2026-04-06, 13:40
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du skrev inget om varning eller avstängning från rätt till ersättning (vilket verkar vara vad du menar, även om det fortfarande inte är helt uppenbart), du skrev att din aktivitetsrapport nekats, och vad du menar med det är givetvis inte lätt att veta. Skriv det som du menar, inte något helt annat.
Om jag inte hittar ett jobb nu innan juli/augusti så får jag pröva på a-kassa som jag inte gjort någon gång tidigare. Jag kan ju säga att jag inte visste att a-kassa fungerar på det sättet som det gör förrän nyligen och jag är inte imponerad över systemet.

När jag haft det en månad eller två så tror jag att jag lär mig och förstår. Jag kommer nog inte vara långvarig.

För mig är ändå mycket otydligt.

Fixar jag ett jobb så vill jag veta vad som händer om jag tar ett som är 50%. Om jag jobbar 3 månader. Förstör jag bara SGI för 3 månader och behåller "min högre" nivå de tidigare 9 månaderna. Jag förstår att a-kassa kan tas ut för resterande procentandel som man inte arbetar och då under "lite längre" tid än om man tar ut 100% a-kassa.

Om det är riktigt uselt så finns ju ingen anledning att ta jobb.

Vad är några av de sämsta besluten om jobb som jag skulle kunna ta om man som mig har haft 100% jobb de senaste 12 månaderna och att förstöra och minimera inkomsten som jag så att säga får ut från a-kassan?
Citera
2026-04-06, 13:59
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Hej.

Jag har nu säkrat en säsongsanställning (sommarvikariat) från 1 juni till ca 22 aug.

Jag har varit arbetslös sedan 2023 hösten så mina dagar hos A-kassan är slut och har sedan de tog slut gått på Rusta och Matcha program med coach.

Hur funkar det med A-kassa om man får Aktivitetsstöd från FK? Hur blir det efter min sommarvikariat går slut i augusti? Får jag nya dagar på a-kassan eller fortsätter jag från där jag slutade med rusta och matcha?
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/jobb--och-utvecklingsgarantin
Längst ned står det att du kan komma tillbaka till programmet inom 12 månader om du inte uppfyllt nytt inkomstvillkor vilket du inte kommer göra.

Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du behöver 4 månader på raken med minst 11 000 per månad i lön, du ser ut att missa det precis.

Be om att få efterskott för augusti-lönen du får 11 000, brutto, i september, då får du 66 nya dagar.
Eller så jobbar du extra i augusti/september så du får åtminstone får 11 000 i september.
Skulle det vara så att din lön är släpande får du göra så du får 1 lön i oktober istället.
Ramtiden räknas från månaden innan man skriver in sig som arbetsökande och 12 månader bakåt så ovan postare hade inte lyckats få ihop fyra månader oavsett trixande.

Har man släpande lön och kort anställning blir det lite surt med denna ramtidsdefinition. Tar man ovan postare som exempel och förutsätter att denne har släpande lön är juli enda månaden som kommer räknas mot inkomstvillkoret.
Citera
2026-04-06, 18:37
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/jobb--och-utvecklingsgarantin
Längst ned står det att du kan komma tillbaka till programmet inom 12 månader om du inte uppfyllt nytt inkomstvillkor vilket du inte kommer göra.

Ramtiden räknas från månaden innan man skriver in sig som arbetsökande och 12 månader bakåt så ovan postare hade inte lyckats få ihop fyra månader oavsett trixande.

Har man släpande lön och kort anställning blir det lite surt med denna ramtidsdefinition. Tar man ovan postare som exempel och förutsätter att denne har släpande lön är juli enda månaden som kommer räknas mot inkomstvillkoret.
Ramtiden. Om jag fattar det rätt. Om jag blir arbetslös i slutet av juli och det är min första arbetslösa dag så är ramtiden från månaden innan och 12 månaders som blir den inkomst som min SGI baseras på?

Funderingar kring a-kassan som jag har:

Så jag kan skjuta upp och pynta a-kassa tills jag fångat en baddare till tillsvidareanställning? Vad jag uppfattar det finns det en 14 månaders begränsning av uttag även om man kanske har dagar kvar eller flyttas de också fram men ökar utbetalningen från a-kassan och deras program?

Säg om jag då minst jobbar och får ut 11,000kr före skatten är dragen så kan man skjuta fram a-kassan varje gång från sista dagen från senaste jobbet med 14 månaders tills dagarna är slut?

När man har mindre än 22 av a-kassans ersättningsdagar kvar så kan man ansöka om att gå med i ett program (jobb och utvecklingsprogram). Jag ser dock inte att det står något om ersättningens storlek.

Kan man anta att det är riktigt lågt eller vad är det för summor som gäller i normalfallet? Lägsta belopp är 365 per dag.

Vad är beloppet vid start av en sådant program om man använd alla sina a-kasse-dagar enligt det nya systemet? Baseras det på senast 12 månader rakt av som kommit in på kontot eller på lönen från senaste jobbet? (är det här man får skit om man tagit något 50% jobb emellan då eller baseras lönen på det senaste 100% jobbet som man startade sin a-kasse resa med?)
Citera
2026-04-06, 22:26
Medlem
Citat:

Vet ej vad du menar, finns alternativtegel, likt för att få grundbeloppet förr, där man behöver 4 månader om minst 11k.
Så juni, juli, augusti och september, hade kunnat gå att trixa sig till.

Gör man ob skriver man upp det o säger det efter att sista augustiutbetalningar görs, det med lite komplettering skulle det kunna rräcka.dvs att de betalar ut en fjärde månad
Citera
2026-04-07, 18:46
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Vet ej vad du menar, finns alternativtegel, likt för att få grundbeloppet förr, där man behöver 4 månader om minst 11k.
Så juni, juli, augusti och september, hade kunnat gå att trixa sig till.

Gör man ob skriver man upp det o säger det efter att sista augustiutbetalningar görs, det med lite komplettering skulle det kunna rräcka.dvs att de betalar ut en fjärde månad
Personen vi diskuterar har sin första arbetslösa dag den 23 augusti och ska således skriva in sig på arbetsförmedlingen detta datum, därifrån sätts ramtiden vilket är månaden innan inskrivning (juli) och 12 månader bakåt. Löner som kommer i augusti och september räknas inte till ramtiden.
Citera
2026-04-07, 23:34
Medlem
Citat:
Personen vi diskuterar har sin första arbetslösa dag den 23 augusti och ska således skriva in sig på arbetsförmedlingen detta datum, därifrån sätts ramtiden vilket är månaden innan inskrivning (juli) och 12 månader bakåt. Löner som kommer i augusti och september räknas inte till ramtiden.

All lön tas med på arbetsgivarintyget och räknas i ramtiden. Sånt vet a-kassan och arbetsgivare när de fyller i intyget
Citera
2026-04-08, 18:20
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
All lön tas med på arbetsgivarintyget och räknas i ramtiden. Sånt vet a-kassan och arbetsgivare när de fyller i intyget
Nya a-kassan hämtar inkomstuppgifter från skatteverket.
Citera
2026-04-09, 00:05
Medlem
Citat:
Nya a-kassan hämtar inkomstuppgifter från skatteverket.

Stämmer och samtlig lön till sista anställningsdag räknas inom ramtiden
Citera
2026-04-09, 17:31
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Stämmer och samtlig lön till sista anställningsdag räknas inom ramtiden
Så alla a-kassor har fel information på sina hemsidor att ramtiden är 12 månader bakåt från månaden som föregår ansökan?
Citera
2026-04-09, 20:56
Medlem
Hej.

Jag önskar höra historier från personer som nyligen eller senaste åren faktiskt fått a kassa ifrån sverige och sen jobbat I spanien via ett spanskt SL företag.

Du ska vara skriven i sverige, men folkbokförd i spanien då jobbet vart vitt och inte svart.

Hur har det funkat för er? Har ni någonsin fått betala tillbaka någonting? Har ni blivit påkomna?

Jag tänkte göra det I 1-3 månader (har precis haft 3mån ifrån a kassan utan att jobba). Jag vill inte höra någon heder/samvete eller folk som inte har en aning.

Har jobbat hela mitt liv och alla människor fuskar mer än vad jag någonsin gjort i hela mitt liv och lyckas klara sig
Citera
2026-04-10, 00:45
Medlem
Citat:
Så alla a-kassor har fel information på sina hemsidor att ramtiden är 12 månader bakåt från månaden som föregår ansökan?

Månadslön många har brukar sluta/sägas upp vid månadsskifte

Alltså sista arbetsdag 31 mars och första dag som arbetssökande 1 april

Därav ramtid så nära arbetslösheten som möjligt
Citera
2026-04-10, 19:07
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Månadslön många har brukar sluta/sägas upp vid månadsskifte

Alltså sista arbetsdag 31 mars och första dag som arbetssökande 1 april

Därav ramtid så nära arbetslösheten som möjligt
Precis, således lär en löneutbetalning i april inte räknas till inkomstvillkoret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in