2026-04-08, 15:57
  #20593
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Israel har bombat Libanon hundratals döda och skadade..

”Hundratals människor har dödats eller skadats i onsdagens omfattande israeliska attacker mot Libanon, säger landets hälsominister till Reuters. Ministern säger att sjukhusen ”är överfulla”.
Israels militär uppger att de har genomfört den största attacken mot Iranstödda Hizbollah sedan kriget i Iran inleddes i slutet av februari. ”
https://omni.se/a/QJgleP

Se där ja… Israel dessa as verkar försöka underminera vapenvilan. Hur kan Iran svara på det här nu? Enligt avtalet ska ju även Libanon omfattas av samma vapenvila och fredsöverenskommelse.


En sak man kan undra ? De har bombat (Libanon) hisbiolla flera veckor och ändå verkar det finnas 100 tals mål kvar att bomba ?
Hur stora är hisbolla egentligen ?
Vad gör Libanon själva ?
Citera
2026-04-08, 16:02
  #20594
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
En sak man kan undra ? De har bombat (Libanon) hisbiolla flera veckor och ändå verkar det finnas 100 tals mål kvar att bomba ?
Hur stora är hisbolla egentligen ?
Vad gör Libanon själva ?

Om du tänker dig hur det såg ut i Gaza både under och över mark så förstår du att det finns minst 1000X mål kvar. Iran och dess proxies har anammat att ockupera allt som har fyra väggar ovan jord med ett tillhörande råttbo under byggnaden som är sammanfogat med någon annan råttunnel vid bostadshuset 50m bort.

De flesta i Libanon som inte är shia vill ju inte ha kvar eunuckerna. Fast det är svårt för regeringen att sopa bort dessa tunnelbyggare med kvasten så länge Iran har haft inflytande i regionen
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-08 kl. 16:05.
Citera
2026-04-08, 16:03
  #20595
Medlem
okok1s avatar
Har Trump sagt vad som kommer hända om 2 veckor?
Citera
2026-04-08, 16:11
  #20596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Tack för informationen. Jag har faktiskt tillräcklig bra information om hur processen fungerat och sett ut kring Iran och dess avtal med tillhörande skapande av en atombomb, åtminstone de senaste 30 åren. Även hur Iran och dess proxies efterlever överenskomna avtal.

Men du skrev ju att du inte förstod. Så vad är problemet enligt dig? Själv tror jag att problemen kan vara svåra att förutsee. Men Trumps och hans adm. gör ju saker som kan bita dem i änden. De liksom tror att det bara är att gå framåt, helt utan att förstå, som du inte gör. Det hela vill jag inte påstå är säkerställt men man bör vara beredd på andra människors handlingar?
Citera
2026-04-08, 16:13
  #20597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har Trump sagt vad som kommer hända om 2 veckor?

Målet är ju ett fredsavtal mellan usa och iran. dvs usa`s militära mål är ju uppnådda.
men om de ska förbli det så behöver ju iran ingå ett avtal som säger att de målen kommer förbli uppnådda, så

1. inga kärnvapen eller kärnvapen-projekt.
2. inga balistiska missiler eller förmåga att bygga/utveckla mer "lång (och gissar jag medeldistans) vapen
3. Inga mer kaosa med grannländer (dvs, inge mer bas/support för proxy-jihadister/terrorister runtom i mellanöstern)
4. inge mer kaosande med sjötrafiken.

eldupphöret är ju säkerligen villkoråt enligt ovan. Så en bra testballong. Israel gör kaos med hezzbollah i libanon just nu (altså verkligen totalt jävla horhus när man nu bombar shia-fästet Beqaa dalen, en bit nordöst om beirut).

Iran ska snällt titta på, och hjälpa fartyg säkert och tryggt genom sundet....

som motprestation så erbjuder USA att inte bomba skiten ur en ny omgång med "iranska statsöverhuvuden och infrastruktur som kan stötta irans militära förmågor ovan. svårt att bygga rakter och kärnvapen , när vattnet och elen är borta...
__________________
Senast redigerad av slö 2026-04-08 kl. 16:15.
Citera
2026-04-08, 16:14
  #20598
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Iran: Ska svara på Libanonattackerna
Nu börjas de igen
Slagsmålet började med att han slog tillbaka, typ? Det är Israel som inte vill ha fred.
Citera
2026-04-08, 16:15
  #20599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Slagsmålet började med att han slog tillbaka, typ? Det är Israel som inte vill ha fred.

Vad vill USA?
Citera
2026-04-08, 16:15
  #20600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
En sak man kan undra ? De har bombat (Libanon) hisbiolla flera veckor och ändå verkar det finnas 100 tals mål kvar att bomba ?
Hur stora är hisbolla egentligen ?
Vad gör Libanon själva ?

Det israeliska flygvapnet har den senaste månaden behövt splitta sina resurser på två fronter: Iran och Libanon. När man nu kan fokusera fullt ut på Libanon är det naturligt att bombningarna blir betydligt mer intensiva där. Detta visste Hizbollah och det var därför skäggråttorna desperat gick ut med en egen vapenvila så fort de fick kännedom om vapenvilan mellan USA och Iran. Hizbollah visste att om Israel kan koncentrera sin fulla kraft på en front kommer eldgivningen bli förödande!

Varje iranskt kapitulationsavtal (det Iranvännerna kallar iransk seger) kommer sannolikt innehålla en klausul där Iran lovar att inte längre finansiera och leda terrorproxis som Hizbollag och Hamas. Det är Hizbollahs apokalyptiska slutkamp vi nu bevittnar. Till skillnad mot Iran har de inget kärnvapenprogram de kan lova att lägga ner i utbyte mot att få stanna kvar vid makten.
Citera
2026-04-08, 16:15
  #20601
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Det ser ut som att Bibi inte har så mycket att säga till om längre. För en dag sedan läckte Vita huset till NY Times att allt var Netanyahus fel och att alla på deras egen sida var emot kriget.

Idag kom de överens om en vapenvila UTAN att informera Israel först.

Men vadå, Bibi körde ju 100 attacker mot Libanon på 10 minuter idag, han lär väl fortsätta?

Konstigt krig detta asså.
Citera
2026-04-08, 16:16
  #20602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Om du tänker dig hur det såg ut i Gaza både under och över mark så förstår du att det finns minst 1000X mål kvar. Iran och dess proxies har anammat att ockupera allt som har fyra väggar ovan jord med ett tillhörande råttbo under byggnaden som är sammanfogat med någon annan råttunnel vid bostadshuset 50m bort.

De flesta i Libanon som inte är shia vill ju inte ha kvar eunuckerna. Fast det är svårt för regeringen att sopa bort dessa tunnelbyggare med kvasten så länge Iran har haft inflytande i regionen

Irans inflytande över regionen är större än någonsin. Nu har mullorna insett att de kan spöa Usa.
Citera
2026-04-08, 16:16
  #20603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Slagsmålet började med att han slog tillbaka, typ? Det är Israel som inte vill ha fred.
Har hezzbollah och libanon sökt fred?
Citera
2026-04-08, 16:17
  #20604
Avslutad
Sundet ser precis lika stängt ut som det gjort senaste månaden. 2-3 fartyg (inga tankers) som passerat under hela dagen. Hundratals i kö på var sida sundet. Ska de få igenom allt på två veckor får de allt sätta igång snarast. Känns som att Trump gått på en blåsning här.

Skulle det hela dock hålla med en varaktig fred kommer pakistans PM garanterat att få Trumps så högt önskade fredspris. Hade varit kul på sitt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in