2026-04-07, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Idag fick man en första titt på hela huset. Ingen skugga över snickaren Benny som gjort ett otroligt fint jobb men det är så intetsägande och själlöst beige så allt flyter ihop till min frukostgröt! Jag förstår verkligen inte. Kakelugnarna försvinner helt in i pannkakssmeten! Tänk om det funnits kulör på väggarna så fint det kontrasterat. Och lite färg på foder och lister.
Ja otroligt fegt färgsatt,eller snarare begie-satt! Kontraster berikar! Färg,skulle få detaljer o kakelugnar att synas, och det skulle verkligen varit fint med tapeter i något rum!
Citera
2026-04-07, 07:43
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Idag fick man en första titt på hela huset. Ingen skugga över snickaren Benny som gjort ett otroligt fint jobb men det är så intetsägande och själlöst beige så allt flyter ihop till min frukostgröt! Jag förstår verkligen inte. Kakelugnarna försvinner helt in i pannkakssmeten! Tänk om det funnits kulör på väggarna så fint det kontrasterat. Och lite färg på foder och lister.

Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Ja otroligt fegt färgsatt,eller snarare begie-satt! Kontraster berikar! Färg,skulle få detaljer o kakelugnar att synas, och det skulle verkligen varit fint med tapeter i något rum!

Kan bara instämma. Elsa älskar skuggspel och solkatter på väggarna och jag kan lova henne att det blir ännu finare med lite mer färg. Eller tapeter. Det är faktiskt för beige nu för att ens vara lugnande och harmoniskt. Som gröt som ovan sa.
Citera
2026-04-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Kan bara instämma. Elsa älskar skuggspel och solkatter på väggarna och jag kan lova henne att det blir ännu finare med lite mer färg. Eller tapeter. Det är faktiskt för beige nu för att ens vara lugnande och harmoniskt. Som gröt som ovan sa.

Stackars Benny som fick baxa upp en nya vita tråkiga soffan till övervåningen. Han borde ha lämnat kvar den där nere. Hur många tror att vardagsrummet ändå tillslut flyttar ned till nedervåningen istället?
Citera
2026-04-07, 08:41
Medlem
cleolinas avatar
Ok, jag håller med er om 1000 nyanser av havregrynsgröt men jag tycker att det är fint och blir en bra bakgrund… om man nu sen fyller på med böcker, textilier, konst, växter… vilket jag tyvärr inte tror kommer att hända. Men ärligt talat tycker jag att det passar ett litet lanthus att vara lugnt, ger lite mjuk klosterkänsla. Det kommer ju att fyllas med sand, solkrämer och uppblåsbara badleksaker i skrikig neon, skönt med neuralt beige som bakgrund.
Men takhöjden!? https://www.flickr.com/photos/elsabillgren/55190614449/in/photostream/
Hade fått panik där. Takhöjd bland det viktigaste, enligt mig.
Och när hon skriver om mjukheten och ”friheten” som ligger framför dem... Gotland har väl alltid använts som militärt övningsområde, och rustas upp för det igen, och ansetts vara utsatt på sin strategiska plats i Östersjön och eftertraktat av grannen i Öster.
Citera
2026-04-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Ok, jag håller med er om 1000 nyanser av havregrynsgröt men jag tycker att det är fint och blir en bra bakgrund… om man nu sen fyller på med böcker, textilier, konst, växter… vilket jag tyvärr inte tror kommer att hända. Men ärligt talat tycker jag att det passar ett litet lanthus att vara lugnt, ger lite mjuk klosterkänsla. Det kommer ju att fyllas med sand, solkrämer och uppblåsbara badleksaker i skrikig neon, skönt med neuralt beige som bakgrund.
Men takhöjden!? https://www.flickr.com/photos/elsabillgren/55190614449/in/photostream/
Hade fått panik där. Takhöjd bland det viktigaste, enligt mig.
Och när hon skriver om mjukheten och ”friheten” som ligger framför dem... Gotland har väl alltid använts som militärt övningsområde, och rustas upp för det igen, och ansetts vara utsatt på sin strategiska plats i Östersjön och eftertraktat av grannen i Öster.

Tror den skrikigaste neon som kommer in i det där huset är en matcha latte hahaha. Men håller med, om huset fylldes av böcker och fina mönstrade tyger vore det en sak men nu kommer det bara vara fyra nyanser av havre…
Citera
2026-04-07, 09:05
Medlem
Det är också något med det ljusa golvet. Det liksom landar inte. Allt flyter runt. Om Elsa på riktigt vill ha klosterkänsla så borde hon fernissa golvet mörkt. Då hade hon fått den där grundade känslan hon söker.

Hon sa i podden idag att hon inte vill ha en massa pynt och dekorationer i nya huset. Så det färglösa kommer nog bestå.

Jag tror att det blir vardagsrum nere på sikt🙋🏼‍♀️
Citera
2026-04-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Stackars Benny som fick baxa upp en nya vita tråkiga soffan till övervåningen. Han borde ha lämnat kvar den där nere. Hur många tror att vardagsrummet ändå tillslut flyttar ned till nedervåningen istället?
Soffan har en väldigt låg rygg,men den är kanske bekvämare än den ser ut?
Citera
2026-04-07, 10:07
Medlem
Citat:
Det är också något med det ljusa golvet. Det liksom landar inte. Allt flyter runt. Om Elsa på riktigt vill ha klosterkänsla så borde hon fernissa golvet mörkt. Då hade hon fått den där grundade känslan hon söker.

Hon sa i podden idag att hon inte vill ha en massa pynt och dekorationer i nya huset. Så det färglösa kommer nog bestå.

Jag tror att det blir vardagsrum nere på sikt🙋🏼‍♀️
Men avstår man från pynt o dekorationer så är det ju perfekt m vackra tapeter eller nån färgkulör på väggarna, är allt vitt och beiget blir det verkligen en klosterkänsla...hoppas hon satsar på åtminstone konst och mattor och textilier som ger lite personlighet ,men förmodligen inte.
Senast redigerad av petroliumxx 2026-04-07 kl. 10:11.
Citera
2026-04-07, 10:07
Avslutad
Att hon använder adjektivet ”lyxigt” när hon skriver om en kvinnas val av strikt klosterliv är bara för magstarkt. Hon kan få någons mest heliga personliga livsval att koka ner till något som kan paketeras och konsumeras. Ska hon lajva benediktiner-nunna nu eller? Är det nästa grej hon ska kopiera? Skulle kanske inte skada om hon åtminstone tränade på att lyssna mer och snacka mindre.

Och jag håller med om huset på Gotland. Den färglösa basen hade varit helt OK om hon åtminstone haft färger i övriga inredningen men tyvärr har hon ju inte det. Hon är numera så blek att hon får Anna Björklunds palett att framstå som gräll.
Citera
2026-04-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bataclan
Att hon använder adjektivet ”lyxigt” när hon skriver om en kvinnas val av strikt klosterliv är bara för magstarkt. Hon kan få någons mest heliga personliga livsval att koka ner till något som kan paketeras och konsumeras. Ska hon lajva benediktiner-nunna nu eller? Är det nästa grej hon ska kopiera? Skulle kanske inte skada om hon åtminstone tränade på att lyssna mer och snacka mindre.

Och jag håller med om huset på Gotland. Den färglösa basen hade varit helt OK om hon åtminstone haft färger i övriga inredningen men tyvärr har hon ju inte det. Hon är numera så blek att hon får Anna Björklunds palett att framstå som gräll.
Jag tror att om hon skulle se att nån dansk inredare hon beundrar började ha t.ex en stor mkt färgstark matta i sitt sommarhem,skulle hon plötsligt tycka det var snygg och skaffa en precis likadan,men hon skulle aldrig själv vara först med det. Hon kommer aldrig på något av sig själv.
Senast redigerad av petroliumxx 2026-04-07 kl. 10:49.
Citera
2026-04-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bataclan

Detta plötsliga ”Kloster” kommer från några poddar sedan när wood sa att hon inspireras av sakrala kloster bla & då svarade Elsa matt & låtsades förstå som hon alltid gör på ett passivt aggressivt sätt när Wood kan mkt mer om såväl mode, historia, konst . Svala Kloster typ Fanny & Alexander & Elsa bara hummade & bytte ämne blixtsnabbt.
Citera
2026-04-07, 16:23
Medlem
Hamsterbolls avatar
En sak jag tänkte på var att hon skrev att de gamla mörkbruna trädörrarna var hennes favoritdetalj i huset. Hon skriver ofta så om någon sliten originaldetalj och det får mig att undra varför hon inte helt enkelt lyfter in mer sånt i inredningen? Förr verkade hon ha en förkärlek för gamla skåp och slitna bord men nu är det mesta utbytt mot beige och vit modernism. Som det gräsliga uttjatade handfatet med attiraljer. Förstår liksom inte. Alla inspirationsbilder hon delar är fulla av gamla böcker, konst, skrivbord med papper och liv men när hon själv har möjligheten (och hon har ju verkligen alla möjligheter i världen) så blir det så… skralt och vitt och osäkert.

Såg även nåt reklamklipp för Tradera där hon rensade ut saker att sälja och jag ville bara skrika neeej du behöver de där få små personliga detaljerna!! Ni behöver toastställningen och oljemålningen och vasen!! Hennes hem ser ut som kala show room och jag tror genuint inte ens att hon själv gillar det. Önskar så att Elsa skulle få självförtroendet tillbaka och våga fylla huset med loppisfynd och konst och färg och faktiskt bli intressant som influenser igen. Känner själv hur jag läser allt mer sällan för det är ändå bara en kopia på de andra beiga bloggarna som dyker upp i Instagramflödet.

Glashyllor i redan djupa köksfönster med beiga glas… suck. Beige matta av keipelmyr suck. Vit hård soffa suck. Beiga väggar, beiga golv, beige gräsmatta som ingen vattnat, beige klänning på beige hud på beige strand med beige risrätt med nåt coolt namn som nån annan influenser influerat suuuck!!

Och ja, jag läser såklart självmant. Jag gillar ju Elsa egentligen. Önskar bara lite mindre beige keiplermyr och lite mer… inspiration. Har ett sommarhus att inreda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in