Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Jag tror inte att formuleringen som Gerrit Lösch använde var slumpmässig. Många måste tänkt samma tanke som både du och jag gjorde. I synnerhet det kommer "nytt ljus" titt som oftast nu för tiden, sedan Anthony Morris fick kicken. Så, ja, jag tror också att man kommer att göra fler förändringar i blodfrågan. Men det kommer nog annat först....t ex högtidsdagar eller synen på avhoppade/uteslutna. Det sistnämnda har ju vållat organisationen juridiska problem.
Det kommer säkert nya uttalanden om blodet från JV-ledningen. Jag tror nu att man till sist kommer att kassera hela transfusionsläran. Den har förvisso varit full av motsägelser. Man har nu sänt upp en "försöksballong" nu för att ta tempen på rörelsen.
Det är troligt att man också kommer att tolerera födelsedagsfirande. Argumenten mot detta är lindrigt sagt ihåliga och man har ett behov av att bli "mainstream". Och julfirande har man ju haft tidigare så det kan man knyta an till och förespråka ett måttfullt firande. Men det kommer efter födelsedagsfirandet. Förkastandet av påskfirandet har varit särskilt svårsmält eftersom det är obestridligt att kyrkan-församlingen alltid har firat påsk, låt vara utan "påskharar". Äggen har snarast med säsongsvärpningen hos hönsen att göra, åtminstone här i Norden.
Skulle man förlora i Norges högsta domstol - utslaget kan komma när som helst - väntar uppmjukning av "shunning", för man vill ha norska statens pengar. Och ett nederlag i Norge skulle bädda för problem i andra länder också.