Citat:
Ursprungligen postat av
X-and-Y
När man läser om det:
"Villkorlig dom är en påföljd i Sverige som används som ett alternativ till fängelse när brottet inte är så allvarligt att fängelse är oundvikligt, och om domstolen bedömer att den dömde inte kommer att återfalla i brott. "
.. och det är en engångsföreteelse som inte kommer upprepas.
Så är verkligen inte fallet här. Så hur kunde hon fått villkorligt?
Jag förstår vad du menar och jag tänker likadant.
Dock juridiskt så är hon inte dömd fler gånger. Det är klart att HR skulle kunna ta det med i sin beräkning vid bedömning utav brott och ändra villkorlig till fängelse. Dock kan säkert detta förhandlas bort av hennes advokat då hon inte är dömd eller att de menar att hon ändrat sitt sätt att publicera efter dom med mera.
Men rent juridiskt är jag rätt säker på att domstol inte tar med det i beräkningen om hon inte döms.
Så villkorlig dom används som du säger istället för annan påföljd som en varning, där domstol har ansett att hon inte kommer fortsätta begå brott. Förtal är ju ett lite speciellt brott så att säga.
Bara för att 1 dom fallit av alla 750 betyder inte att övriga är brottsliga pga kriterierna. 749 av de kan ju faktiskt vara försvarliga, så det är svårt att ta med dem i beräkningen om man inte kollar på dem närmare vilket görs i domstol. Där man då bestämmer att den är brottslig samt inte försvarlig. Om du förstår infallsvinkeln?