2026-04-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det finns nån slags fantasi hos många om att 'alla' bara skulle knarka hela dagarna och att läkare skulle röka sig dumstenade innan en operation eller att busschaffisar skulle vara toktjackade på jobbet men det är aldrig någon som kan presentera några som helst belägg för det. Det hela kokar alltid ner till att man inte tycker om knark och att missbrukare är jobbiga. Många har, dom veterligen, aldrig träffat någon som knarkar men dom vet nog minsann!
De där argumenten är ju så in i helvete jävla korkade. Ingen skulle vilja bli opererad av en aspackad läkare, eller åka med en aspackad busschaufför heller.
Citera
2026-04-09, 13:33
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskjelle
Du brukar ändå ha ganska vettiga inlägg, har diskuterat en massa med dig igenom alla år. Och tycker inte du brukar vara så fyrkantig alltid.
Men ser du det här som svart och vitt?

Det kan inte finnas en nytta för reglering mot de som faktiskt inte orsakar samhällsproblem?
Så man slipper en pärs på rättssystem och övriga instanser som blir onödigt indragna, bara för att?

Tex lagarna man har i större delen av södra EU (framförallt cannabis).
Du får odla hemma (orsakar ingen skada för annan eller stöttar kriminalitet)
Eller reglerat på klubb tex som får betala skatt som går till välfärden?

Att legalisera allt är helt fel, det kommer blir större skada än nytta.
Lika mycket som jag är emot att ta bort systembolaget och tillåta handel av alkohol helt fritt.

Men att få bort det här småbråket mot individer som tex mig och sköter allt i livet. Jag har mycket städat liv och högt uppsatt jobb med familj. Jag vill bara vara ifred..

Det viktiga är att fånga de som inte kan hålla sig på sin kant, men det tycker jag är socialtjänstens uppgift. (tex så hade skatt från detta kunnat gå dit)

Jag är nog tyvärr så fyrkantig när det gäller detta. Det beror på att jag under en tidigare del av livet befann mig mycket i en miljö som innehöll detta. Jag hade nära kontakt med folk som jobbade mot detta i olika positioner samt att jag har vänner och familjemedlemmar som har förstört hela familjer med så lite som att röka Cannabis.

I exakt 100% av min erfarenhet så har det gått åt helvete. Jag har pratat med massvis med människor som grinar om att de bara "röker en spliff på fredagskvällen efter arbetsveckan". Några år senare så är hela familjen förstörd pga detta.

För mig är det svaghet och jag vill hellre att människan jobbar bort sin svaghet.

Jag är dock helt för en utveckling av medicinskt knark. Det anser jag att vi är lite för dåliga på i Sverige och då främst forskningen.
Citera
2026-04-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det har ju gått fullständigt åt helvete eftersom knarket flödar där. Det finns ingen vettig människa som låter sina barn under 18 år åka dit (när de väl är 18 så bestämmer de ju själva, så man får hoppas man uppfostrat dem väl att hålla sig undan det gytjelandet).

Det är som man kan se i den här videon helt åt helvete och stärker bara viljan att utrota knarket och att det får kosta vad det kosta vill. Höj skatten med 10% rakt av på inkomst och företag och skicka pengarna direkt för att kriga mot knarket.

Skicka ut alla klankriminella från Sverige omedelbart och öka allt inom kriminalvård, vanlig vård och kampanjer riktade mot ungdomar. Öka straffen ordentligt så det räcker med att någon tönt tror han är cool för att han säger ordet "spliff" och sen får sitta ett år bara för det.

Kriget mot knarket går att vinna om man gör det seriöst. Ingen har någonsin gjort det seriöst. Fallet Portugal visar tydligt hur det går åt helvete om man släpper efter för knarket och pundarnas ständiga gråt om att få knarka fritt och förstöra samhället och livet för oskyldiga människor.

https://www.youtube.com/watch?v=foyiTpI9nMg

Ditt sk krig mot droger finns bara i ditt huvud.
Låt folk gära som dom vill med sina egna liv.
Vem fan är du och säga hur andra ska göra med sina egna kroppar och sinnen?
Det är uppenbart att förbud inte fungerar.
Citera
2026-04-09, 13:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
De där argumenten är ju så in i helvete jävla korkade. Ingen skulle vilja bli opererad av en aspackad läkare, eller åka med en aspackad busschaufför heller.
Nej, så klart inte. Och grejen är ju att eftersom det går alldeles utmärkt att bruka i stort sett alla droger så finns det inget som talar för att kirurgen skulle röka en fet innan operation. Men argumentet verkar vara att om det vore lagligt så skulle alla knarka hela tiden. Varför kan man inte förklara men man vet minsann att det är så. För dom har minsann sett en knarkare på tunnelbanan en gång!

Vad samma människor helt vägrar inse att ja, dom såg en person som använder 'knark' men det var också en missbrukare och det är bara dom misslyckade knarkarna som man märker. Alla som knarkar är liksom inte utslagna vrak. Dom vägrar också inse att missbruk är ett symptom och inte en orsak. Man missbrukar för man mår dåligt, man mår inte dåligt för att man missbrukar.

Edit: Kalkryggar är ju ett tydligt exempel på någon som bara har sett dom misslyckade knarkarna och förstår inte att dom är överlägsen minoritet. Eller att 'det är ju farligt' är ett mycket dåligt argument. Det är farligt att syssla med hästar också.
Senast redigerad av Fanten 2026-04-09 kl. 13:43.
Citera
2026-04-09, 13:42
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vilken rapport baserar du det på ?

https://health-infobase.canada.ca/cannabis/
Citera
2026-04-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
I exakt 100% av min erfarenhet så har det gått åt helvete. Jag har pratat med massvis med människor som grinar om att de bara "röker en spliff på fredagskvällen efter arbetsveckan". Några år senare så är hela familjen förstörd pga detta.
Det där låter ärligt talat inte ens trovärdigt om det inte handlar om en mycket liten datamängd, alternativt att tolkningen av datan är starkt färgad av confirmation bias.

Jag känner massor som har brukat cannabis i åratal utan problem alls. Sådana som sköter jobb och familj, men inte säger nej till en spliff då och då. Sen har jag visserligen sett fall där det gått åt helvete, men de är väldigt lätträknade och i kraftig minoritet.

Plus att i många fall där det går åt helvete så är huvudorsaken den drakoniska synen på det i Sverige. Du blir påkommen med att ha rökt en spliff en lördagkväll, och helt plötsligt är du stämplad som dödsknarknazist och blir av med jobbet och får inget nytt.
Citera
2026-04-09, 14:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Jag har precis spenderat en dryg månad med att resa runt i Portugal. Som många kanske känner till så legaliserade Portugal alla narkotika för eget bruk för över tio år sedan. Sedan dess har kriminaliteten minskat och färre personer missbrukar. Vården belastas mindre med mera. När jag reste runt så var det samhälle jag såg tillsynes bättre än i Sverige. Det fanns inga tiggare eller hemlösa. Det syntes inte poliser bakom varje knut. Gatorna var renare. Jag talade med en polis, som sa att han för var skeptisk mot legaliseringen, men att han nu inser att det var det bästa man kunde göra för samhället.

Är det inte dags att Sverige gör om och göra rätt, sett till narkotikapolitiken? Portugal är facit. Det Sverige gör funkar uppenbarligen inte. Genom en legalisering av alla droger, så tar man bort de kriminella gängens största inkomstkälla.

Tror inte någon normal människa vill ha tunga missbrukare i sin närhet som tar droger öppet.

https://www.sverigesradio.se/artikel/avkriminaliseringen-av-narkotikainnehav-i-portugal

Så nej, det är inte dags att legalisera narkotika.

Källa: accentmagasin.se https://share.google/RQRpDCBFHMdRnYTL2
Citera
2026-04-09, 14:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag känner massor som har brukat cannabis i åratal utan problem alls. Sådana som sköter jobb och familj, men inte säger nej till en spliff då och då. Sen har jag visserligen sett fall där det gått åt helvete, men de är väldigt lätträknade och i kraftig minoritet.

Kan inte du visa upp din hemmagjorda statistik där du redovisar exakt hur många som mår bra av att knarka i åratal i jämförelse med de personer som det har gått åt helvete för?

Man undrar även lite över tandstatusen hos dina bekanta eftersom cannabisanvändning och då särskilt rökning av marijuana eller hasch har en betydande negativ inverkan på munhälsan och tänderna.
Citera
2026-04-09, 14:20
Medlem
hippilis avatar
Sverige kommer aldrig någonsin göra droger lagliga

Hade dom uppfunnit alkohol i nutid hade det åxå varit förbjudet vi bor ju i ett land som allt är förbjudet och är det inte förbjudet så nog fan försöker dom göra det förbjudet

Sedan tror jag inte svenska folket skulle klara av droger, vissa tror exempel att cannabis är oskadligt botar allt från huvudvärk till fotsvett 😄

Våran "förbudsmyndiget" drog för inte så länge sedan att man skulle bara få dricka 3 starköl i månaden för att dom kunde inte förbjuda något som funnits i en massa år så glöm att det blir lagligt med droger i det här landet
Citera
2026-04-09, 14:36
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Genom en legalisering av alla droger, så tar man bort de kriminella gängens största inkomstkälla.

Vore jag kriminell langare med stort våldskapital så skulle jag skrämma upp varenda tidigare kund ordentligt om de köpte legalt och inte av mig.
Citera
2026-04-09, 14:52
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskjelle
Tror dock inte sjukvården fått lindring.
Sen att rättsväsendet slipper alla småknarkare lär spara en del skattepengar.

Men det är ju fortfarande olagligt att sälja, i tex Portugal.
Det är ju definitivt lika mycket säljare som tidigare som rättsväsendet letar efter.

Jag tror faktiskt inte att problemet blir MINDRE av att göra såhär, dock så tror jag att skattepengarna kan läggas på RÄTT saker istället. Såsom rehabilitering, tidig fångst av de som börjar hamna i missbruk, rena nålar, etc etc. Dvs mer preventiva åtgärder.

Jag är för en omfattande legalisering, men inte alla substanser.
Det är en markant skillnad på att röka en gås och elda heroin på sked.
Vart drar man då gränsen? Personligen har jag ingen aning vad som är rimligast.

Alla droger/mediciner som enbart påverkar en själv bör vara helt legaliserade. Valet att berusa sig är ett personligt val som bör omfattas av den liberala demokratins grundläggande friheter. Visst finns det skillnader mellan olika droger, men inga juridiskt relevanta sådana. Ingen ska dra en godtycklig gräns för hur någon annan vuxen människa ska berusa sig.

Vad gäller t.ex antibiotika finns det en relevant diskussion eftersom överanvändning påverkar hela artens utsatthet för olika sjukdomar. Det finns kanske några till sådana exempel.
Citera
2026-04-09, 14:57
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vore jag kriminell langare med stort våldskapital så skulle jag skrämma upp varenda tidigare kund ordentligt om de köpte legalt och inte av mig.

Legalisering bör givetvis kombineras med kraftig tillämpning av statligt våldskapital.

Den svarta drogmarknaden fungerar ju som en buffert och ett skydd för den kriminella världen. Vissa normala handelsvaror görs per definition beroende av kriminalitet. Skiljelinjen mellan kriminalitet och acceptabelt beteende suddas ut.

Polis och militär har fullt tillräckligt våldskapital för att hantera kriminaliteten, bara vi har vilja och övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in