2026-04-09, 19:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakow20
Korpberget är nära
:
Verkar ju väldigt troligt:
https://www.korpberget.se/
Citera
2026-04-09, 19:09
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Adressen Vrena i Södermanland har varit i faderns släkt åtminstone sen 1875.

Finns det något behandlingshem i närheten av H-sand. Hassela?
Ja alltså, du har ju både Hassela och inte minst Kramfors, som väl får sägas vara Sveriges behandlingshems-epicentrum, i nära anslutning till Härnösand.

Tilläggas skall att det verkar vara defekta gener överlag från gränstrakterna i Gävleborg/Västernorrland. Var och varannan släkting jag återfunnit från Bjuråker, Ljusdal, Delsbo, Torp och kranskommunerna kring Sundsvall har också gått att återfinna i Polisunderrättelser. Skulle inte förvåna mig om jag är släkt med den här tjommen, kanske på samma sätt jag är släkt med Martin Jonsson och hans halvbrorsa "Järnspettsmannen" som för övrigt båda har förfäder i nämnda trakter.

Lustigt nog verkar för övrigt mormoderns far vara född i just Hassela.
Citera
2026-04-09, 19:12
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
:
Ja faktiskt så är det ett alternativ som skulle vara troligt ...vi får de vad som kommer fram...spännande för oss.... upprivna sår för anhöriga...😪
Citera
2026-04-09, 19:13
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
:
Ja, det är ett av behandlingshemmen i Kramfors. Men att han skulle ha behandlats för "stök" av olika slag rimmar samtidigt rätt illa med det faktum att han helt tycks ha gått under snutens radar, tänker jag? Även om han är ostraffad men varit föremål för polisiära insatser samt för vård enligt socialtjänsten eller LVM/LVU bör dessa uppgifter givetvis finnas i snutens interna system, oavsett om det inte satt några spår i exempelvis belastningsregister.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-04-09 kl. 19:35.
Citera
2026-04-09, 19:14
Medlem
Made.to.suffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettssonochfindus
Mycket troligt. Mindre Kommuner brukar väl få någon slags bidrag för att ta emot och husera a-lagare/psykfall från andra städer? Kanske därför vår gode Johan flyttat runt en del. Hittills ger han ju inte direkt intryck av att vara handlingskraftig nog att styra upp sådana flyttar själv.

Stämmer många mindre kommuner får bidrag för att ta emot socfall. Kramfors är ju ett exempel där missbrukare från hela Sverige hamnar. Även sett i Vännäs att antalet missbrukare ökat å de kommer då inte ifrån kommunen de är utsocknes. Just i Vännäs tror jag det främst är Umeå som dumpar sina socfall.

Härnösand lär nog också vara en sån kommun kanske inte lika stor utsträckning som exempelvis kramfors. Men skulle gissa att Härnösand också är en kommun där socialdumpning sker. Kanske dumpas de först i Härnösand å sen skickas de värsta socfallen vidare till Kramfors.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Eftersom paret kan ha legat döda alternativt döende i flera dygn går det inte att helt utesluta att någon annan än mördaren tog bankomatkort och pärm. Även om det är mindre sannolikt. Mördaren kan också ha tagit något med sig bara för att få det att se ut som ett rånmord (ett dubbelmord heter det).

Kan Gerds kort ha kastats eller tappats en bit därifrån och någon annan ha använt det i bankomaten? Den saknade kamera.
Man får intrycket av att det är en ensam galen gärningsman. Paret blev ju yxmördade. Men ingenting kan ju uteslutas även om det tyder på en ensam galning som är skyldig. Den andra skoavtrycket kan kommit dit tidigare
Citera
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Ja alltså, du har ju både Hassela och inte minst Kramfors, som väl får sägas vara Sveriges behandlingshems-epicentrum, i nära anslutning till Härnösand.

Tilläggas skall att det verkar vara defekta gener överlag från gränstrakterna i Gävleborg/Västernorrland. Var och varannan släkting jag återfunnit från Bjuråker, Ljusdal, Delsbo, Torp och kranskommunerna kring Sundsvall har också gått att återfinna i Polisunderrättelser. Skulle inte förvåna mig om jag är släkt med den här tjommen, kanske på samma sätt jag är släkt med Martin Jonsson och hans halvbrorsa "Järnspettsmannen" som för övrigt båda har förfäder i nämnda trakter.

Lustigt nog verkar för övrigt mormoderns far vara född i just Hassela.
Jag bor i Kramfors...lägg av med ditt skitsnck
Citera
2026-04-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Ja faktiskt så är det ett alternativ som skulle vara troligt ...vi får de vad som kommer fram...spännande för oss.... upprivna sår för anhöriga...😪

Men märkligt om man inte kollat upp kända missbrukare i närheten när man topsade?
Citera
2026-04-09, 19:18
Medlem
Skinnytallboys avatar
Det här snacket om en ensam gärningsman...
Om den häktade verkligen är gärningsmannen, så menar man ju här på Flashback att det finns likheter med mördaren i Linköping året därpå, och där fanns det ju inget motiv. Samtidigt pekar ju mycket i Brattåsfallet i en annan riktning.
Offren var två pensionärer på en relativt avskild gård, och det finns uppgifter att Tor hade konflikter med flera personer. Det försvann ju också en pärm med affärshandlingar efter mordet, medan Tors plånbok med ett värde på 10k kronor lämnades kvar.
Det låter mer som att mordet utfördes i ett mer affärsmässigt mål, vilket rimmar illa med iden om att mördaren skulle vara ett soc fall utan inkomst. Det är mycket som är märkligt i det här fallet.
Citera
2026-04-09, 19:19
Medlem
Grevens sammanfattning
Uppdaterad: 260409
Vad som ledde fram till gripandet

- Ett avgörande genombrott i utredningen kom 2025, då en ny lag möjliggjorde användning av DNA-baserad släktforskning. Spår från brottsplatsen kunde därigenom kopplas till den misstänkte mannen, vilket ledde till att han blev skäligen misstänkt.

- Mannens DNA har därefter jämförts med det DNA-spår som säkrades på brottsplatsen, med positivt resultat. Misstankarna har därmed stärkts. (Åklagaren)
Var greps mannen?
- Mannen greps av polis i södra Sverige. (SR, Åklagarmyndigheten)
- Enligt andra uppgifter skedde gripandet i Mellansverige. (AB)
Gripandet
- Mannen anhölls i sin frånvaro den 7 april 2026.
- Den 8 april 2026 greps han på sannolika skäl misstänkt för dubbelmord.
- Polisen slog till mot mannens bostad under onsdagsförmiddagen.
- Civilklädda poliser tog sig in i trapphuset och vidare in i lägenheten, varifrån mannen fördes bort i handfängsel.
- Insatsen var kortvarig och avslutades inom en timme. Efteråt byttes låscylindern ut och lägenheten spärrades av. (EXP)
Den misstänkte:

Namn: N*ls J*han Jacob*sson
Född: 1981-02-13, Lidingö (Stockholm)
Folkbokförd: Katrineholm
Civilstånd: Ogift, inga barn
Fordon: Saknar registrerade fordon
Belastningsregister: Tidigare ostraffad

Övrigt
- Han höll sig för sig själv, enligt en granne.
- Bor ensam.
- Deklarerad årsinkomst föregående år: cirka 24 000 kronor.

Misstänktes boende:

Nuvarande boende:
- Västgötagatan 23A, Katrineholm
- Bor ensam
- Storlek: 29 kvm
Bild på dörren: https://imgur.com/a/sGTpjxl
Boende vid tiden för mordet (2005)
- Skriven i Bettna (Vrena, Nyköping) enligt SveBef 2000.
- Bosatt i Härnösand, inom cirka en mil från brottsplatsen.
- Bodde kvar i området flera år efter händelsen.
- Flyttade cirka två år efter morden, omkring 50 mil söderut. (TV4)
Kända boenden efter mordet:
Åsgatan 40, Katrineholm (från 2015-09-02)
Lövåsvägen 16, Katrineholm (från 2021-06-02)
Postgatan 13 A, Hede (från 2022-07-01)
Snorres väg 128, Frösön (från 2022-08-04)
Namnbyten:
- Född med efternamnet Lindgren (Lidingö).
- Bar namnet Lindgren år 2000.
- Uppges ha bytt namn en tid före dubbelmordet. (AB)
- Har även förekommit under namnet Johan Hellström (Mrkoll).
- Nuvarande namn: J*han Jac*bsson

Familj/släkt
- Har två systrar (en äldre och en yngre).
- Föräldrarna gifte sig den 20 juni 1980.
- Moderns flicknamn: Jacobsson.
- Fadern avled 2008.

Släktuppgifter
- Mormor född i Gnarp (Gävleborgs län).
- Namnet Jacobsson härstammar från morfadern, som 1950 titulerades “brevbäringsförmedlare”.
- Adressen i Vrena (Södermanland) har funnits i faderns släkt åtminstone sedan 1875.

Social närvaro
- Ett syskon finns på Facebook, liksom dennes partner.
- Den misstänkte återfinns inte i deras nätverk.

Domstol:
Domstol: Ångermanlands tingsrätt
Målnummer: B 1029-26
Försvarare: Advokat Johan Lavås

Tisdag 7 april:
- MGM anhålls i sin frånvaro.

Onsdag 8 april:
- Gripande sker på förmiddagen, på sannolika skäl misstänkt för dubbelmord.

Torsdag 9 april:
- Åklagaren begär den misstänkte häktad (eftermiddagen).

Fredag 10 april:
- Häktningsförhandling hålls.

Häktningsframställan:
https://gofile.io/d/qnYdsD
Senast redigerad av GrevenFB 2026-04-09 kl. 19:36.
Citera
2026-04-09, 19:20
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Jag bor i Kramfors...lägg av med ditt skitsnck
Och jag är bördig från dessa trakter, inget illa menat, jag har bara konstaterat att det kunde gå jävligt vilt till bland folket på gränsen mellan Västernorrland och Gävleborgs län, precis som det kunde bland bönderna på Österlen upp mot gränserna från Skåne mot Blekinge och Småland samt mellan vissa orter, däribland Frillesås, i Halland.

Just Ljusdal, Delsbo och Bjuråker är ju ökänt för deras många tragedier (däribland en inom min egna släkt 1853, där min farmors mormors mormor mördade sin man med yxa), "Hälsingeligan" och Östlinarna (för övrigt även de avlägset släkt till mig) och inte minst lönnkrogar och hembränning i stor skala.

Att Kramfors på senare årtionden dessutom har tagit emot mängder av missbrukare från hela landet får väl ändå anses allmänt känt? Jag var ihop med en brud som jobbade på ett behandlingshem i just Vännäs som nämns ovan, och hennes brorsa satt på behandlingshem i just Kramfors lustigt nog.

Nåväl, sidospår för tråden (fast ändå inte). Men det var alltså inget illa menat gentemot dig, din släkt, min egna därifrån eller någon annan med anknytning till orterna -- bara ett konstaterande medan jag "tänkte högt".
Citera
2026-04-09, 19:20
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Vägrar tro att du undgått vad bevisningen består av.
De kan ha betydligt mera än det nu det vet ju inte vi i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in