Citat:
Ursprungligen postat av
Vansterpartiet
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/jobb--och-utvecklingsgarantin
Längst ned står det att du kan komma tillbaka till programmet inom 12 månader om du inte uppfyllt nytt inkomstvillkor vilket du inte kommer göra.
Ramtiden räknas från månaden innan man skriver in sig som arbetsökande och 12 månader bakåt så ovan postare hade inte lyckats få ihop fyra månader oavsett trixande.
Har man släpande lön och kort anställning blir det lite surt med denna ramtidsdefinition. Tar man ovan postare som exempel och förutsätter att denne har släpande lön är juli enda månaden som kommer räknas mot inkomstvillkoret.
Ramtiden. Om jag fattar det rätt. Om jag blir arbetslös i slutet av juli och det är min första arbetslösa dag så är ramtiden från månaden innan och 12 månaders som blir den inkomst som min SGI baseras på?
Funderingar kring a-kassan som jag har:
Så jag kan skjuta upp och pynta a-kassa tills jag fångat en baddare till tillsvidareanställning? Vad jag uppfattar det finns det en 14 månaders begränsning av uttag även om man kanske har dagar kvar eller flyttas de också fram men ökar utbetalningen från a-kassan och deras program?
Säg om jag då minst jobbar och får ut 11,000kr före skatten är dragen så kan man skjuta fram a-kassan varje gång från sista dagen från senaste jobbet med 14 månaders tills dagarna är slut?
När man har mindre än 22 av a-kassans ersättningsdagar kvar så kan man ansöka om att gå med i ett program (jobb och utvecklingsprogram). Jag ser dock inte att det står något om ersättningens storlek.
Kan man anta att det är riktigt lågt eller vad är det för summor som gäller i normalfallet? Lägsta belopp är 365 per dag.
Vad är beloppet vid start av en sådant program om man använd alla sina a-kasse-dagar enligt det nya systemet? Baseras det på senast 12 månader rakt av som kommit in på kontot eller på lönen från senaste jobbet? (är det här man får skit om man tagit något 50% jobb emellan då eller baseras lönen på det senaste 100% jobbet som man startade sin a-kasse resa med?)