2026-04-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Varifrån kommer DNA-datan? Det vill säga dem man jämför mot. Frivilliga? Kriminella?
Kommersiella databaser?

Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Kommersiella databaser.
Är lite osäker på om man får söka vidare med hjälp av de 800 proverna som lämnats i Brattåsfallet.
De prover du nämner matchas väl mot det DNA man funnit på brottsplatsen. Finns ingen anledning att söka i släktdatabaser efter dem.
Citera
2026-04-08, 20:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Ärendet har ju förundersökningssekretess så man kan ju undra hur Johanna Björkman kan påstå att den misstänkte figurerat i utredningen tidigare. Men Johanna har kanske rätt. Men är hon med i utredningen ska hon hålla tyst. Johanna är ju DNA-expert också

Om det inte är så att han började figurera i samband med att man fick svar från DNA-databaserna. Att han var en av några möjliga kusiner typ. Efter att han topsats stärktes misstankarna.
Senast redigerad av Troian 2026-04-08 kl. 20:26.
Citera
2026-04-08, 20:24
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Varifrån kommer DNA-datan? Det vill säga dem man jämför mot. Frivilliga? Kriminella?
Kommersiella databaser?

En färskt intervju med Peter Sjölund som måste anses vara den som har banat väg för utvecklingen i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/peter-sjolund-om-brattas-gripandet-antligen
Citera
2026-04-08, 20:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
De prover du nämner matchas väl mot det DNA man funnit på brottsplatsen. Finns ingen anledning att söka i släktdatabaser efter dem.

Jag tror KomissarieBeck menade om man eventuellt fick använda proverna för att hitta en släkting till någon av de 800.
Citera
2026-04-08, 20:26
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Det var dubbelmordet i Linköping som var pilotfallet år 2020.

FamilyTreeDNA (FTDNA) och GEDmatch är de enda sidorna som den svenska polisen kan/får använda. Samt endast från medlemmar som har accepterat villkoren. Så tyvärr en ganska liten databas. Men det kan räcka ganska långt med en avlägsen amerikansk släkting.
Aha, tack för klargörandet! Hmmm, det minskar ju tillgången på svenskars dna betydligt. Men ändå..
Citera
2026-04-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jo, är hygglig insatt och tillhör dem som har tjoat högst både när det gäller Linköping och Billdalsfallet.
Läs länkad artikel och Du blir upplyst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/kritiken-har-inte-kunnat-anvanda-hajpade-slaktforskar-metoden

Du syftar på att Dna i släktforskningssyfte (vid brottsutredningar) kommer bli stort på sikt. DNA i sig vid brott är redan stort sedan länge (vilket är vad jag syftade/svarade på)
Citera
2026-04-08, 20:27
Medlem
Citat:
Jag tror KomissarieBeck menade om man eventuellt fick använda proverna för att hitta en släkting till någon av de 800.
Varför skulle det vara intressant?
Citera
2026-04-08, 20:29
Medlem
Troians avatar
Citat:

Har man testat 800 varav säg 500 är från trakten (Härnösand med omnejd) så är det ganska sannolikt att GM är släkt med någon eller några av de topsade.
Citera
2026-04-08, 20:30
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:

Lyssna på intervjun i inlägg 3089 så förstår Du.
Citera
2026-04-08, 20:35
Medlem
Citat:
Har man testat 800 varav säg 500 är från trakten (Härnösand med omnejd) så är det ganska sannolikt att GM är släkt med någon eller några av de topsade.
Att söka i släktdatabaser efter alla dem som topsats visar bara vilka släktingar de har. Ren släktforskning alltså.
För att vara intressant i en mordutredning måste DNA:t från mordplatsen matchas, det har gjorts när man topsade de 800, det är liksom själva grejen med att topsa dem. Rimligen har man inte hittat någon matchning. Att sedan fortsätta leta efter deras släktingar är helt meningslöst.
Citera
2026-04-08, 20:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Att söka i släktdatabaser efter alla dem som topsats visar bara vilka släktingar de har. Ren släktforskning alltså.
För att vara intressant i en mordutredning måste DNA:t från mordplatsen matchas, det har gjorts när man topsade de 800, det är liksom själva grejen med att topsa dem. Rimligen har man inte hittat någon matchning. Att sedan fortsätta leta efter deras släktingar är helt meningslöst.

Tror du missförstod mig. Jag menar att de 800 skulle, tekniskt sett, kunna utgöra en egen databas, som GM:s DNA släkt-matchas mot.
Citera
2026-04-08, 20:40
Medlem
Citat:
Tror du missförstod mig. Jag menar att de 800 skulle, tekniskt sett, kunna utgöra en egen databas, som GM:s DNA matchas mot.
Ja, såklart. Det är ju det som är grejen med att topsa en massa som finns i närheten av utredningen. Rimligen har man då kunnat utesluta dem. Därför meningslöst att leta efter deras släktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in