Citat:
Ursprungligen postat av
Umarell
Det kanske det finns, men ingen med macOS, hur som helst, och det är en dealbreaker för min del. Linux kan vara okej men Windows är vämjeligt. Jag har precis köpt en citrus-Neo till brorsan och den är fantastisk för sitt pris, inte minst byggkvaliteten. /Proud owner of a MacBook Pro M4.
Ja det kanske finns nån, men tveksamt, och om så skulle vara så handlar det knappast om många och de lär högst sannolikt då ha andra nackdelar som betydligt högre strömförbrukning etc etc, och på det alla andra nackdelar som är mycket vanliga på Win-laptops i denna prisklass och segment.
Klent plastigt flexigt chassie, klenare upplösning och ljusstyrka, sämre bildkvalité generellt sett oavsett OLED eller inte, sämre touchpad, sämre ljud/högtalare, sämre prestanda av webbkameran.
Men kanske några andra fördelar som belyst tangentbord (men kanske inte alltid bättre i känslan etc), fler portar, mer RAM (men det är inte alltid desamma som bättre beroende på att MacOS och Win hanterar RAM lite olika, och är olika optimerat, så att samma mängd RAM ofta räcker till mer i en Mac än i en Win) större SSD.
Jag startade för nån dag sedan en tråd i PC-forat för att se om de som där är mer kunniga på just PC/Win-laptops kunde rota fram några exempel på alla de där Win-laps som som är så oerhört mycket bättre laptop’s, och lekandes lätt spöar en Neo på i princip alla punkter och för samma eller lägre pris, ja herr ”Mossad…” envetet påstår att det kryllar av (men inte själv kan eller vågar svara seriöst på och länka till, utan duckar frågan så det ser ut som VM i limbo…). Men det märkliga är (eller kanske inte…) att det är i princip lika glest med svar och vettiga exempel på den frågan där, som herr Mossad presterat här i denna tråd…. Vilket ju då egentligen än mer styrker det vi redan vet, och i princip alla seriösa tester/recensioner av Neo säger och visar, att den är rätt unik på en mängd punkter i denna prisklass och för den användning den är tänkt, både i prestanda, funktioner, batteritid, bildkvalitet, byggkvalitet etc etc, med relativt få direkta avgörande nackdelar.
Men just ja… alla dessa recensenter är ju mutande av Apple, och testerna är ju fake…😆