2026-04-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Absolut. Folk generellt är "ungdomligare" idag eller vad man ska kalla det. Man blir mentalt vuxen senare skulle jag säga, och därför kommer tankar om familj m.m. senare.
Ha ha, mentalt mogen senare, du menar det som förr kallades OMOGEN?
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-10 kl. 19:54.
Citera
2026-04-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Skulle aldrig vilja göra mig beroende av en enda människa för mitt uppehälle eller något annat monetärt. Har alltid föredragit och skattat min självständighet högre.
Så mitt omdöme har fungerat helt enligt mina värderingar, tack så mycket.
Det har jag då aldrig varit med om ,skrev du som svar i ditt tidigare inlägg till mig.

Jag tolkade det som att du aldrig varit med en man som tagit ansvaret för familjens försörjning.

Ja, men tog du ansvsret för hemmet då?
Annars har du där svaret på varför han inte ville försörja dej.
Förhållanden handlar ju att ge och ta...
Citera
2026-04-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inte så jävla konstigt då alla tjatar om att utan minst tre år gymnasium, tre år högskola och sen två på universitetet så är man inget värd.
Redan där är man då 23 bast innan man ens har kommit ut på arbetsmarknaden. Det tar sen tre år att få ett jobb då den långa fina utbildningen var inget värd om man inte hade minst tio års erfarenhet i yrket.
När man sen fått ett jobb och man förverkligat sitt liv så är man minst 30 år, då är det dags att börja jaga någon att bygga familj med. Då man inte går på krogen utan sitter hemma och kollar tiktok hela dagar så tar det tre år innan första hugget finns på kroken som efter ett år upptäcks är ett skithugg så nytt ska raggas och med lite tur som medelålders så hottar du något ok när du är 35 år innan du lyckats stadga dig.
Barn snabbt som fan och ute vid 37 och sen ensamstående igen vid 38. Bara lägga ner och räkna med att åldras som singelmorsa ensam.

Förr gick folk på krogen när de fyllde 18, blev fulla som aprövar och drog hem något halvdant skadat gods som oturligt nog blev gravid och sen var det bara att stå sitt kast och njuta av livet när ungen flyttade hemifrån och du då var runt 30, för varje extra barn så lägg till ca fem år😆
Om tjejen skaffar barn med rätt man behöver hon inget jobb, hon kan ägna all tid åt barnet och hemmet.

Valet av man är helt upp till henne och hennes omdöme, kanske därför det går åt pipan såå ofta...
Citera
2026-04-10, 20:00
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ha ha, mentalt mogen senare, du menar det som förr kallades OMOGEN?
Haha, det kanske lät lite roligt eller konstigt det jag skrev

Det jag menade lite är nog att kultur och normer har förändrats jämfört med förr. Det är mer accepterat idag att "hitta sig själv" längre upp i åldrarna. Det finns ett begrepp som kallas "emerging adulthood" - man pratar om en förlängd ungdomsperiod (18 - 29 år) där man fortfarande utforskar identitet och livsval. Man har med andra ord inte det där "vuxna" tänket i ung ålder på samma sätt som förr i tiden. Förr fanns starkare förväntningar på att man snabbt skulle bli vuxen tidigare och därmed tog ansvar tidigare för att t.ex. hitta en partner och gifta sig och bilda familj.
Citera
2026-04-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
Aristoteles löste detta dilemma för över 2400 år sedan. Han drog helt enkelt slutsatsen att det bästa äktenskapet var mellan en 18-årig kvinna och en 35-åring man, eftersom båda var på toppen av sina respektive liv. Mannen hade hunnit göra militärtjänst, etablera sig inom sitt valda yrke, skaffa sig ekonomiska resurser, samt olika former av erfarenhet. Kvinnan var i början av sin mest fertila ålder, och om de skaffade barn så skulle hon vara en pigg och ung 20-25-åring när barnen var små. Idag är det tyvärr istället vanligt att folk gör en Macron.
Ja, som sagt, kloka ord från en klok man.
Nu tas beslutet om barnavel av omogna "flickor" i 35års åldern, vi ser resultatet...
Citera
2026-04-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Haha, det kanske lät lite roligt eller konstigt det jag skrev

Det jag menade lite är nog att kultur och normer har förändrats jämfört med förr. Det är mer accepterat idag att "hitta sig själv" längre upp i åldrarna. Det finns ett begrepp som kallas "emerging adulthood" - man pratar om en förlängd ungdomsperiod (18 - 29 år) där man fortfarande utforskar identitet och livsval. Man har med andra ord inte det där "vuxna" tänket i ung ålder på samma sätt som förr i tiden. Förr fanns starkare förväntningar på att man snabbt skulle bli vuxen tidigare och därmed tog ansvar tidigare för att t.ex. hitta en partner och gifta sig och bilda familj.
Jo, det har du helt rätt i, jag håller med dej, 100%
Citera
2026-04-10, 20:06
Medlem
Citat:
Det har jag då aldrig varit med om ,skrev du som svar i ditt tidigare inlägg till mig.

Jag tolkade det som att du aldrig varit med en man som tagit ansvaret för familjens försörjning.

Ja, men tog du ansvsret för hemmet då?
Annars har du där svaret på varför han inte ville försörja dej.
Förhållanden handlar ju att ge och ta...
Nu resonerar jag nutid. Högst väsentligt. Inte 30-tal.

Absolut handlar det om ge och ta, jag beklagar mig absolut inte. Jag har aldrig känt mig blåst av en kille, alla har bidragit med sitt bästa. Men jag har aldrig velat bli försörjd. Eller, jag kan inte tolerera. Det hade för mig känts förnedrande. Jag klarar själv att stå för mig själv. Framför allt ekonomiskt.

Sen förstår jag självklart att man får kompromissa om barn är med i bilden, men jag har inte ens sett det där med alla de människor jag känner och är bekanta med. Att mannen försörjer och kvinnan sköter hemmet? Näh.

Jodå, jag kan både laga mat, städa och tvätta. Men det har de karlar jag gett mig i lag med varit bra på också.
Eller nja, jag är bättre på att tvätta än de flesta av både män och kvinnor.
Citera
2026-04-10, 20:09
Medlem
SoulOfSophias avatar
Vilken jävla h*ra. Att få barn är det viktigaste i livet för varje kvinna (nästan). Att då påstå att kvinnor inte föder barn för att dom inte har tänkt över när dom kan bli gravida är bara ett hån. Hon vet mycket väl precis som alla andra att det i de flesta fall beror på att kvinnorna inte kan pga omständigheter som till exempel psykisk ohälsa som finns överallt numera. Det gör att många helt enkelt inte orkar ta hand ett barn för dom har för mycket stress och anspänning.

Kvinnor får sina drömmar krossade om att bli mammor pga den jävla psykiska ohälsa som råder. Bra jobbat världen! Vi kanske åtminstone borde börja med att få bort den psykiska ohälsan då den förstör världen på alla möjliga sätt, inte bara detta. När det kommer till det låga barnafödandet så måste det finnas en annan lösning än att kvinnor tvingas vara på jobbet samtidigt som dom föder barn, för annars blir dom utan inkomst och då slutligen hemlösa.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-04-10 kl. 20:19.
Citera
2026-04-10, 20:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Om tjejen skaffar barn med rätt man behöver hon inget jobb, hon kan ägna all tid åt barnet och hemmet.

Valet av man är helt upp till henne och hennes omdöme, kanske därför det går åt pipan såå ofta...

Du menar att män som vill försörja sin kvinna växer på träd?
Citera
2026-04-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Nu resonerar jag nutid. Högst väsentligt. Inte 30-tal.

Absolut handlar det om ge och ta, jag beklagar mig absolut inte. Jag har aldrig känt mig blåst av en kille, alla har bidragit med sitt bästa. Men jag har aldrig velat bli försörjd. Eller, jag kan inte tolerera. Det hade för mig känts förnedrande. Jag klarar själv att stå för mig själv. Framför allt ekonomiskt.

Sen förstår jag självklart att man får kompromissa om barn är med i bilden, men jag har inte ens sett det där med alla de människor jag känner och är bekanta med. Att mannen försörjer och kvinnan sköter hemmet? Näh.

Jodå, jag kan både laga mat, städa och tvätta. Men det har de karlar jag gett mig i lag med varit bra på också.
Eller nja, jag är bättre på att tvätta än de flesta av både män och kvinnor.
Nä jag menar självklart inte 30talet.
Jag menar nutid, det är ju detta tråden handlar om.

Visst, om mannen ska göra kvinnans jobb också, då finns inte tid över att kunna försörja familjen.

Det förfarandet som har fungerat i årtusenden...tills nu, vad har hänt?

Vad är det som ändrat sig i samhället just innan att födslarna minskade, kan det ha något med kvinnors så kallade
"frigörelse" att göra?
Citera
2026-04-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Till stor del är det ju en kulturell fråga där vi hjärntävttat kvinnor att dom ska kunna knulla runt och allt utan att bli gravid i 15-25 års åldern.

Jag ser en lösning på detta.
1. Bort med kondom och preventivmedel.
2. Bort med abort
3. Gör det valfritt för mannen att betala underhåll samt stå som far till barnet.

Visste kvinnor att detta var vad som gällde så skulle väldigt få kvinnor vilja ha sex med en man dom inte gillade på riktigt.
Vi skulle se starkare band mellan paren och återskapa den starka familjeandan som fanns förut och där kvinnans uppgift var att sköta om barnen och huset.

Den bästa tiden för graviditet och förlossning är mellan 20-30.

Förbjuder man p- medel och aborter kommer riskgraviditeter öka. Där det är risk för kvinnans liv, kropp och hälsa. Varför vill du tillbaka till det?
Citera
2026-04-10, 20:16
Medlem
Det är väl försörjning och livsvillkor som styr barnafödandet
Många jobb kräver universitetsutbildning, utbildningarna är långa
Många får sina jobb sent i livet, arbetslösheten är ganska hög
Därför skaffar nog många sina barn senare i livet

På medeltiden började vuxenlivet mycket tidigare. Det fanns knappt skolor
Men så var villkoren helt annorlunda, extremt fattigt och stenhårda arbetsvillkor
Barnen var deras hjälp på äldre dar. Deras pensionsförsäkring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in