2026-04-09, 10:59
Medlem
Jag har precis spenderat en dryg månad med att resa runt i Portugal. Som många kanske känner till så legaliserade Portugal alla narkotika för eget bruk för över tio år sedan. Sedan dess har kriminaliteten minskat och färre personer missbrukar. Vården belastas mindre med mera. När jag reste runt så var det samhälle jag såg tillsynes bättre än i Sverige. Det fanns inga tiggare eller hemlösa. Det syntes inte poliser bakom varje knut. Gatorna var renare. Jag talade med en polis, som sa att han för var skeptisk mot legaliseringen, men att han nu inser att det var det bästa man kunde göra för samhället.

Är det inte dags att Sverige gör om och göra rätt, sett till narkotikapolitiken? Portugal är facit. Det Sverige gör funkar uppenbarligen inte. Genom en legalisering av alla droger, så tar man bort de kriminella gängens största inkomstkälla.
Citera
2026-04-09, 11:04
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Är det inte dags att Sverige gör om och göra rätt, sett till narkotikapolitiken? Portugal är facit. Det Sverige gör funkar uppenbarligen inte. Genom en legalisering av alla droger, så tar man bort de kriminella gängens största inkomstkälla.

Ja. Det borde ha hänt för länge sen. Det skulle ha hänt för länge sen om det inte vore för invandringen.
Citera
2026-04-09, 11:13
Medlem
Kalaskjelles avatar
Tror dock inte sjukvården fått lindring.
Sen att rättsväsendet slipper alla småknarkare lär spara en del skattepengar.

Men det är ju fortfarande olagligt att sälja, i tex Portugal.
Det är ju definitivt lika mycket säljare som tidigare som rättsväsendet letar efter.

Jag tror faktiskt inte att problemet blir MINDRE av att göra såhär, dock så tror jag att skattepengarna kan läggas på RÄTT saker istället. Såsom rehabilitering, tidig fångst av de som börjar hamna i missbruk, rena nålar, etc etc. Dvs mer preventiva åtgärder.

Jag är för en omfattande legalisering, men inte alla substanser.
Det är en markant skillnad på att röka en gås och elda heroin på sked.
Vart drar man då gränsen? Personligen har jag ingen aning vad som är rimligast.
Senast redigerad av Kalaskjelle 2026-04-09 kl. 11:15.
Citera
2026-04-09, 11:25
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Jag har precis spenderat en dryg månad med att resa runt i Portugal. Som många kanske känner till så legaliserade Portugal alla narkotika för eget bruk för över tio år sedan. Sedan dess har kriminaliteten minskat och färre personer missbrukar. Vården belastas mindre med mera. När jag reste runt så var det samhälle jag såg tillsynes bättre än i Sverige. Det fanns inga tiggare eller hemlösa. Det syntes inte poliser bakom varje knut. Gatorna var renare. Jag talade med en polis, som sa att han för var skeptisk mot legaliseringen, men att han nu inser att det var det bästa man kunde göra för samhället.

Det enda som händer då är att de gängkriminella byter inkomstkälla.
Citera
2026-04-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Det är inte vad som hänt i Portugal. Kriminaliteten har minskat markant.
Citera
2026-04-09, 11:28
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Det är inte vad som hänt i Portugal. Kriminaliteten har minskat markant.

Portugal har inte tillnärmelsevis samma typ av gängkriminalitet som Sverige har.
Citera
2026-04-09, 11:52
Medlem
kalkryggars avatar
Det har ju gått fullständigt åt helvete eftersom knarket flödar där. Det finns ingen vettig människa som låter sina barn under 18 år åka dit (när de väl är 18 så bestämmer de ju själva, så man får hoppas man uppfostrat dem väl att hålla sig undan det gytjelandet).

Det är som man kan se i den här videon helt åt helvete och stärker bara viljan att utrota knarket och att det får kosta vad det kosta vill. Höj skatten med 10% rakt av på inkomst och företag och skicka pengarna direkt för att kriga mot knarket.

Skicka ut alla klankriminella från Sverige omedelbart och öka allt inom kriminalvård, vanlig vård och kampanjer riktade mot ungdomar. Öka straffen ordentligt så det räcker med att någon tönt tror han är cool för att han säger ordet "spliff" och sen får sitta ett år bara för det.

Kriget mot knarket går att vinna om man gör det seriöst. Ingen har någonsin gjort det seriöst. Fallet Portugal visar tydligt hur det går åt helvete om man släpper efter för knarket och pundarnas ständiga gråt om att få knarka fritt och förstöra samhället och livet för oskyldiga människor.

https://www.youtube.com/watch?v=foyiTpI9nMg
Citera
2026-04-09, 11:56
Avstängd
TheJesuits avatar
Man borde börja med att sluta låta ringa narkotikabrott belasta rättsväsendet och istället låta straffet vara en ordningsbot (man kan få strafföreläggande, men dejt behandlas också av åklagare)
Citera
2026-04-09, 12:05
Medlem
Citat:
Du måste välja:
- antingen är narkotikan en viktig inkomstkälla, och partyknarkarna ska skämmas, men legalisering är en bra idé
- eller så skulle de ändå bara byta inkomstkälla, och då spelar det ingen roll om folk partyknarkar.
Citera
2026-04-09, 12:10
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Det är inte legaliserat i Portugal, men själva användandet är avkriminaliserat. Så försäljningen är lika olaglig som här.

Så att göra som Portugal hade inte påverkat gängens affärer. Förutom att de möjligtvis hade fått sålt ännu mer om det inte vore straffbart att använda.
Citera
2026-04-09, 12:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Ja men det är väl bättre att de tex håller på med ekonomisk brottslighet än att sälja knark och skjuta på gatorna?
Citera
2026-04-09, 12:53
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Vad är lika enkelt att utföra, har lika stor efterfrågan och kan utföras av precis vem som helst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in