2026-04-10, 22:22
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Läkarna kommer aldrig bli kompenserade Ekonomiskt, däremot vore det ju anständigt av Läkarförbundet
att ge dessa två ett officiellt erkännande som just Läkare, oavsett hur Domstolarna behandlat dem.

Dottern är hjärntvättad bortom all räddning och har varit länge.
De ( Far, Dotter) hade ett bra förhållande tills en viss Frireligiös Mamma misstänkte att Pappan nog minsann, var en potentiell Styckmördare!
Varför tror du dom aldrig kommer få Ex gratia ersättning?
Nu riskerar jag avstängning, men nog finns det i tråden vad mamman arbetar som i dag?
Jag är inte ute efter identitet bara yrket hon är verksam inom.
Men i praktiken så är dottern Thomas arvinge och vissa delar av det kan han inte testamentera bort eller?
Citera
2026-04-10, 22:37
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Nu riskerar jag avstängning, men nog finns det i tråden vad mamman arbetar som i dag?
Men i praktiken så är dottern Thomas arvinge och vissa delar av det kan han inte testamentera bort eller?

Han kan helt enkelt bara skänka bort/göra sig av med pengarna innan han dör om han nu vill säkerställa att de inte tillfaller dottern.
Citera
2026-04-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Du tror inte det kan vara ett resultat av stelbent svensk byråkrati snarare än infiltration? Det står faktiskt på papper att TA har styckat da Costa och att då i offentlig tjänst hålla föredrag med TA är nog inte den bästa idén.

Nej, det tror jag verkligen inte! Det finns inget spår av byråkrati i denna absurda händelse. Det handlar inte om att en myndighet eller arbetsgivare följer sina rutiner – det handlar om att en person straffas hårt för en helt obetydlig handling. Att låta någon sköta en diabildsprojektor under en föreläsning är inte ett brott, oavsett vilken bakgrund den personen har, och det är inte heller något som borde leda till att man förlorar sitt jobb och tvingas fly landet. På sin höjd - med tanke på tidsandan - kanske ett klargörande samtal med ansvarig chef varit en lämplig åtgärd.

Om det hade varit en vanlig byråkratisk process, hade det funnits en utredning, en varning eller åtminstone en chans att förklara sig. Men här ser vi istället ett mönster där människor straffas utan rättslig prövning, bara för att de på något sätt associeras med TA eller TH. Det är inte byråkrati – det är en häxjakt. Och det är just det som gör det så otäckt: att det inte fanns några gränser för hur långt hatet och misstänksamheten kunde gå.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-04-10 kl. 23:08.
Citera
2026-04-10, 22:46
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubland
Han kan helt enkelt bara skänka bort/göra sig av med pengarna innan han dör om han nu vill säkerställa att de inte tillfaller dottern.
Det är nu det blir lite knepigt med bröstarvinge.
"Det går inte att göra ett barn helt arvlöst då de alltid har rätt till sin laglott"
Hur skall han komma förbi det och är det vad han vill, trots allt är det ju mamman som har hjärntvättat dottern och som är boven i den delen av dramat.
Oaktat vilket så kommer ingen kunna njuta av skadeståndet om det nu blir något.
Med njuta menar jag arvingen.
Citera
2026-04-10, 22:53
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Thomas Dotter blir ensam arvinge då föräldrarna är skilda. Jag tror Thomas kan Testamentera hälften till något annat ändamål men resten måste tillfalla Dottern. Osäker här på det Juridiska. Tror Thomas kommer ge allt till Dottern oavsett,
Det är ju enbart hans f.d Hustrus fantasier som skiljt dem åt under alla dessa år.

Ex gratia vore ända möjligheten, men den är minimal.
Det handlar inte om pengar längre, upprättelse är mer värt för dessa båda Läkare. En upprättelse som för Staten har svårt att ge, då det blottar deras egna misstag.
Citera
2026-04-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neatfreak
Det är svårt att inte bli oroad över hur det fortfarande finns starka krafter som vägrar släppa sitt dödsgrepp om ärendet.
/N

Nu var inte ditt välskrivna inlägg riktat till mig. Men just den meningen av ditt inlägg som jag citerat är faktiskt tänkvärd. Jag måste säga att jag tyvärr delar din oro. Jag trodde ett tag att de mörka krafter som systematiskt motarbetat läkarnas sak under alla dessa år med tiden hade avtagit i styrka. Men jag är inte helt säker längre. De kan fortfarande finnas kvar, om än kanske i andra former. Det gör att jag är försiktigt positiv till möjligheterna för ex gratia-ersättning.
Citera
2026-04-10, 22:56
Medlem
Jonnen899s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neatfreak
Det där var nyheter för undertecknad. Trodde mig läst det mesta i fallet. Vilken rättegången är det som du syftar på här? Finns där något mål-nr från domstol eller FUP i dina gömmor?Mycket tacksam för PM i den händelse att det inte ärnågot du känner dig bekväm med att lufta i tråden! /N

TH bidrog med sin kompetens i rättsmedicin som expertvittne för försvaret i samband med rättegången mot barnläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus.

https://www.expressen.se/nyheter/obducenten-hjalpte-barnlakaren-bli-fri/
Citera
2026-04-10, 23:02
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Thomas Dotter blir ensam arvinge då föräldrarna är skilda. Jag tror Thomas kan Testamentera hälften till något annat ändamål men resten måste tillfalla Dottern. Osäker här på det Juridiska. Tror Thomas kommer ge allt till Dottern oavsett,
Det är ju enbart hans f.d Hustrus fantasier som skiljt dem åt under alla dessa år.

Ex gratia vore ända möjligheten, men den är minimal.
Det handlar inte om pengar längre, upprättelse är mer värt för dessa båda Läkare. En upprättelse som för Staten har svårt att ge, då det blottar deras egna misstag.
Jag tror inte heller på att den här regeringen står för en Ex gratia.
Men nog vore det märkligt om dottern får ärva honom och leva gott på det.
Men hon kanske redan har så hon kan fnysa åt dessa pengar, det är ju så mycket man inte vet om arvingarna. Men dottern kan inte vara helt ovetandes hur omvärlden ser på hur hennes mamma manipulerade henne.
Senast redigerad av flugornas 2026-04-10 kl. 23:07.
Citera
2026-04-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Att Polisen la tid och energi på barnet och mammas berättelse är väl en rejäl dikesåkning?

Jag har för mig att det var jurist och så småningom en förhållandevis framträdande jurist? Jag vill minnas ett par inlägg i tråden som tog upp det.

Hon var väl frireligiös. TA är.själv ett förtappat helgon. Han känns ytterst mänsklig och inte läkartypen. En människa. TH är ju mer utav en eremit
Citera
2026-04-11, 03:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Hittade ett intressant inlägg i en helt annan tråd som också den handlar om ett styckmord.

(FB) Huvud hittat Karlbergskanalen/Sthlm 2021-09-16. Sd-politiker gripen nov -21

Helt uppenbart så vill gärningsmannen eller gärningspersonerna ofta uppnå avstånd mellan brottsplatsen och dumplingsplatserna.

Varför skulle det då förhålla sig annorlunda i CdC -fallet?

Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Är man i panik är det ”rationella” at få bort liket så långt bort från ens hem som möjligt.

Det finns dessutom flera andra styckmordsfall i Stockholm där gärningsmännen eller i gärningspersonen har färdats en bra bit från brottsplatsen till dumpningsplatserna och det betyder då att det har varit viktigt att få bort "liket" från brottsplatsen så långt bort som det är möjligt i nedmonterat tillstånd men samtidigt borde väl också då detta peka bort från teorin om flyttgubbarna på Eugeniavägen 25 som inblandade eftersom det känns osannolikt att de skulle dumpa en del av offrets kvarlevor strax intill husknuten?
Citera
2026-04-11, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Det nämns visst i dokumentären – redan i första avsnittet, vid 22.17, berättar Dan Josefsson att TH blivit hotad och attackerad, och att han än idag lever med skyddad identitet. Att du missat det är kanske förståeligt, men det är ändå en central del av berättelsen. Dan Josefsson har också i flera intervjuer beskrivit hur svårt det var att ens få TH att ställa upp i dokumentären – det tog år av övertalning, just för att TH är så rädd för att bli igenkänd. Hans gravt nedsatta hörsel gör dessutom att han upplever det som direkt farligt att vistas ute bland folk, eftersom han inte skulle höra om någon närmar sig bakifrån.
Tack! Tyvärr får vi inte veta mer om attackernas natur och när i tid de hände(?), det kan ju spela in på varför han inte är ute dagtid. Om det har hänt nyligen menar jag. Men isolering är aldrig bättre än exponering och är helt fel väg.
Citera
2026-04-11, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Nej, det tror jag verkligen inte! Det finns inget spår av byråkrati i denna absurda händelse. Det handlar inte om att en myndighet eller arbetsgivare följer sina rutiner – det handlar om att en person straffas hårt för en helt obetydlig handling. Att låta någon sköta en diabildsprojektor under en föreläsning är inte ett brott, oavsett vilken bakgrund den personen har, och det är inte heller något som borde leda till att man förlorar sitt jobb och tvingas fly landet. På sin höjd - med tanke på tidsandan - kanske ett klargörande samtal med ansvarig chef varit en lämplig åtgärd.

Om det hade varit en vanlig byråkratisk process, hade det funnits en utredning, en varning eller åtminstone en chans att förklara sig. Men här ser vi istället ett mönster där människor straffas utan rättslig prövning, bara för att de på något sätt associeras med TA eller TH. Det är inte byråkrati – det är en häxjakt. Och det är just det som gör det så otäckt: att det inte fanns några gränser för hur långt hatet och misstänksamheten kunde gå.
Det behövs inte begås ett brott eller dras igång en byråkratisk process för att någon ska bi av med jobbet eller svartlistad. Jag tror inte en läkare idag hade kunnat jobba kvar inom offentlig vård om det kom fram att han har nära umgänge med en på papperet "dömd" styckare. Men du får gärna motbevisa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in