2026-04-09, 12:56
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det är inte legaliserat i Portugal, men själva användandet är avkriminaliserat. Så försäljningen är lika olaglig som här.

Så att göra som Portugal hade inte påverkat gängens affärer. Förutom att de möjligtvis hade fått sålt ännu mer om det inte vore straffbart att använda.

Ja, vi kan ju titta på Canada.

Illegal cannabis har minskat med 30 % sedan legaliseringen men priserna har gått upp med 30 %
så dom tjänar lika mycket som tidigare fast på en mindre mängd.

Priserna går upp för att den legala canabisen är skattad och dyr.
Citera
2026-04-09, 12:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Jag har precis spenderat en dryg månad med att resa runt i Portugal. Som många kanske känner till så legaliserade Portugal alla narkotika för eget bruk för över tio år sedan. Sedan dess har kriminaliteten minskat och färre personer missbrukar. Vården belastas mindre med mera. När jag reste runt så var det samhälle jag såg tillsynes bättre än i Sverige. Det fanns inga tiggare eller hemlösa. Det syntes inte poliser bakom varje knut. Gatorna var renare. Jag talade med en polis, som sa att han för var skeptisk mot legaliseringen, men att han nu inser att det var det bästa man kunde göra för samhället.

Är det inte dags att Sverige gör om och göra rätt, sett till narkotikapolitiken? Portugal är facit. Det Sverige gör funkar uppenbarligen inte. Genom en legalisering av alla droger, så tar man bort de kriminella gängens största inkomstkälla.

Jag har också varit en del i Portugal och håller med om att det är ett välfungerande samhälle.

Det mest idiotiska med Sveriges stenhårda lagar kring narkotika är att enorma summor läggs på att jaga och straffa den stora massan av knarkare som någon gång ibland röker en holk eller drar en lina men i övrigt är helt vanliga medborgare.

Vore mycket bättre för alla om pengarna riktades mot den minoritet som har rejäla drogproblem som gör dem till en belastning för samhället.
Citera
2026-04-09, 12:59
Medlem
Kalaskjelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det har ju gått fullständigt åt helvete eftersom knarket flödar där. Det finns ingen vettig människa som låter sina barn under 18 år åka dit (när de väl är 18 så bestämmer de ju själva, så man får hoppas man uppfostrat dem väl att hålla sig undan det gytjelandet).

Det är som man kan se i den här videon helt åt helvete och stärker bara viljan att utrota knarket och att det får kosta vad det kosta vill. Höj skatten med 10% rakt av på inkomst och företag och skicka pengarna direkt för att kriga mot knarket.

Skicka ut alla klankriminella från Sverige omedelbart och öka allt inom kriminalvård, vanlig vård och kampanjer riktade mot ungdomar. Öka straffen ordentligt så det räcker med att någon tönt tror han är cool för att han säger ordet "spliff" och sen får sitta ett år bara för det.

Kriget mot knarket går att vinna om man gör det seriöst. Ingen har någonsin gjort det seriöst. Fallet Portugal visar tydligt hur det går åt helvete om man släpper efter för knarket och pundarnas ständiga gråt om att få knarka fritt och förstöra samhället och livet för oskyldiga människor.

https://www.youtube.com/watch?v=foyiTpI9nMg

Du brukar ändå ha ganska vettiga inlägg, har diskuterat en massa med dig igenom alla år. Och tycker inte du brukar vara så fyrkantig alltid.
Men ser du det här som svart och vitt?

Det kan inte finnas en nytta för reglering mot de som faktiskt inte orsakar samhällsproblem?
Så man slipper en pärs på rättssystem och övriga instanser som blir onödigt indragna, bara för att?

Tex lagarna man har i större delen av södra EU (framförallt cannabis).
Du får odla hemma (orsakar ingen skada för annan eller stöttar kriminalitet)
Eller reglerat på klubb tex som får betala skatt som går till välfärden?

Att legalisera allt är helt fel, det kommer blir större skada än nytta.
Lika mycket som jag är emot att ta bort systembolaget och tillåta handel av alkohol helt fritt.

Men att få bort det här småbråket mot individer som tex mig och sköter allt i livet. Jag har mycket städat liv och högt uppsatt jobb med familj. Jag vill bara vara ifred..

Det viktiga är att fånga de som inte kan hålla sig på sin kant, men det tycker jag är socialtjänstens uppgift. (tex så hade skatt från detta kunnat gå dit)
Citera
2026-04-09, 13:02
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja, vi kan ju titta på Canada.

Illegal cannabis har minskat med 30 % sedan legaliseringen men priserna har gått upp med 30 %
så dom tjänar lika mycket som tidigare fast på en mindre mängd.

Priserna går upp för att den legala canabisen är skattad och dyr.

Vilken rapport baserar du dessa siffror på?

Citat:
Jag har precis spenderat en dryg månad med att resa runt i Portugal. Som många kanske känner till så legaliserade Portugal alla narkotika för eget bruk för över tio år sedan. Sedan dess har kriminaliteten minskat och färre personer missbrukar. Vården belastas mindre med mera. När jag reste runt så var det samhälle jag såg tillsynes bättre än i Sverige. Det fanns inga tiggare eller hemlösa. Det syntes inte poliser bakom varje knut. Gatorna var renare. Jag talade med en polis, som sa att han för var skeptisk mot legaliseringen, men att han nu inser att det var det bästa man kunde göra för samhället.

Är det inte dags att Sverige gör om och göra rätt, sett till narkotikapolitiken? Portugal är facit. Det Sverige gör funkar uppenbarligen inte. Genom en legalisering av alla droger, så tar man bort de kriminella gängens största inkomstkälla.

Som det nämndes tidigare så har Portugal avkriminaliserat, inte legaliserat.
Citera
2026-04-09, 13:10
Medlem
Portugal var pionjärer och gjort mycket bra som inspirerat andra länder till att använda bättre modeller...
Men de borde ha tagit steget längre och legaliserat produktion och försäljning av droger med. Man får säkrare droger, som innehåller vad det står på asken.
Pengarna från skatterna på dessa droger skulle hjälpa med att åtgärda de negativa effekterna från vissas drogbruk
Ha i åtanke att i USA under förbudstiden försvann en jäkla massa skattepengar. Om folk slutade dricka så kan man väl se det som en bra affär.
Det hände däremot inte, skadorna kring alkohol fortsatte, drickandet fortsatte. Inga skatter från illegal alkohol produktion och distribution.
Citera
2026-04-09, 13:11
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det har ju gått fullständigt åt helvete eftersom knarket flödar där. Det finns ingen vettig människa som låter sina barn under 18 år åka dit (när de väl är 18 så bestämmer de ju själva, så man får hoppas man uppfostrat dem väl att hålla sig undan det gytjelandet).

Det är som man kan se i den här videon helt åt helvete och stärker bara viljan att utrota knarket och att det får kosta vad det kosta vill. Höj skatten med 10% rakt av på inkomst och företag och skicka pengarna direkt för att kriga mot knarket.

Skicka ut alla klankriminella från Sverige omedelbart och öka allt inom kriminalvård, vanlig vård och kampanjer riktade mot ungdomar. Öka straffen ordentligt så det räcker med att någon tönt tror han är cool för att han säger ordet "spliff" och sen får sitta ett år bara för det.

Kriget mot knarket går att vinna om man gör det seriöst. Ingen har någonsin gjort det seriöst. Fallet Portugal visar tydligt hur det går åt helvete om man släpper efter för knarket och pundarnas ständiga gråt om att få knarka fritt och förstöra samhället och livet för oskyldiga människor.

https://www.youtube.com/watch?v=foyiTpI9nMg
Skitsnack mannen! Även i länder där bruk av narkotika kan ge dödsstraff så tar folk risken. Den enda anledningen varför dom vill kriga mot droger är för att dom förlorar skatteintäkter.
Citera
2026-04-09, 13:13
Medlem
Belters avatar
Citat:
Det vanliga skitsnacket alltså.
Nej till allt vad legalisering heter i det här ämnet.
Citera
2026-04-09, 13:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC

Vilken rapport baserar du dessa siffror på?

Jag bodde i Toronto 2018-2020

Vill du att jag skall skriva en rapport ?
Citera
2026-04-09, 13:20
Medlem
Fantens avatar
En sak som är värt att tänka på är att droger bara har varit olagliga i ungefär 100 år eller så. Kanske lite mer. Det finns ingen 'naturlag' som säger att berusningsmedel ska vara olagliga.

Det finns nån slags fantasi hos många om att 'alla' bara skulle knarka hela dagarna och att läkare skulle röka sig dumstenade innan en operation eller att busschaffisar skulle vara toktjackade på jobbet men det är aldrig någon som kan presentera några som helst belägg för det. Det hela kokar alltid ner till att man inte tycker om knark och att missbrukare är jobbiga. Många har, dom veterligen, aldrig träffat någon som knarkar men dom vet nog minsann!

Samma människor verkar tro att det inte är skillnad mellan bruk, riskbruk, missbruk och beroende utan alla som använder något som inte är alkohol är beroende missbrukare. Jag brukar fråga vad dom tror att det är som finns i 'knark' som ligger bakom detta fenomen men det kan man inte heller svara på.
Citera
2026-04-09, 13:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Ja, det stämmer. Kanadas legalisering var ett skämt, dom gjorde fel. Samma med USA - ett skämt för dom gör fel.
Citera
2026-04-09, 13:27
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:

Nejdå, det behövs inte.

Reagerade för det finns nya färska siffror från Kanada.
Citera
2026-04-09, 13:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Nejdå, det behövs inte.

Reagerade för det finns nya färska siffror från Kanada.

Vilken rapport baserar du det på ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in