Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
1981-02-13
Paret Jacobsson-Lindgren gifte sig 1980-06-20
Har inte hittat någon koppling till Härnösand.
Såg att jag var tvåa på släktforsknings-bollen.
Hursomhelst skulle nog Gnarp faktiskt med lite "generös syn" kunna sägas vara kopplat till Härnösand, om än högst indirekt. Då jag själv via min farmors släkt sedan generationer är bördig från Sundsvall med omnejd råkar jag veta att det är ett hejvilt skiftande mellan Y, X och Z-län bland orterna personerna uppehöll sig i. Gnarp är ju väldigt nära den Västernorrländska gränsen, men givetvis är ju närheten till Sundsvall och Hudiksvall större än till Härnösand.
Men helt åt helvete geografiskt vill jag ändå inte påstå att det är sett till relation till nämnda ort. Mormoderns släkt förefaller sedan generationer ha bott i just gränsområdet mellan Gävleborgs (X), Västernorrlands (Y) och Jämtlands (Z) län. Jag upplever att kontakterna var rätt frekventa mellan dessa tre län, så jag menar väl mer att man inte ska låta sig luras av att Gnarp ligger i Gävleborgs län. Det ligger fortfarande närmre Härnösand (Västernorrlands län) än Gävle, exempelvis.
Med det sagt har jag själv som alltså har en farmor född och uppvuxen i Sundsvall aldrig varit där själv på besök mer än att ha åkt igenom nämnda ort, och då var hon uppvuxen där fram till tonåren, så det behöver ju absolut inte betyda att man per automatik skulle få någon slags koppling till orten bara för att någon av ens mor- eller farföräldrar härstammar därifrån.
I det här fallet kan det lika gärna handla om någon form av folkhögskola eller dylikt som jag såg att någon varit inne på tidigare idag.