat funktionsnedsatta/psykiskt sjuka människor.
Och glöm inte att gruppen är ledd av en kvinna vars kriminella historia skulle ge en bakgrundskontroll en shock, som även inkluderar sin dotter i detta. Och en föredetta relik av höjdhoppare vars tidigare kokainberoende och festande med prostituerade 18 åringar är nog till del av hans desperata försök att verka moralisk. Sara är även åtalad för förtal två gånger nu, en brottsling alltså.

Juste jävlar, glöm inte att Dumpen:
1. Har inte en säker metodik (Kik-foton och video's can manipuleras för att se ut som dom är "live")
2. Har haft flera fiskare som hoppat av pågrund av att dom tycker att deras metodik är skit.
3. Bryr sig mer om fiktiva barn än riktiga barn
4. Har hängt ut personer även om dom inte kom till platsen, vilket öppnar upp att vem som helst kan använda sig ut av AI eller kik-live mods för att hävda sig vara personen.

Denna grupp ska alltså hålla föreläsningar, specifikt så ska sara och patrik göra detta. Individer som inte har en utbildning, någon professionell erfarenhet eller någon typ av grund bakom sig (Jag anser nog att hänga ut människor är inte grund för att "man kan mycket om grooming"). Dessa människor ska dom låta in och lära barn? Jag skulle inte vilja låta S eller P gå nära några barn, deras världssyn är riktigt skev likadant som deras bakgrund.
Citera
2026-04-10, 23:56
  #103976
Medlem
HeroNeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det är en viktig poäng du har att vi ligger bra till i korruptionsstatistiken och det bekräftar ju egentligen bara det jag skriver: att våra domstolar faktiskt gör sitt jobb utifrån gällande lag.

Kopplingen till Dumpen är dock högst aktuell eftersom det är just i det svenska rättssystemet som gränserna för privat brottsbekämpning nu prövas. När vi ser stämningar från advokatbyråer som Hurtig & Partners så handlar det inte om subversiv retorik eller konspirationer, utan om en helt vanlig civilrättslig process.

Poängen är enkel: Oavsett vad man tycker om de män och kvinnor som hängs ut, så är det domstolarna som ska sköta dömande och registerföring i en rättsstat - inte privata aktörer eller anonyma nätverk. Det är den principen som nu fastställs.

När rättsstaten väl kliver in i tingsrätten så spelar det ingen roll hur högt lådtanterna skriker eller hur många arga emojis eller hjärtan de postar. Juridiken bryr sig som bekant inte om vem som har flest hejarop på Facebook, utan om vad som faktiskt står i lagboken. Det är nog dags för vissa att inse att en fällande dom för förtal väger betydligt tyngre än en like från Berit, 67.

Men hallå, det är väl precis i tingsrätten där det är som störst inflytande av subjektivitet och orättvisa domar!!! Vet du om att i har nämndemän (!) i våra domstolar, politiskt tillsatta! 🤣 varför tror du vi har olika nivåer av domstolar där HD med prövningstillstånd och HDs prejudicerande domar. Varför ändras en hel del domar i högre instanser och ändrar även straffen… Dessutom är domarna tolkare av lagen, vår lagbok är som en bibel - allt tolkas har undantag och ska ha prejudicerande fall alltså vägledande domar.
Verkar som många här är juridiska nötter som tror att alla domare är bokstavstrogna
Va fan!!! Gå och lägg dig!
Citera
2026-04-11, 00:09
  #103977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja precis.
Hur kan man tro att ett gäng gäddor/pedofiler skulle gå samman för något dylikt.
Som du skriver här så har Dumpen folkets stöd vilket alla inte verkar förstå.

Vad innebär folkets stöd rent konkret? Vilka är de? Sitter du inne med statistik kring detta så får du gärna presentera den. Förutom det officiella Sverige , politiker, rättssystemet och massmedia är det många ur folket som också är kritiska till dumpens metoder, dock inte kritiska till själva syftet.
Du bör lära dig att skilja på syfte och metod, det är två vitt skilda saker.
Citera
2026-04-11, 00:11
  #103978
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomplexVandring
Såååå...SD väljer att släppa in dumpen (iallafall på en mindre skala) i skolan..., vi pratar om gruppen som:
1. Förstört en hel del förundersökingar och pågående polisoperationer.
2. Vart en direkt och/eller indirekt anledning till att flera människor har tagit deras eget liv.
3. Inspirerat många andra vigilantegrupper vars konsekvenser har vart förödande.
4. Lett till en ökad trend av vigilantism generellt i sverige.
5. Har utpressat män indirekt genom impulskollen.
6. Manipulerat funktionsnedsatta/psykiskt sjuka människor.
Och glöm inte att gruppen är ledd av en kvinna vars kriminella historia skulle ge en bakgrundskontroll en shock, som även inkluderar sin dotter i detta. Och en föredetta relik av höjdhoppare vars tidigare kokainberoende och festande med prostituerade 18 åringar är nog till del av hans desperata försök att verka moralisk. Sara är även åtalad för förtal två gånger nu, en brottsling alltså.

Juste jävlar, glöm inte att Dumpen:
1. Har inte en säker metodik (Kik-foton och video's can manipuleras för att se ut som dom är "live")
2. Har haft flera fiskare som hoppat av pågrund av att dom tycker att deras metodik är skit.
3. Bryhttps://www.flashback.org/favoriter/2026-04-10r sig mer om fiktiva barn än riktiga barn
4. Har hängt ut personer även om dom inte kom till platsen, vilket öppnar upp att vem som helst kan använda sig ut av AI eller kik-live mods för att hävda sig vara personen.

Denna grupp ska alltså hålla föreläsningar, specifikt så ska sara och patrik göra detta. Individer som inte har en utbildning, någon professionell erfarenhet eller någon typ av grund bakom sig (Jag anser nog att hänga ut människor är inte grund för att "man kan mycket om grooming"). Dessa människor ska dom låta in och lära barn? Jag skulle inte vilja låta S eller P gå nära några barn, deras världssyn är riktigt skev likadant som deras bakgrund.
Ja de vet allt i nämnda fråga, men de vet inte hur många barn som kan tänka sig att bli offer. De vet inte det för de är inte egentligen intresserade främst av barnen, utan av männen. Att få utrycka sitt inbyggda förvärvade hat.

Men viktig sak är vilka åldrar, när det gäller eleverna som de tänkt ska inbegripas. Omogna barn kan bli skrämda av deras info, och inte säkert att de kan hantera detta. Bevisligen kan vissa vuxna inte hantera, men det förutsätts att barn ska hantera detta som om de var starka vuxna.

På samma sätt som man kan anta att barn inte kan hantera sexualitet, kan de inte heller alltid hantera en beskrivning av våldsam påtvingad (det heter ju våldtäkt). Finns det någon som försökt analyserat detta med unga personer.

För om det skett ett mord på barn i grannkvarteret så är det ingen vuxen som vill skrämma upp barnen med detta, man hanterar detta på annat sätt. Och varför ska man då skrämma barnen som kanske inte kan ta emot detta, utan det kanske bör göras på annat sätt. Har själv blivit uppskrämd som barn. Kan någon förklara för mig vad som var bra med det?
Citera
2026-04-11, 00:34
  #103979
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroNero
Men hallå, det är väl precis i tingsrätten där det är som störst inflytande av subjektivitet och orättvisa domar!!! Vet du om att i har nämndemän (!) i våra domstolar, politiskt tillsatta! 🤣 varför tror du vi har olika nivåer av domstolar där HD med prövningstillstånd och HDs prejudicerande domar. Varför ändras en hel del domar i högre instanser och ändrar även straffen… Dessutom är domarna tolkare av lagen, vår lagbok är som en bibel - allt tolkas har undantag och ska ha prejudicerande fall alltså vägledande domar.
Verkar som många här är juridiska nötter som tror att alla domare är bokstavstrogna
Va fan!!! Gå och lägg dig!
De rättsvårdande försöker tolka lagar och bedömer rättspraxis. När en flicka 16 stod inför skranket för att förenat sig med en pojke 14. Då skriv domaren, att det inte kunde varit lagskrivarens (Bodströms) intentioner att flickan skulle dömas, (detta är nu ändrat så den kommentaren behövs inte).

Rättsvårdande försöker och tar tid på sig, det försöker inte Dumpen och de har mängdkrav före kvalitetskrav.
Citera
2026-04-11, 00:45
  #103980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Vad innebär folkets stöd rent konkret? Vilka är de? Sitter du inne med statistik kring detta så får du gärna presentera den. Förutom det officiella Sverige , politiker, rättssystemet och massmedia är det många ur folket som också är kritiska till dumpens metoder, dock inte kritiska till själva syftet.
Du bör lära dig att skilja på syfte och metod, det är två vitt skilda saker.
Säkert samma som vanligt aftonbladet undersökningen visade att mindre än 50% av folket stöttade dem, ca 20% ville inte svara eller saknade åsikt. Så detta gör ju att 70% stöttar dumpen då dessa egentligen stöttar dumpen då.

Skulle dock vilja påstå att de som inte svarade var rädda att deras åsikt skulle ogillas även om det var en anonym undersökning.

Faktum är ju att vi inte kan räkna på dessa och istället ser att mindre än 50% stöttar och mindre än 50% är emot dem. Så om man definierar att folket är en selektiv grupp utav den totala befolkningen så har hon ju rätt.
Men går man på undersökningen så speglar den en verklighet där folket inte tycks stötta dem. Går man på dagens mediala läge och politik ser det ut som att det är fler på högersidan men inte alla som stöttar dem och en skara på vänster sidan men inte alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in