2026-04-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Härnösand är en liten kommun med 24 700 invånare. Som i alla mindre städer är stans "brottslingar" kända eller ökända med namn eller öknamn. Denne Johan verkar dock vara relativt okänd. Kanske var han blank i alla register?

Jag är från Härnösand och är född 79, var en liten ligist som ung och minns Brattåsmorden väl, en kompis till mig blev förhörd gällande en röd bil som synts till, min kompis hade en röd Mitsubishi vid tillfället men avskrevs direkt.

Jag har sett bilder och läst namnen på folk som lyfts här i tråden och jag känner inte igen någon av dom, visst var det 20+ år sedan men jag kan inte påminna mig om namnen som lyfts.
Citera
2026-04-09, 18:44
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Imorron vill jag ha namnet.
N ils J han Jacob sson 1981
Citera
2026-04-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
Han är begärd häktad. Häktesförhandlingen är imorgon fredag.

Någon som vet vart den är?
Citera
2026-04-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shredded79
Jag är från Härnösand och är född 79, var en liten ligist som ung och minns Brattåsmorden väl, en kompis till mig blev förhörd gällande en röd bil som synts till, min kompis hade en röd Mitsubishi vid tillfället men avskrevs direkt.

Jag har sett bilder och läst namnen på folk som lyfts här i tråden och jag känner inte igen någon av dom, visst var det 20+ år sedan men jag kan inte påminna mig om namnen som lyfts.

Som tidigare nämnts kan han haft olika efternamn vid den tiden, två år äldre än dig. Jag tror inte att han hörde till ligisterna om han nu bor själv lever på soc och lever undan samhället … mer kanske åt de som var lite lugnare? Kanske autistisk? Ensamvarg? Fanns det såna du minns?
Citera
2026-04-09, 18:52
Medlem
Om han blånekar eller sitter tyst blir det nog inte superenkelt att fälla han för dubbelmorden. Han har garanterat släpat den döde damen efter backen det är nog rätt svårt att komma undan om man får spekulera, kan ge max 2 år för brott mot griftefriden. Men vad finns det för bevisning att just han har slagit ihjäl dom... Eventuellt om polisen håller inne med fler viktiga grejer som rör morden och som senare kan knytas till honom, mordvapnet t.ex. hade varit bra om det mot förmodan finns i beslag. Motivbilden är också problematisk om han nekar/sitter tyst och närstående är helt oförstående.
Citera
2026-04-09, 18:56
Medlem
Pappan dog 2008
Citera
2026-04-09, 18:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Såg att jag var tvåa på släktforsknings-bollen.

Hursomhelst skulle nog Gnarp faktiskt med lite "generös syn" kunna sägas vara kopplat till Härnösand, om än högst indirekt. Då jag själv via min farmors släkt sedan generationer är bördig från Sundsvall med omnejd råkar jag veta att det är ett hejvilt skiftande mellan Y, X och Z-län bland orterna personerna uppehöll sig i. Gnarp är ju väldigt nära den Västernorrländska gränsen, men givetvis är ju närheten till Sundsvall och Hudiksvall större än till Härnösand.

Men helt åt helvete geografiskt vill jag ändå inte påstå att det är sett till relation till nämnda ort. Mormoderns släkt förefaller sedan generationer ha bott i just gränsområdet mellan Gävleborgs (X), Västernorrlands (Y) och Jämtlands (Z) län. Jag upplever att kontakterna var rätt frekventa mellan dessa tre län, så jag menar väl mer att man inte ska låta sig luras av att Gnarp ligger i Gävleborgs län. Det ligger fortfarande närmre Härnösand (Västernorrlands län) än Gävle, exempelvis.

Med det sagt har jag själv som alltså har en farmor född och uppvuxen i Sundsvall aldrig varit där själv på besök mer än att ha åkt igenom nämnda ort, och då var hon uppvuxen där fram till tonåren, så det behöver ju absolut inte betyda att man per automatik skulle få någon slags koppling till orten bara för att någon av ens mor- eller farföräldrar härstammar därifrån.

I det här fallet kan det lika gärna handla om någon form av folkhögskola eller dylikt som jag såg att någon varit inne på tidigare idag.

Adressen Vrena i Södermanland har varit i faderns släkt åtminstone sen 1875.

Finns det något behandlingshem i närheten av H-sand. Hassela?
Citera
2026-04-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Som tidigare nämnts kan han haft olika efternamn vid den tiden, två år äldre än dig. Jag tror inte att han hörde till ligisterna om han nu bor själv lever på soc och lever undan samhället … mer kanske åt de som var lite lugnare? Kanske autistisk? Ensamvarg? Fanns det såna du minns?

Jag umgicks inte med det klientelet men man brukar ju ändå minnas vissa personer i en mindre by som Härnösand.
Jag känner ett Jacobsson släkte från Älandsbro men det är ingen av dem.
Jag gissar att dessa personer som tar tunga droger dagarna i ända och lever på samhällets baksida gärna håller sig anonyma.
Citera
2026-04-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Adressen Vrena i Södermanland har varit i faderns släkt åtminstone sen 1875.

Finns det något behandlingshem i närheten av H-sand. Hassela?

Korpberget är nära
Citera
2026-04-09, 19:01
Medlem
nezzoms avatar
Vilket djupt sår i Härnösand med mils omnejd....skönt att detta brutala mord med yxa löses......fotnot tor hade10*000 i kontanter på sig ..som var kvar men ngn av offrens bankomatkort slogs in fel kod på samma kväll i en. bankomat i Härnösand tror jag...i min bok så säger jag pundare på turne...
Citera
2026-04-09, 19:05
Avstängd
Blessed81s avatar
Han är begärd häktad nu så då måste de ju ha ganska bra bevisning emot honom tänker jag.

Se textv sidan 108
Citera
2026-04-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Han är begärd häktad nu så då måste de ju ha ganska bra bevisning emot honom tänker jag.

Se textv sidan 108
Vägrar tro att du undgått vad bevisningen består av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in