2026-04-07, 20:35
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Många AI tränas av copyrightskyddat material vilket skapar problem för lagstiftarna.
Så man får inte läsa copyrightskyddat material, komma ihåg och lära sig av det för att sedan använda delar av det när kontexten stämmer? Är väl kopiering i syfte av redistribuering som är olagligt. Inte samma sak som att inkludera det i ett dataset.
Citera
2026-04-07, 20:41
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Lugn nu, det är inte 420 ännu fröken. AI gynnar hela samhället, även sorgliga kommunistsvin

Så liten text, så många fel, och så stor dumhet!

* Min klocka är 20:34. Vilket är lååååångt efter 16:20. (Har fröknarna börjat lära ut hur klockan fungerar på särskolan där du går? ).

* AI har hittills bara skapat en massa skräp, slask och allmänt avskräde som mänskligheten hade klarat sig bättre utan. Vi har byggt stora datacenter som slukar lika mycket energi som Eskilstuna varje dag, och för detta får vi ut fula bilder och smaskiga recept på vit flugsvamp!
Du får gärna komma med ett konkret exempel på en AI produkt som gynnat samhället...

* Det är inte mitt problem att du inte fattar definitionen av "kommunist". Ingen här är kommunist, så du gör bara dig själv till åtlöje genom att veva invektiv som du inte fattar innebörden av!
Citera
2026-04-07, 20:50
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose

* Min klocka är 20:34. Vilket är lååååångt efter 16:20. (Har fröknarna börjat lära ut hur klockan fungerar på särskolan där du går? ).

* AI har hittills bara skapat en massa skräp, slask och allmänt avskräde som mänskligheten hade klarat sig bättre utan. Vi har byggt stora datacenter som slukar lika mycket energi som Eskilstuna varje dag, och för detta får vi ut fula bilder och smaskiga recept på vit flugsvamp!
Du får gärna komma med ett konkret exempel på en AI produkt som gynnat samhället...

* Det är inte mitt problem att du inte fattar definitionen av "kommunist". Ingen här är kommunist, så du gör bara dig själv till åtlöje genom att veva invektiv som du inte fattar innebörden av!
Vad är det för dålig stoner som inte ens vet innebörden av 420?

En massa läkemedelsbolag har börjat integrera AI i deras plattformar för att snabbare och mer kostnadseffektivt forska fram läkemedel. CRISPR-GPT är ett konkret exempel.

Se så.. du behöver inte skämmas. Till och med Elon ger kommunistsvinen legitimitet med abundance for all (vilket i princip är den kommunistiska utopin). Ni två kanske har mer gemensamt än du tror?
Citera
2026-04-07, 21:03
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Vad är det för dålig stoner som inte ens vet innebörden av 420?

En massa läkemedelsbolag har börjat integrera AI i deras plattformar för att snabbare och mer kostnadseffektivt forska fram läkemedel. CRISPR-GPT är ett konkret exempel.

Se så.. du behöver inte skämmas. Till och med Elon ger kommunistsvinen legitimitet med abundance for all (vilket i princip är den kommunistiska utopin). Ni två kanske har mer gemensamt än du tror?

Men snälla nån...

Du använder så många svåra vuxenord som lilla du inte fattar vad de betyder...

Jag vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om dig, eller om du förtjänar en god omgång smisk på rumpan!
Citera
2026-04-07, 21:11
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Men snälla nån...

Du använder så många svåra vuxenord som lilla du inte fattar vad de betyder...

Jag vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om dig, eller om du förtjänar en god omgång smisk på rumpan!
Istället för smisk föredrar jag argument underbyggda med fakta. Återkom när du har något annat än känslouttryck att komma med, lilla fröken
Citera
2026-04-07, 21:45
Medlem
Citat:

AI är ett bra hjälpmedel för att potentiera människors produktivitet. Folk som inte kan programmera på riktigt kan genom AI och god kunskap inom tex marknadsföring använda AI för att genomföra repetitiva beräkningar i en databas mm.

Givetvis krävs faktiskt kunskap inom området för att kunna använda AI på ett bra och användbart sätt.
Citera
2026-04-07, 22:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Så man får inte läsa copyrightskyddat material, komma ihåg och lära sig av det för att sedan använda delar av det när kontexten stämmer? Är väl kopiering i syfte av redistribuering som är olagligt. Inte samma sak som att inkludera det i ett dataset.

Ett exemplat av en bok räcker för att träna AI. Resultatet kan använda för att ta betalt när en miljard människor använder AI. Det bör man åtminstone se problembilden av.
Citera
2026-04-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vad jag tror kommer hända nu är att många småsparare lassar av Tesla-aktier för att få loss cash till SpaceX IPO'n. Sen när den är genomförd så lassar de stora pojkarna av sina aktier i SpaceX för att rotera in i Tesla igen. Så jag väntar med att köpa på mig mer aktier till dess. Kommer bli fint köpläge.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/238449/tesla

Det känns absolut rimligt att vänta med att köpa aktier om man följer trenden som varat i år. Minus 23 procent sedan årsskiftet. Det hade gått att investera i nästan vad som helst och det hade varit bättre. Men meddela gärna när du tycker det är rätt läge att växla över till Tesla.
Citera
2026-04-07, 23:29
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Istället för smisk föredrar jag argument underbyggda med fakta. Återkom när du har något annat än känslouttryck att komma med, lilla fröken

Du är så himla SÖT ponken när du försöker Gaslightna mig! Jag är så himla imponerad av dina tafatta försök, fyra brödrostar av fem möjliga på den!

Men seriöst; jag ser jättemycket fram emot din utläggning om varför det är en jättebra och ekonomiskt gångbar och fysiskt möjlig plan att bygga enorma datacenter i rymden... fixar du den innan nästa tisdag kanske?
Citera
2026-04-07, 23:55
Medlem
EgoistNs avatar
Kul att Felicia är på G igen.. 😍
Citera
2026-04-08, 07:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisTheMan
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/238449/tesla

Det känns absolut rimligt att vänta med att köpa aktier om man följer trenden som varat i år. Minus 23 procent sedan årsskiftet. Det hade gått att investera i nästan vad som helst och det hade varit bättre. Men meddela gärna när du tycker det är rätt läge att växla över till Tesla.

Jag har köpt Tesla med jämna mellanrum under snart 10 års tid och det har gått mycket bättre än nästan vad som helst. Försöker bara köpa desto fler när det dippar.
Citera
2026-04-08, 08:27
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett exemplat av en bok räcker för att träna AI. Resultatet kan använda för att ta betalt när en miljard människor använder AI. Det bör man åtminstone se problembilden av.
Jag förstår problembilden men det är pga teknisk okunskap som man tror att det är ett större problem än vad det egentligen är.

Alla svar en LLM ger är unika genererade svar baserat på kontext och minne utefter det den tränats på. De som tror att det bryter mot copyright tror att LLM klipper ihop kopior av det den tränas på.

Det blir som att säga att om jag läser en bok och sedan har en lång presentation om boken i en bokcirkel så bryter jag mot copyrightskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in