Citat:
Ursprungligen postat av
okok1
Har Trump sagt vad som kommer hända om 2 veckor?
Målet är ju ett fredsavtal mellan usa och iran. dvs usa`s militära mål är ju uppnådda.
men om de ska förbli det så behöver ju iran ingå ett avtal som säger att de målen kommer förbli uppnådda, så
1. inga kärnvapen eller kärnvapen-projekt.
2. inga balistiska missiler eller förmåga att bygga/utveckla mer "lång (och gissar jag medeldistans) vapen
3. Inga mer kaosa med grannländer (dvs, inge mer bas/support för proxy-jihadister/terrorister runtom i mellanöstern)
4. inge mer kaosande med sjötrafiken.
eldupphöret är ju säkerligen villkoråt enligt ovan. Så en bra testballong. Israel gör kaos med hezzbollah i libanon just nu (altså verkligen totalt jävla horhus när man nu bombar shia-fästet Beqaa dalen, en bit nordöst om beirut).
Iran ska snällt titta på, och hjälpa fartyg säkert och tryggt genom sundet....
som motprestation så erbjuder USA att inte bomba skiten ur en ny omgång med "iranska statsöverhuvuden och infrastruktur som kan stötta irans militära förmågor ovan. svårt att bygga rakter och kärnvapen , när vattnet och elen är borta...