Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Allt jag skrivit i tråden handlar om järnväg
Jag tyckte det var dumt att låta passagerartåg syssla med annat än passagerarutbyte på en så trafikerad plats som Stockholm C. Det är Trafikverket som tycker angående Tomteboda, men jag tycker att det verkar vettigt. De nämner något om 40 % ökning av resenärer och att bygga något som ska funka till 2100. Det handlar alltså inte om lite snabbt fixxande inför tågplan 2030.
Jag förstår. TS handlar om
hela Centralenkomplexet, inklusive TCE, SCI och Djurgårdslinjen, samt planerade Roslagsbanan, så bra att du förtydligar.
För det första: för att få 40% mer resande bör man se till att järnvägen fungerar ordentligt. Nysatsningar som Mälartåg, samt i pressen väldigt mycket om signalfel längs Götabanan gör att människor drar öronen åt sig.
Det är ett infrastrukturellt problem man måste hitta en lösning på innan man ens börjar räkna på ökning. Redan nu är det prat om att man ska ha ETCS-bana från Arlanda uppåt, vilket gör läget ansträngt för många leverantörer vars flotta är påvert förberedda på detta. Räkna därtill in barnsjukdomar när man försöker forcera in ETCS och/eller system E i gamla tåg, vilket ger ytterligare tvekan inför trovärdighet.
För det andra, antalet tåglägen är säkerligen ansträngt. Lösningen blir då mycket riktigt längre tåg. Men runt Centralstationen finns relativt liten kapacitet för att göra detta. Visst, man kan dra vissa plattformar upp mot NBT, men det är tätbebyggt runt spår 1-9, och det är redan en flaskhals.
För det tredje, även Hagalund är nyligen ombyggt av allt tätare bebyggelse. Jag har svårt att se hur man utan större (läs extremt dyra) projekt skulle utöka kapaciteten just där.
Stockholm växer, det är rätt enkelt att se när priserna på boende stiger i närområden runt Mälardalen som mer eller mindre kommer gått från satellitstäder till förorter runt 2100. Det finns därmed en poäng med att bredda perspektivet från Solna.
Citat:
Jag har inte läst klart Prioriterad utredning Stockholm C och Tomteboda bangård, men om inte hela rapporten består av AI-hallucinationer behövs en ombyggnad.
En ombyggnad behövs säkerligen redan inför 2030, men om de siktar ytterligare 70 år framåt så tänker de i etapper.