2026-04-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det här låter som väldigt enkelt att kringgå. Man tar ett privatlån, renoverar, värderar upp huset och utökar bolånet för att betala av privatlånet.
Man kan ta ett privatlån till hög ränta och renovera för. Men man får vänta i 5 år med att värdera om huset. Under tiden för man betala den höga räntan.

Sedan vet jag inte hur stora blancolån som långivarna går med på. Det är väl inte så mycket.
Citera
2026-04-05, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Man kan ta ett privatlån till hög ränta och renovera för. Men man får vänta i 5 år med att värdera om huset. Under tiden för man betala den höga räntan.

Sedan vet jag inte hur stora blancolån som långivarna går med på. Det är väl inte så mycket.

Nej din mupp det måste man inte. Vid stor renovering får man värdera om huset innan 5 år.
Citera
2026-04-05, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej din mupp det måste man inte. Vid stor renovering får man värdera om huset innan 5 år.
Förvisso, men så mycket kan man väl inte låna blanco?
Citera
2026-04-05, 22:40
Medlem
Citat:

Har en polare som har 1,2 miljoner blanco. Det går nog att låna en hel del så länge man har inkomst för det. Och ibland inte ens inkomst.
Citera
2026-04-05, 22:41
Medlem
slemhogs avatar
Bostadspriserna steg med 0,3 % i Sverige under mars, rensat för säsongseffekter. I Stockholm steg lägenhetspriserna endast med 0,4 % före säsongsrensning, och villapriserna med 0,5 %. Det är mycket svagt för mars månad; islossningen uteblev. Bostadspriserna gick back i 08-området om säsongseffekterna räknas in.Det blev ingen rusch, trots att amorterings- och kontantinsatskraven sänktes av det omoraliska curling-tidelaget. Jag såg dock några socialbidragstagare stå och rensa diken från skräp, iklädda kommunala dagisreflexvästar, när jag rastade Porschen efter sommarpåställningen. Den reformen har i alla fall gett snabb effekt
Senast redigerad av slemhog 2026-04-05 kl. 22:52.
Citera
2026-04-05, 23:14
Medlem
Citat:

Fungerar väl som byggnadskreditiv, allt eftersom ombyggnaden/renoveringen fortskrider/byggfakturor betalas görs blanco om till vanligt bolån.
Citera
2026-04-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bostadspriserna steg med 0,3 % i Sverige under mars, rensat för säsongseffekter. I Stockholm steg lägenhetspriserna endast med 0,4 % före säsongsrensning, och villapriserna med 0,5 %. Det är mycket svagt för mars månad; islossningen uteblev. Bostadspriserna gick back i 08-området om säsongseffekterna räknas in.Det blev ingen rusch, trots att amorterings- och kontantinsatskraven sänktes av det omoraliska curling-tidelaget. Jag såg dock några socialbidragstagare stå och rensa diken från skräp, iklädda kommunala dagisreflexvästar, när jag rastade Porschen efter sommarpåställningen. Den reformen har i alla fall gett snabb effekt

Att priserna ökar under en kaotiskt månad som det var i mars är rätt starkt. Nya bolpnereglerna gäller väl från 1a april så svårt att sia om vilken effekt det får redan nu. Ge det 3-6 månader.
Citera
2026-04-06, 08:33
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Nya bolpnereglerna gäller väl från 1a april så svårt att sia om vilken effekt det får redan nu.
Tanken var väl att köpare skulle ta sig in innan de nya bolånereglerna trädde i kraft och de hade varit tvungna att belåna sig i högre utsträckning.

Men osäkerheterna kring Irankriget har nog fått en del köpare att backa. Om utgifter och räntor springer tar iväg så vill man inte stå där med stora lån.
Citera
2026-04-06, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Har en polare som har 1,2 miljoner blanco. Det går nog att låna en hel del så länge man har inkomst för det. Och ibland inte ens inkomst.
Borde vara saftig ränta på det då. Jag lånar ut till div byggprojekt och ett exempel på en byggfirma som renoverar upp en BR i Stockholm och som tillhandahåller pant i BR för lånet och solidarisk borgen så landade räntan på 13%.
1.2 MSEK utan pant borde leda till runt 20% ränta. Eller hade han någon pant?

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Fungerar väl som byggnadskreditiv, allt eftersom ombyggnaden/renoveringen fortskrider/byggfakturor betalas görs blanco om till vanligt bolån.
Problemet är att man bara får värdera om vart 5:e år.
Köper man något och har eget kapital som räcker, så går det ju att göra en renovering på kanske 2 MSEK och gå till banken och kanske kan få det att blir en tillräckligt stor förbättring för att omvärdering innan 5 år skall vara möjlig. Dock har det varit sagt tidigare att förbättringen skall vara tillbyggnad eller liknande och att en mer ordinär renovering inte är tillräckligt. Så det börjar bero på vad man gör.

Att låna blanco i 5 år till hög ränta låter lite vanskligt.
Citera
2026-04-06, 12:20
Medlem
Citat:
Borde vara saftig ränta på det då. Jag lånar ut till div byggprojekt och ett exempel på en byggfirma som renoverar upp en BR i Stockholm och som tillhandahåller pant i BR för lånet och solidarisk borgen så landade räntan på 13%.

Köper man något och har eget kapital som räcker, så går det ju att göra en renovering på kanske 2 MSEK och gå till banken och kanske kan få det att blir en tillräckligt stor förbättring för att omvärdering innan 5 år skall vara möjlig. Dock har det varit sagt tidigare att förbättringen skall vara tillbyggnad eller liknande och att en mer ordinär renovering inte är tillräckligt. Så det börjar bero på vad man gör.

Jag har aldrig gjort det själv men "väsentlig förbättringsåtgärd" då slipper man 5 års regeln men det kan nog tolkas lite olika, krävs nog hög inkomst/bra bankkontakt för att det ska fungera smärtfritt om jag får spekulera.
Citera
2026-04-06, 15:47
Medlem
Citat:

Enligt finansinspektionen föreskrifter så ska det röra sig om "väsentliga och permanenta standardhöjande åtgärder som påverkar bostadens marknadsvärde". Således räcker det tex inte med en ytskiktsrenoveringen men man behöver däremot inte bygga ut heller.

Å andra sidan verkar det som myckeg annat hänga på vilken bank/relation man har med ens rådgivare. Vi omvärderade lägenheten efter renoveringen och omvärdering från mäklare, renoveringen landade på runt 950k och nya värderingen blev +1.3m, jag/chatgpt skrev ihop följande till mäklaren som mer eller mindre copy pastde in deras mall.

Mäklaren tyckte det var bättre att skriva lång och utförligt så för den intresserade så kommer beskrivning nedan:

Citera
2026-04-06, 19:44
Medlem
Citat:
Booli är källan för mätdata. Och en lärobok i matematik är källan för uträkningen.
Alla som har grundskolekompetens i matematik förstår det.

Förstår inte varför du fortsätter argumentera.
Du är en extremt opålitlig källa, det spelar ingen roll vad du än säger för du kommer inte bli mer pålitlig för det och eftersom du är extremt opålitlig betyder dina "uträkningar" noll.

Citat:
Här tänker nog Wallincus att den skurkaktiga mäklaren pratar ned byggnadens värde till en negativ rivningskostnad för att köparna skall vilja betala mer.

Att mäklare vill sälja bostäder är endast ett kontroversiellt inlägg på detta ställe, det är något som alla med förståelse för vad en mäklare gör förstår.
Dock eftersom du inte förstår att bostäder är övervärderade så är det inte förvånande att du inte heller förstår vad en mäklare gör

Sedan kan jag hålla med, värdet på byggnaden är absolut noll men priset man kräver är absolut inte noll vilket går i linje med den övervärdering som råder.
Man tar något med väldigt lågt värde och kräver ett extremt högt pris, det är vad "övervärdering" innebär

Citat:

Är jag inte ned och förklarar saker på mellanstadienivå nu?
Och det är inte första gången Wallincus får det förklarat för sig.
Oj oj, personangrepp som vanligt från ekbo.
Helt i linje med att du totalt saknar argument och endast kan förolämpa, det är så man vet att personen har fel.
Sedan ligger din förståelse på en mellanstadienivå, vilket är stor del av problemet eftersom du inte förstår ens vilken av två siffror som är störst.
Du kanske borde utbilda dig högre än mellanstadienivå, innan du börjar snacka skit

Sedan är jag oerhört glad att få rätt, ännu en gång, i att du skulle sitta här och posta skit istället för att vara med familjen i påsk
Kan väl inte vara något som orkar höra på ditt nonsens i verkliga livet, misstänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in