2026-04-08, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Vad är det du menar att du inte tror på? Att alla som var äldre än ett barn på 80-talet känner till fallet? Med tanke på det massmediala trycket och den exempellösa uppmärksamheten, som beträffande kriminalfall förmodligen endast kan jämföras med Palmemordet, var det knappast möjligt att förbli ovetande om da Costa-fallet. Att gemene man sedan var (och är) okunnig om fallets detaljer och mest kom ihåg kvällstidningsrubriker om hjärnsamlande och styckmordsfoton är en annan sak, som förhoppningsvis är på väg att förändras.

Detta kan tyckas vara hårklyverier, men i och med att medierna inte enbart exploaterade fallet utan även agerade som en drivande part i att exempelvis skapa vittnesmål (som fotohandlarparet) är det väsentligt att förstå det oerhörda mediala genomslag som da Costa-fallet hade. Ifall inte medierna så okritiskt och oreflekterat fört vidare åklagarens och utredarnas uppfattning och i strid med all pressetik skapat bilden av monstret Obducenten hade förmodligen inte rättsövergreppet mot Härm och Allgén varit möjligt att genomföra. Per Lindeberg myntade ju begreppet mediemord, vilket är synnerligen passande.

Att yngre generationer är obekanta med fallet förvånar mig inte, men jag hoppas att de får en betydligt mer sanningsenlig bild av det nu när Dan Josefsson tycks fortsätta sin granskning.

Jag är ödmjuk kring att jag kan ha fel. Jag håller med dig i övrigt och om jag minns rätt så var kidnappningsfallet också medias fel. Det jag tycker framförallt, att man behöver ha en förmåga till att krypa till korset, annars kommer allmänheten ha mindre förtroende för systemet. Det känns typiskt statligt, där kan man inte göra, utan man är modellen för allt hur saker och ting ska fungera.
Citera
2026-04-08, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Men det är ju ingenting annat? Eller är det så? Om jag tänker att här på FB har det legat ute andra brott som varit väldigt detaljerade och som har varit totalt horribla. Tack för att du delar med dig!

Det finns ingen logik. Arkivarierna skjuter från höften.
Citera
2026-04-08, 10:00
Medlem
såg precis uppföljningen av serien på svt. det var rörande. och delvis upprörande. de borde verkligen få en ursäkt från staten, det borde de fått för länge sen. fint att se att tomas har support, även teet borde ha ett mer socialt liv kan jag tycka, och en resa förtjänar han verkligen. lycka till
Citera
2026-04-08, 17:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
SVT.se

Nytt avsnitt av dokument inifrån imorgon.
Bra program där några av dem som bidragit under åren (med gräv, stöd etc) får välförtjänta erkännanden, GW var tydligen den som först anade oråd.

En formell upprättelse från regeringen lär komma, frågan år dock om det krävs en ny regering med en ny stats- och/eller justitieminister för det?
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-04-08 kl. 17:53.
Citera
2026-04-08, 17:33
Medlem
Håller med nedastående till fullo!

Hoppas nu att det leder till att de får upprättelse genom skadestånd snarast medan de ännu lever.

QUOTE=MrBarnaby|94712713]
Bra program där många av dem som bidragit under åren får välförtjänta erkännanden, GW var tydligen den som först anade oråd.

En formell upprättelse från regeringen lär komma, frågan år dock om det krävs en ny regering med en ny stats- och/eller justitieminister för det?
[/quote]
Citera
2026-04-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avocado88
såg precis uppföljningen av serien på svt. det var rörande. och delvis upprörande. de borde verkligen få en ursäkt från staten, det borde de fått för länge sen. fint att se att tomas har support, även teet borde ha ett mer socialt liv kan jag tycka, och en resa förtjänar han verkligen. lycka till
TH verkar dock vara för rädd av sig för att lyckas med det. Jag har inte sett det senaste avsnittet men i de tidigare så verkar han orimligt rädd för sin omgivning.
Citera
2026-04-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Bra program där några av dem som bidragit under åren (med gräv, stöd etc) får välförtjänta erkännanden, GW var tydligen den som först anade oråd.

Ja, det var verkligen en ögonöppnare att GW Persson redan 1984 skrev om sina tvivel – jag har alltid haft uppfattningen att det först var i samband med rättegången 1988 som han började ifrågasätta bevisningen. Att någon sakkunnig så tidigt vågade gå emot den rådande uppfattningen inom poliskåren säger en del om hur bristfällig utredningen var från början.

Beträffande offentligt ursäkt och skadestånd så har ju förutsättningarna för något sådant aldrig varit så bra som nu, oavsett vilken regering som får ärendet på sitt bord.
Citera
2026-04-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
TH verkar dock vara för rädd av sig för att lyckas med det. Jag har inte sett det senaste avsnittet men i de tidigare så verkar han orimligt rädd för sin omgivning.

Han är inte orimligt rädd. Han är rimligt rädd.
Människor har verkligen varit ute efter honom.
Citera
2026-04-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
SVT.se

Nytt avsnitt av dokument inifrån imorgon.

https://www.svtplay.se/video/jLJrry2/dokument-inifran-det-svenska-styckmordet/5-vad-hande-sen

Länk till uppföljningen av "Det svenska styckmordet". Sänds även ikväll kl 20:00 i SVT1.

Citat:
Serien "Det svenska styckmordet” kastade nytt ljus över rättsprocessen efter mordet på Catrin da Costa. För första gången trädde "Allmänläkaren" och "Obducenten" fram. I detta uppföljande avsnitt möter vi dem igen för att se hur serien har påverkat deras liv - och vi följer deras kamp för upprättelse. Vi får också en fördjupad bild av den tidsanda som drev rättsprocessen framför sig och som ledde till de kanske hårdast kritiserade domarna i svenska rättshistoria.
Senast redigerad av Anonym555 2026-04-08 kl. 18:35.
Citera
2026-04-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Han är inte orimligt rädd. Han är rimligt rädd.
Människor har verkligen varit ute efter honom.
Vilka konsekvenser spår du för TH om han hade försökt komma tillbaks till samhället?
TA lever ett tillsynes ganska fritt liv för någon som har människor efter sig, bara som en jämförelse.

Ja jag vet att de är oskyldiga. Men ibland är det bara att bita i det sura äpplet och gå vidare. TH var väl strax över 30 vid mordet? Gott om tid att börja på ny kula och ge fingret åt rättsväsendet.
Citera
2026-04-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Vem bestämmer vilka kriterier som ska gälla för hur rädd han får vara? Vad är rimligt? Jag vet att du inte menade det på det sättet men ändå. Inse att människor är olika.
Citera
2026-04-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Vem bestämmer vilka kriterier som ska gälla för hur rädd han får vara? Vad är rimligt? Jag vet att du inte menade det på det sättet men ändå. Inse att människor är olika.
TH är inte själv i soppan. TA är hur offentlig som helst och har mig veterligen inte fått några fysiska attacker eller behövt utstå ny psykisk terror efter domen? TA offentlighet borde ha hjälpt TH ut ur mörkret tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in