2026-04-08, 18:33
  #103909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-and-Y
När man läser om det:

"Villkorlig dom är en påföljd i Sverige som används som ett alternativ till fängelse när brottet inte är så allvarligt att fängelse är oundvikligt, och om domstolen bedömer att den dömde inte kommer att återfalla i brott. "

.. och det är en engångsföreteelse som inte kommer upprepas.

Så är verkligen inte fallet här. Så hur kunde hon fått villkorligt?
Jag förstår vad du menar och jag tänker likadant.
Dock juridiskt så är hon inte dömd fler gånger. Det är klart att HR skulle kunna ta det med i sin beräkning vid bedömning utav brott och ändra villkorlig till fängelse. Dock kan säkert detta förhandlas bort av hennes advokat då hon inte är dömd eller att de menar att hon ändrat sitt sätt att publicera efter dom med mera.

Men rent juridiskt är jag rätt säker på att domstol inte tar med det i beräkningen om hon inte döms.
Så villkorlig dom används som du säger istället för annan påföljd som en varning, där domstol har ansett att hon inte kommer fortsätta begå brott. Förtal är ju ett lite speciellt brott så att säga.
Bara för att 1 dom fallit av alla 750 betyder inte att övriga är brottsliga pga kriterierna. 749 av de kan ju faktiskt vara försvarliga, så det är svårt att ta med dem i beräkningen om man inte kollar på dem närmare vilket görs i domstol. Där man då bestämmer att den är brottslig samt inte försvarlig. Om du förstår infallsvinkeln?
Citera
2026-04-08, 19:49
  #103910
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Jag förstår vad du menar och jag tänker likadant.
Dock juridiskt så är hon inte dömd fler gånger. Det är klart att HR skulle kunna ta det med i sin beräkning vid bedömning utav brott och ändra villkorlig till fängelse. Dock kan säkert detta förhandlas bort av hennes advokat då hon inte är dömd eller att de menar att hon ändrat sitt sätt att publicera efter dom med mera.

Men rent juridiskt är jag rätt säker på att domstol inte tar med det i beräkningen om hon inte döms.
Så villkorlig dom används som du säger istället för annan påföljd som en varning, där domstol har ansett att hon inte kommer fortsätta begå brott. Förtal är ju ett lite speciellt brott så att säga.
Bara för att 1 dom fallit av alla 750 betyder inte att övriga är brottsliga pga kriterierna. 749 av de kan ju faktiskt vara försvarliga, så det är svårt att ta med dem i beräkningen om man inte kollar på dem närmare vilket görs i domstol. Där man då bestämmer att den är brottslig samt inte försvarlig. Om du förstår infallsvinkeln?
Därför är det oändligt mycket enklare att påtala brott mot GDPR när den dagen kommer. Det är pang på, och inte analysera försvarligt hit & dit.

Dessutom är det avsevärt mycket mer slantar inblandat också.
Citera
2026-04-08, 20:24
  #103911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-and-Y
Oinsatta inbillar sig det hela tiden. De riktiga bittra fanatismen finner du nog hos Putte, Sara. Fiskare och deras kompisar på Gräv, här kan du snacka om folk som byggt upp en fantasivärld av hat som helt saknar verklighetsförankring.

Det lär inte bli bättre av den dagen Sverige får GDPR. Vilket är inom några månader.

Vadå får GDPR?
Vi är med i EU där GDPR gäller.

Eller vad menas?
Citera
2026-04-08, 20:50
  #103912
Medlem
X-and-Ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn1233
Vadå får GDPR?
Vi är med i EU där GDPR gäller.

Eller vad menas?

GDPR trumfas av Utgivningsbevis, så det är därför det går att hänga ut folk av Dumpen och Krmfup etc. Än så länge.

Sverige är det enda EU land där man gör detta undantag. RallyKalle har förklarat detta flera gånger.
Citera
2026-04-08, 23:58
  #103913
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Därför är det oändligt mycket enklare att påtala brott mot GDPR när den dagen kommer. Det är pang på, och inte analysera försvarligt hit & dit.

Dessutom är det avsevärt mycket mer slantar inblandat också.
Fast Sverige är som nettobetalare bra på att få undantag, så vill inte Sverige kan de neka, fast om det blir böter så kostar det på. Dessa kan kanske Jimmy betala, det skulle göra honom mäkta stolt.
Citera
2026-04-09, 12:34
  #103914
Medlem
En sak jag funderade över är. Nu har jag egen erfarenhet av cancervård och operationer och jag vet hur fruktansvärt sjuk man blir av behandlingen. Det samlades in nästan en miljon till Saras vård och det är okej såklart. Men hur går det egentligen med vården , att Sara orkar hänga på i bil och konfrontationer är faktiskt otroligt. Men jag blir lite fundersam när Sara skrev palliativ vård och svenska sjukvården var dumma som inte hade just den behandlingen. Är det någon som har Saras status?
Jag menar inte att misstänkligöra, men varför ska det alltid vara pengar och insamlingar när det gäller Dumpen och S och P? Beklagligt att Sara har cancer och hoppas hon blir frisk. Men alltid pengar och insamlingar med Dumpen.
Citera
2026-04-09, 19:25
  #103915
Medlem
Nu har en ny stämning lämnats in mot Dumpen enligt ett inlägg på Instagram.
Citera
2026-04-09, 19:31
  #103916
Medlem
HeroNeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Nu har en ny stämning lämnats in mot Dumpen enligt ett inlägg på Instagram.

Nån källa på de?
Citera
2026-04-09, 19:35
  #103917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroNero
Nån källa på de?
Dagens Nyheter skriver om det nu.
Citera
2026-04-09, 19:36
  #103918
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroNero
Nån källa på de?
https://www.dn.se/direkt/2026-04-09/dumpens-utgivare-stams-for-fortal-igen/
Citera
2026-04-09, 19:40
  #103919
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
https://www.dn.se/direkt/2026-04-09/dumpens-utgivare-stams-for-fortal-igen/

Är det verkligen värt att gå igenom rättegång och riskera att bli uthängd igen för sketna 40.000?

Jag kan förstå om det handlade om 200.000

Edit: Eller hoppas han på att hon ska få fängelse denna gången?
Citera
2026-04-09, 19:45
  #103920
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Är det verkligen värt att gå igenom rättegång och riskera att bli uthängd igen för sketna 40.000?

Jag kan förstå om det handlade om 200.000

Edit: Eller hoppas han på att hon ska få fängelse denna gången?
Tror det är irrelevant i sak, mer en princip.

Det viktiga, det kostar mer än bara 40k för Sara/Dumpen. Först hände inget på flera år, sen 342 som gjorde slag i saken. Strax därpå denna nya man (oklart vem), det kommer eskalera är min poäng. Ju fler som stämmer ju fler blir det. Ska SD betala igen då

Sen kommer EU/C-199/24 och förhoppningsvis stramar åt utgivningsbevis. Karusellen är igång vill jag påstå, kommer inte bromsa ner - tvärtom.
__________________
Senast redigerad av rallykalle69 2026-04-09 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in