2026-04-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du förstår inte skillnad på byggnadspris och markpris.
Jodå, problemet är bara att du har fått för dig att det spelar någon roll i verkligheten.
Jag har förklarat för dig tidigare att det är helt oviktigt om priset på bostaden är 20 miljoner så är det oviktigt om det är marken, taket, byggnaden eller utedasset som kostar 20 miljoner.
Priset är, oavsett hur du väljer att rationalisera det, 20 miljoner.

Citat:

Utan dagens byggregler hade du kunnat bygga en 80-tals villa för kanske 2,5-3msek istället för 4,5-5msek idag. Knappt dyrare än 1985 justerat för inflation.
Återigen är det du som, helt på tal om inget alls, drar upp kostnad för nyproduktion.
Har bostäder byggda 1985 följt inflationen? Nej
Har bostäder byggda 1985 följt löneutvecklingen? Nej
Har bostäder byggda 1985 följt börsutveckligen? Nej!

Faktum är att bostäders fördyrning slår allt ovan, det spelar ingen roll om du vill prata om att du tror att bostäder hade varit billigare att bygga idag för bostäder som byggdes 1985 är övervärderade idag.

Citat:

Snittåldern för det första barnet i Sverige för snitföderskor är runt 30 år vilket är nära snittet i eu. Självklart är det svårt att samla kapital om man ska plugga tills man är 28,5 och sen ha barn vid 30.

Till följd av att det är bostadsbrist
Helt sanslöst att du snurrar till det så oerhört mycket bara för att du inte kan acceptera verkligheten.

Faktum är att unga inte har råd/möjlighet att flytta för att plugga för det är för lång kö för hyresrätt och bostadsrätter är groteskt övervärderade.
Detta leder till högre examensålder för man behöver spara mer/stå längre i kö för att ha en chans, vilket leder till högre ålder för familjebildning.

Väldigt enkel logik och något som lätt går att verifiera genom att läsa på lite, men det intresserar dig nog knappast för det skulle ju bevisa hur fel du har.

Citat:

Vill man så gärna ha barn och villa tidigt i livet är det bara att börja plugga vid 19 och vara klar vid 21 och hitta en likasinnad partner. Sen samlar man kapital och kan utan större problem vara redo för ett radhus a 4-5 msek och barn i god tid innan 30.

Vilket inte går för det är bostadsbrist i alla högskolestäder
Jag länkade detta faktum till dig, så nu vet vi att du har problem med verkligheten och när du blir bemött med den så ignorerar du allt som inte passar din bild av verkligheten.

Dina vanföreställningar intresserar ingen alls, kom med något relevant faktapåstående eller försvinn
Citera
2026-04-07, 08:51
Avslutad
Det är ju mycket snack om Stockholm här. Tänkte höra med er som bor där: Hur vanligt är det att folk med relativt hyggliga löner, betalar mer än 30tusen/ månad för boende i br lägenhet?
Åkte bil i Stockholm för nån dag sen, å åkte bl a på Fleminggatan. Ok, rätt tyst och nice. En bra gata om man bodde i Stockholm.
Tog ett exempel från den gatan på hemnet:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-stockholms-kommun-fleminggatan-58-21688416
Ordinär rätt så intetsägande 4a.
12.7 miljoner. Enligt vad jag slått in på annonsen så skulle jag och frun kunna köpa denna. (Fast man vet ju inte vad en bank skulle säga).Men boendekostnaden skulle bli över 40tusen månad e ränteavdrag. Även om man har råd så skulle jag aldrig kunna tänka mig betala över 20t i Sverige för ett boende. Om man nu inte hade astronomiska löner och det är en exceptionell bostad.
Så vad säger ni: Är det alltid så att de som köper en lgh i Stockholm över 10 miljoner alltid har mer än 30% lägga in i boendet för 1% amortering. Eller är det ofta så man tar väldigt svettiga kostnader. I vart fall så verkar det galet betala över 20t-månad i mitt länkade exempel. Börjar du sen komma upp i 30-40t/månad för denna, lär du inte njuta av boendet. Är alltså lite fundersam om människor offrar väldigt mycket för sitt boende i Stockholm. Eller om de har en massa pengar över ändå.
Senast redigerad av DrGiggles 2026-04-07 kl. 08:57.
Citera
2026-04-07, 09:31
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Tanken var väl att köpare skulle ta sig in innan de nya bolånereglerna trädde i kraft och de hade varit tvungna att belåna sig i högre utsträckning.

Men osäkerheterna kring Irankriget har nog fått en del köpare att backa. Om utgifter och räntor springer tar iväg så vill man inte stå där med stora lån.

Dina inlägg åldras inte bra direkt.
Nu åker inflationen ner ytterligare trots snacket om att den ökar.
https://www.di.se/analys/ger-thedeen-krigsmarginaler/

Men snart går inflationen och räntorna upp snart snart och då går priserna på bostäder ner rejält 😄😄😄😄😄😄
Citera
2026-04-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Det är ju mycket snack om Stockholm här. Tänkte höra med er som bor där: Hur vanligt är det att folk med relativt hyggliga löner, betalar mer än 30tusen/ månad för boende i br lägenhet?
Åkte bil i Stockholm för nån dag sen, å åkte bl a på Fleminggatan. Ok, rätt tyst och nice. En bra gata om man bodde i Stockholm.
Tog ett exempel från den gatan på hemnet:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-stockholms-kommun-fleminggatan-58-21688416
Ordinär rätt så intetsägande 4a.
12.7 miljoner. Enligt vad jag slått in på annonsen så skulle jag och frun kunna köpa denna. (Fast man vet ju inte vad en bank skulle säga).Men boendekostnaden skulle bli över 40tusen månad e ränteavdrag. Även om man har råd så skulle jag aldrig kunna tänka mig betala över 20t i Sverige för ett boende. Om man nu inte hade astronomiska löner och det är en exceptionell bostad.
Så vad säger ni: Är det alltid så att de som köper en lgh i Stockholm över 10 miljoner alltid har mer än 30% lägga in i boendet för 1% amortering. Eller är det ofta så man tar väldigt svettiga kostnader. I vart fall så verkar det galet betala över 20t-månad i mitt länkade exempel. Börjar du sen komma upp i 30-40t/månad för denna, lär du inte njuta av boendet. Är alltså lite fundersam om människor offrar väldigt mycket för sitt boende i Stockholm. Eller om de har en massa pengar över ändå.

Du får det att låta som en naturlag...Det finns många i Stockholm som tjänar betydligt bättre än vad du gör så att ha en månadskostnad på 30-40k behöver ju inte vara det minsta svettigt.
Citera
2026-04-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Förstår inte varför du fortsätter argumentera.
Det har du ju faktiskt helt rätt i.

När man har kommit ned på så låg nivå att man måste förklara att mätdata från Booli är källan mätdata från Booli, och att källan till räkneoperationerna är en lärobok i matematik från grundskolan, då har man nog förklarat så långt det är möjligt.

Den som inte kan ta in så enkel information har inget i delforum för nationalekonomi att göra. Inget annat än att ställa enkla frågor iaf.
Citera
2026-04-07, 10:18
Medlem
Citat:
Det är ju mycket snack om Stockholm här.
Det är sant. Dock bor det 2 mille i Stockholms län.

Men jag skulle gärna se fler inlägg om hur billig boendet är. T ex i Kramfors och Filipstad. Och hur de som vill ha billigt boende vallfärdar dit.

Citat:
Tänkte höra med er som bor där: Hur vanligt är det att folk med relativt hyggliga löner, betalar mer än 30tusen/ månad för boende i br lägenhet?
Snittet i landet har legat på ca 20% av disponibel inkomst för BR-innehavare. Nog lite högre nu.

30k/månaden ger med det en disponibel inkomst på 150kSEK. Och det vågar jag säga är en extremt ovanlig inkomst. Så räknat på det viset förekommer det knappt.

Räknar du 30k/månad som ränta på ett lån talar vi om ett lån på närmare 20 MSEK. Och för det kommer du behöva en månadslön brutto på run 200k för att få låna i bank.

Så nej, det är extremt få som kan sitta med sådana utgifter för boende.

Det är som sagts många ggr är att de som köper de dyra BR och villor går in med stort eget kapital. Och lånar inte mer än typiskt. Sedan går det naturligtvis hitta undantag.

Priserna för de centrala delarna i Stockholm visar att det är många som är villiga att betala mycket för att få bo där. Det är observerbart. (Man bör acceptera observerbara fakta).
Citera
2026-04-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie

Men snart går inflationen och räntorna upp snart snart och då går priserna på bostäder ner rejält 😄😄😄😄😄😄
Ja, med:
* KPI på 0.6%
* KPIF på 1.6%
* core inflation på 1.1%

Så vore en räntesänkning overdue. Men RB-direktionen lär avvakta och hänvisa till att Trumps och Israels krigsföring kommer leda till högre kostnader för oss andra och att man vill avvakta för att se hur dessa kostnadsökningar slår på konsumentpriserna. (Fast kanske inte formulerat så klart och tydligt).
Citera
2026-04-07, 11:20
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, med:
* KPI på 0.6%
* KPIF på 1.6%
* core inflation på 1.1%

Så vore en räntesänkning overdue. Men RB-direktionen lär avvakta och hänvisa till att Trumps och Israels krigsföring kommer leda till högre kostnader för oss andra och att man vill avvakta för att se hur dessa kostnadsökningar slår på konsumentpriserna. (Fast kanske inte formulerat så klart och tydligt).

När Iran-krisen har lagt sig så ligger räntesänkningar i korten den saken är klar.
Tror att matsmomsen kommer bidra positivt för handlarna har ögonen på sig nu att sänkningen skall bestå.
Citera
2026-04-07, 11:42
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Så jag hade samma prognos som experterna, vi hade fel, och du försöker idiotförklara mig för det?

Du är en sådan som tror att vinna på Triss är en fråga om skicklighet, eller hur?
Citera
2026-04-07, 12:30
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Så jag hade samma prognos som experterna, vi hade fel, och du försöker idiotförklara mig för det?

Du är en sådan som tror att vinna på Triss är en fråga om skicklighet, eller hur?

Vilka äxperter då? alldeles oavsett så är det uppenbarligen FEL.
Att inflationen är på nedåtgående förstår alla som är något så när insatta och som följer priserna. Däremot så kommer priserna öka framgent och det rejält nämligen bostäderna!
Känn på den.
Citera
2026-04-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

När man har kommit ned på så låg nivå
Du har alltid legat på en otroligt låg nivå och du fortsätter sänka dig ytterligare
Vad var det senast, ökad konsumtion leder inte till högre tillväxt?

Du har skrämmande låg kunskap om ekonomi och det enda som är lägre är din självinsikt.
Gång på gång blir du tillrättavisad och gång på gång ignorerar du den fullkomliga lavin som motbevisar dig genom att inhämta "mätdata från booli" och göra en egen kalkyl som du tror är mer pålitlig än några av de tyngsta ekonomerna vi har i hela europa.

Detta är din lekstuga där du fullkomligt pumpar ut svammel, det märks
Citera
2026-04-07, 16:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag tror inte att riksbanken kommer att överge kronan helt i första taget om vi får hög inflation. De kommer nog, rätteligen, att se det som i första hand finanspolitikens roll att stimulera. Med samma logik som de använde när vi hade högkonjuktur och låg inflation. Det får man åtminstone hoppas. Alternativet är ju hyperinflation, eftersom marknaden skulle fly från kronan i 180 km/h om de trodde att riksbanken helt hade slutat bry sig om ett stabilt penningvärde. Det bli ett självpelande piano som bl.a. skulle ruinera staten, som har stora indexerade utgifter. Men visst, de kommer inte höja mer än de absolut måste. Men det vore väl egentligen inget konstigt med historisk genomsnittsränta, 5,5%? Bankerna kräver väl att man ska klara 7%, och Lars EO Svensson har ju sagt att det inte är några problem med svensk skuldsättning, så han kommer säkert rekommendera kraftiga höjningar! 😂
RB skiter fullständigt i SEK, med tanke på att SEK försvagas igen så borde väl RB höja enbart av den orsaken.
Rätt fascinerande se hur diverse pjåffs kommer i brallan för att inflationen inte lyfte kraftigt i mars.
Håller det här kriget på ett tag så kommer sommaren att bli jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in