Citat:
Ursprungligen postat av
X-and-Y
Oinsatta inbillar sig det hela tiden. De riktiga bittra fanatismen finner du nog hos Putte, Sara. Fiskare och deras kompisar på Gräv, här kan du snacka om folk som byggt upp en fantasivärld av hat som helt saknar verklighetsförankring.
Det lär inte bli bättre av den dagen Sverige får GDPR. Vilket är inom några månader.
Innan någon säger "Det har vi haft sen 2018" så förtydligar jag det. Att frivilligt utgivningsbevis inte är en ursäkt för kringgå GDPR i journalistiskt syfte.
Det hela kokar egentligen ner till definitionen av journalistik, dvs art 85 (som är undantaget) inte får vara hur brett som helst. Det är här det går skriva en hel bok, kliar i fingrarna nu.
EU kommer kortfattat strama åt vad som krävs för art 85, så kan vi säga utan att skriva en avhandling. Dumpen är allt utom seriös journalistik - alla som då påpekar att männen är intresse av minderåriga måste tänka ett varv till, det handlar inte om moral och annat, det handlar om en eu-förordning. Det finns ingenting i det Dumpen gör som kan anses seriöst i den bemärkelsen.
Finns så många punkter dom faller på, proportionalitet bland annat. Vidare så har vi även art 17 - rätten att bli glömd (raderad). Exmpel på när detta undantag fungerar? Absolut.
- På ratsit kan du välja att inte synas offentligt, men du syns inloggad. Men - helt i linje med art 17 kan du begära att bli helt raderad så du inte syns alls. Så ska det fungera. Dvs man ska alltid ha rätt att bli raderad. Det är alltså där lexbase, krimfup, upplysning är i blåsväder - även så hela den soppan med EU började (Lexbase)
Titta bara på seriös media. Låt säga en man go crazy och slår sönder 32 bilar och rånar 4 pensionärer. Betydligt mer relevant än Dumpens publiceringar. Men, då heter det "En man i 30 års åldern i södra sverige"
Inte "Jan Jansson på storgatan 21 i Ankeborg <bilder bilder bilder bilder>"
Av den enkla anledningen, skulle all media göra som Dumpen skulle vi inte ha någon media kvar. Titta bara på exempelvis gränsbevakarna, en del är blurrade då - varför? För dom får inte visas utan medgivande, vill dom inte synas är det helt i ordning med GDPR.
Sen kommer LHS och yrar om "Men hallå, ibland är det bilder på brottslingar osv osv"
Ja - det stämmer det med, det är för allmänintresset är tillräckligt stort. Nej - och åter nej, Dumpens män har inte allmänintresset som krävs för motivera det. Speciellt när seriösa journalisten jobbar med fiktiva tjejer + mycket annat. Påhittade artiklar lever inte upp till seriöst (förvånad?).
Nog om det.. går skriva hur mycket som helst om detta.