2026-04-09, 14:33
Avstängd
Citat:
Nigeria, Afrikas folkrikaste nation, föder nu fler barn varje år än hela Europa plus Ryssland tillsammans, en milstolpe som återspeglar djupgående globala demografiska förändringar.

Enligt färska uppgifter registrerar Nigeria cirka 7,5 miljoner levande födslar årligen, medan Europa, tillsammans med Ryssland, ser ungefär 6,3 miljoner födslar per år.

Nigerias höga fertilitetsgrad, som i genomsnitt ligger på cirka 4,6 födslar per kvinna, spelar en stor roll i dessa siffror. Denna siffra ligger långt över det globala genomsnittet och mycket högre än i större delen av Europa, där fertilitetsgraden vanligtvis faller under ersättningsnivån (cirka 1,4 till 1,6 barn per kvinna).

Däremot har stora delar av Europa en högt åldrad befolkning och årtionden av låga födelsetal. Länder som Italien, Spanien och Tyskland har en fertilitet långt under ersättningsnivån, vilket bidrar till en långsammare naturlig befolkningstillväxt och, i vissa fall, en minskande inhemsk befolkning.

https://worldvisualized.com/article/nigeria-surpasses-all-of-europe-in-annual-births

Hela Europas födelsetal är lägre än Nigerias. Detta är en chockerande verklighet. Det är verkligen fascinerande att ett helt kontinent har färre födslar än ett afrikanskt land. Befolkning är makt. Ju fler människor, desto mer växer ekonomin, fler företag uppstår och nationen utvecklas snabbare. Det är nästan som en matematisk formel. Är framtiden för Afrika ljus? Ärligt talat, om jag var rik skulle jag investera i Afrika.

Förresten, Afrikas stöd från väst förloras gradvis, medan stödet från Ryssland och Kina ökar. Kommer västvärldens makt minska i framtiden?
Citera
2026-04-09, 14:41
Medlem
Voloteas avatar
Otroligt. Europa är dessutom 11 gånger större än Nigeria
Citera
2026-04-09, 14:42
Avstängd
Negreritvs avatar
Strålande, en framtid med ännu fler niggers...
Dom där jävlarna är flitiga bedragare dessutom, vilken lycka för mänskligheten att dom avlar av sig som dom gör
Citera
2026-04-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Strålande, en framtid med ännu fler niggers...
Dom där jävlarna är flitiga bedragare dessutom, vilken lycka för mänskligheten att dom avlar av sig som dom gör

Länder där folk växer upp i fattigdom, där fler barn dör i tidig ålder (upp till 18) har i regel fler födslar per invånare.

När man börjar få en bättre levnadsstandard så sjunker antalet barn per invånare, eftersom att fler då överlever så behöver du inte skaffa 7barn längre.

Det såg likadant ut i Sverige förr när vi bodde i hyddor och levde i fattigdom.
Citera
2026-04-09, 15:05
Medlem
Nigeria kommer gå över miljardstrecket innan år 2040. Källa Illustrated Vetenskap.
Hela världen kommer känna av det... De kan ingenting. De producerar "ingenting" och vad de producerar kommer under och medelklassen aldrig gynnas av.

Kiropraktorn jag går hos är från Nigeria - Jag bjuder aldrig min familj/släkt till Sverige. Dom skulle bara leva på mig och aldrig göra någonting. När jag åker till Nigeria tar dom allt från mig. Skor, tröjor, ja allt. Min resväska är tom när jag reser hem. Jag ska betala deras skulder, avbetalning på bilar mm. Dom skäms inte för något...
Citera
2026-04-09, 15:18
Avstängd
Crabbofixs avatar
Intressant att Nigeria är typ 50/50 islam/kristendom

det är som det pågår ett intern kamp där mellan vilka som ska bli den mest folkrika religionen
Citera
2026-04-09, 15:27
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Intressant att Nigeria är typ 50/50 islam/kristendom

det är som det pågår ett intern kamp där mellan vilka som ska bli den mest folkrika religionen

Jaha, är det helt otroligt att man kommer att dela Nigeria i typ Sydnigeria och Nordnigeria? De religiösa har ju en förmåga att inte dra jämt.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-04-09 kl. 15:29.
Citera
2026-04-09, 15:28
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jaha, är det helt otroligt att man kommer man att dela Nigeria i typ Sydnigeria och Nordnigeria? De religiösa har ju en förmåga att inte dra jämt.

hitils verkar det ju funka, dom har levt muslimer och kristna sida vid sida i 170 år.

ett ganska intressant exempel på samexistens i en tid då folk hävdar att muslimer tar över allt...
Citera
2026-04-09, 15:30
Medlem
Ja, de förökar sig utav bara helvete - precis som indier och kineser. Stackars djur och natur.
Citera
2026-04-09, 15:32
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
hitils verkar det ju funka, dom har levt muslimer och kristna sida vid sida i 170 år.

ett ganska intressant exempel på samexistens i en tid då folk hävdar att muslimer tar över allt...

Kan nog bero på att afrikaner inte är lika PK och woke som i Europa. Finns inte en chans att kristna nigerianer skulle vika ned sig, fjäska och förudmjuka ssig mot islam som svenska kyrkan gör.
Citera
2026-04-09, 15:35
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Kan nog bero på att afrikaner inte är lika PK och woke som i Europa. Finns inte en chans att kristna nigerianer skulle vika ned sig, fjäska och förudmjuka ssig mot islam som svenska kyrkan gör.

inbillar mig kristna i nigeria kanske inte förespråkar en pride-parad genom muslimska områden, och då blir det ju lite lättare att hålla sams
Citera
2026-04-09, 15:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Ja, de förökar sig utav bara helvete - precis som indier och kineser. Stackars djur och natur.
Eh? Det finns demografiska data att hitta på nätet med några knapptryckningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_total_fertility_rate
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in