2026-04-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, du som kreationist tror inte på DNA, men domstolen gör det nog

Du feltolkat mig medvetet. Jag menar att DNA är bara ett bevis men inget uteslutande då det krävs mer konklusivt av domstolar.
Citera
2026-04-09, 18:17
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
1981-02-13

Paret Jacobsson-Lindgren gifte sig 1980-06-20

Har inte hittat någon koppling till Härnösand.
Såg att jag var tvåa på släktforsknings-bollen.

Hursomhelst skulle nog Gnarp faktiskt med lite "generös syn" kunna sägas vara kopplat till Härnösand, om än högst indirekt. Då jag själv via min farmors släkt sedan generationer är bördig från Sundsvall med omnejd råkar jag veta att det är ett hejvilt skiftande mellan Y, X och Z-län bland orterna personerna uppehöll sig i. Gnarp är ju väldigt nära den Västernorrländska gränsen, men givetvis är ju närheten till Sundsvall och Hudiksvall större än till Härnösand.

Men helt åt helvete geografiskt vill jag ändå inte påstå att det är sett till relation till nämnda ort. Mormoderns släkt förefaller sedan generationer ha bott i just gränsområdet mellan Gävleborgs (X), Västernorrlands (Y) och Jämtlands (Z) län. Jag upplever att kontakterna var rätt frekventa mellan dessa tre län, så jag menar väl mer att man inte ska låta sig luras av att Gnarp ligger i Gävleborgs län. Det ligger fortfarande närmre Härnösand (Västernorrlands län) än Gävle, exempelvis.

Med det sagt har jag själv som alltså har en farmor född och uppvuxen i Sundsvall aldrig varit där själv på besök mer än att ha åkt igenom nämnda ort, och då var hon uppvuxen där fram till tonåren, så det behöver ju absolut inte betyda att man per automatik skulle få någon slags koppling till orten bara för att någon av ens mor- eller farföräldrar härstammar därifrån.

I det här fallet kan det lika gärna handla om någon form av folkhögskola eller dylikt som jag såg att någon varit inne på tidigare idag.
Citera
2026-04-09, 18:17
Medlem
K.Blomkvists avatar
Något OffTopic. Men ändå viktigt.

50 år gammalt mord löstes med dna – framtidens teknik ger allt fler möjligheter

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/50-ar-gammalt-mord-lostes-med-dna-framtidens-teknik-ger-allt-fler-mojligheter
Citera
2026-04-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Flyttat runt till massa risiga ettor säkert då. Så pass knapert med inkomst att så fort en hyreshöjning kom så vart det bara o flytta på sig? Möjligtvis ett tecken på att han inte har nån kontakt med släkten så ingen ekonomisk hjälp där ifrån.

Soc. har nog betalat en hel del av hans utgifter kan jag tänka mig. Misstänker att han har varit ett hopplöst fall.
Citera
2026-04-09, 18:24
Medlem
Pettssonochfinduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Soc. har nog betalat en hel del av hans utgifter kan jag tänka mig. Misstänker att han har varit ett hopplöst fall.

Mycket troligt. Mindre Kommuner brukar väl få någon slags bidrag för att ta emot och husera a-lagare/psykfall från andra städer? Kanske därför vår gode Johan flyttat runt en del. Hittills ger han ju inte direkt intryck av att vara handlingskraftig nog att styra upp sådana flyttar själv.

Jag lutar just nu mest åt att det här är ett ensamt psykfall som tyckt att det är spännande att döda, och Tor & Gerd hade oturen att bo där han valde att gå in.
Citera
2026-04-09, 18:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Kan någon hjälpa mig förstå detta - på vilket sätt hänger den nu misstänkte JJ ihop med tidigare misstänkta/förekommande personer i utredningen? Det visas en bild på en syskonskara som är barn till GH, tidigare ev misstänkt. Är JJ ett av dessa barn? Försökt söka i tråden men inte helt lättnavigerat…

Mig veterligen hänger de inte alls ihop. Men JJ ska ha bott några minuters bilresa från brottsplatsen, vid tid för morden.
Citera
2026-04-09, 18:25
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Flyttat runt till massa risiga ettor säkert då. Så pass knapert med inkomst att så fort en hyreshöjning kom så vart det bara o flytta på sig? Möjligtvis ett tecken på att han inte har nån kontakt med släkten så ingen ekonomisk hjälp där ifrån.
Soc. har betalat hyran givetvis. Vilken hyresvärd tror du hyr ut till nån med 24k i årsinkomst?
Men nu kommer nog kriminalvården att erbjuda honom ett långtidsboende med all inclusive i överskådlig framtid, så den biten löses nu automatiskt
Citera
2026-04-09, 18:28
Medlem
K.Blomkvists avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0v3KX/fragetecknen-kring-dubbelmordet-i-brattas-nu-kan-det-losas

Däremot saknades en pärm med affärshandlingar, och kvinnans bankkort – det enda som försvann som kunde ha något egentligt värde.

Enligt uppgifter hade han nyligen sålt ett större parti skog.

bytte han namn en tid innan dubbelmordet skedde.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5p8Gvz/dubbelmordet-i-brattas-misstankte-garningsmannens-liv-efter-dadet
Citera
2026-04-09, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SSKKLLIIHHJJKK
Livstid för ett mord som skedde 2005? Lägg av nu för fan.
Dubbelmord.
Citera
2026-04-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0v3KX/fragetecknen-kring-dubbelmordet-i-brattas-nu-kan-det-losas

Däremot saknades en pärm med affärshandlingar, och kvinnans bankkort – det enda som försvann som kunde ha något egentligt värde.

Enligt uppgifter hade han nyligen sålt ett större parti skog.

bytte han namn en tid innan dubbelmordet skedde.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5p8Gvz/dubbelmordet-i-brattas-misstankte-garningsmannens-liv-efter-dadet

Eftersom paret kan ha legat döda alternativt döende i flera dygn går det inte att helt utesluta att någon annan än mördaren tog bankomatkort och pärm. Även om det är mindre sannolikt. Mördaren kan också ha tagit något med sig bara för att få det att se ut som ett rånmord (ett dubbelmord heter det).

Kan Gerds kort ha kastats eller tappats en bit därifrån och någon annan ha använt det i bankomaten? Den saknade kamera.
Citera
2026-04-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
När det slutar på ***93 så betyder det att det ligger på en lantbrevbärarlinje.
Brattås är ingen Ort. Bara typ by eller gårdsnamn.
Helt rätt och riktigt, och "Härnödelen" hängde tidigare ihop med de andra byarna på fastlandet med samma postnumer
Citera
2026-04-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ickeskidakande
Litar mer på domstolsdokument en tv4!

Du får nog ta och googla vad en häktningsframställan är…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in