2026-04-06, 22:55
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Jag kan principiellt inte se vad problemet är.

Om en kvinna väljer att låta sig fotas naken eller väljer att vara naken hos någon annan, så får hon ta de eventuella konsekvenserna av det.

Ungefär som om du ger ur lösen till ditt bankkonto och ger bort det till en zigenare. Är det då bankens fel??

Nä inga sympatier här. Krav på egenansvar.

Sen är frågan i sig hyckleri då de flesta kvinnor gillar sexuell uppmärksamhet.

Jag har självklart rätt att filma henne i mott hem eller offentlig miljö.

Ingen flicka, tjej eller kvinna som smygfilmas/smygfotas har valt det själva.

Ingen av kvinnorna i det här fallet valde det själva.

Med detta sagt, jag orkar inte diskutera detta längre med en man som uppenbart skyller sitt beteende på offret/offren. Snacka om att inte ta egenansvar.
Citera
2026-04-06, 23:02
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ingen flicka, tjej eller kvinna som smygfilmas/smygfotas har valt det själva.

Ingen av kvinnorna i det här fallet valde det själva.

Med detta sagt, jag orkar inte diskutera detta längre med en man som uppenbart skyller sitt beteende på offret/offren. Snacka om att inte ta egenansvar.
Jag har inget ansvar då jag ej smygfotar folk.

Dock får de skylla sig själva. Vi är av olika åsikt du och jag.

Om man är hemma hos någon eller i offentlig miljö så får man räkna med att fotas.
Citera
2026-04-06, 23:04
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn1233
Som sagt det beror ju helt på huruvida fruarna går att identifiera eller ej.

Hämndporr med rent syfte att skada med ansikte och allt i de grova bilderna kontra att visa snygtagna bilder på sin fru där ansikte ej syns tycker jag är stor skillnad även om det är oschysst och respektlöst. Särskilt hos vuxna karlar.

Kulturen må va samma, den respektlösa biten, men detta är verkligen inte samma grej som grova sexualbrott.
Givetvis förutsatt att syftet ej varit att skada, att de nakna bilderna ej visat ansikte m.m.

Vi vet inget om dessa män, jag vill väl hoppas att de flesta av dom som gjort detta insett att det är ett övertramp och sedan tagit bort bilderna.
Om männen som gjort detta visar ärlighet och stor självinsikt och själva erkänner för sina fruar att de sysslat med detta pga desperation av uppmärksamhet så tror jag det gör stor skillnad jämfört med om det kommit fram "bakvägen". Det hade jag tyckt.
Man kan göra fel, men då ska man fan kunna stå för det också och ge sin fru (som i slutändan äger rätten att avgöra) chansen att avgöra vad som är acceptabelt i just deras specifika förhållande eller ej.

Men vem är vi att tala om för offren hur de ska känna eller hur pass stor skada detta har orsakat dem. Eller om de är identifierbara på andra sätt än ansiktet.

Vidare, de här männen har varit mycket väl medvetna om vad de har gjort och vilka eventuella konsekvenser som det skulle medföra för sina partners, för deras relation osv. De fattade mycket väl att detta skulle skada om det kom fram.

"Desperation av uppmärksamhet"?

De blev påkomna - alla ursäkter efter det är ihåliga och värda skit.

Jag hoppas inte en enda förlåter sina "män". Männen har förstört tryggheten för kvinnorna, inte ens i deras egna hem är de trygga. Inte ens med sina män är de trygga. Jag förstår mig inte på män. Män pratar så högt om lojalitet och hur viktigt det är för dem att deras kvinna är lojal. Sen händer en sån här grej och flera män hittar genast på en massa ursäkter för männens beteende eller kallar det för "mindre allvarligt" osv. De här kvinnornas trygghet är borta.
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-06 kl. 23:12.
Citera
2026-04-06, 23:07
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
De här kvinnornas trygghet är borta.
Cry me a river...

Deras egna fel.

Sen så. . Kvinnor smygfotas konstant över världen. Polisen borde ha viktigare saker att prioritera.
Citera
2026-04-06, 23:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Om man är hemma hos någon eller i offentlig miljö så får man räkna med att fotas.

Ja du tänker som en förövare och skyller på offren/offret. Jag tänker inte som en förövare. Jag tycker oftast inte att offren/offret får skylla sig själva.

Sista stycket. Nu flyttade du målstolparna.

Återgå till trådens ämne. Detta handlar inte om att ta några glada bilder på släkten eller hemma hos nån kompis som fyller år.
Citera
2026-04-06, 23:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Cry me a river...

Deras egna fel.

Sen så. . Kvinnor smygfotas konstant över världen. Polisen borde ha viktigare saker att prioritera.

Ja de borde prioritera att sätta dit förövarna.
Citera
2026-04-06, 23:13
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Återgå till trådens ämne. Detta handlar inte om att ta några glada bilder på släkten eller hemma hos nån kompis som fyller år.

Spelar ej nån roll. Deras val att varna nakna framför killar eller i killarna hem. Handlar om egenansvar..

Sen är allt överdrivet då kvinnor generellt gillar att flasha och att få uppmärksamhet.
Citera
2026-04-06, 23:15
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ja de borde prioritera att sätta dit förövarna.
Nej.

Däremot kan det diskuteras om en man exempelvis placerar in dold kamera i en kvinnas hem eller i ett kvinnligt omklädningsrum.

Men annars nej. Sorry
Citera
2026-04-06, 23:26
Medlem
Citat:
Men vem är vi att tala om för offren hur de ska känna eller hur pass stor skada detta har orsakat dem. Eller om de är identifierbara på andra sätt än ansiktet.

Vidare, de här männen har varit mycket väl medvetna om vad de har gjort och vilka eventuella konsekvenser som det skulle medföra för sina partners, för deras relation osv. De fattade mycket väl att detta skulle skada om det kom fram.

"Desperation av uppmärksamhet"?

De blev påkomna - alla ursäkter efter det är ihåliga och värda skit.

Jag hoppas inte en enda förlåter sina "män". Männen har förstört tryggheten för kvinnorna, inte ens i deras egna hem är de trygga. Inte ens med sina män är de trygga. Jag förstår mig inte på män. Män pratar så högt om lojalitet och hur viktigt det är för dem att deras kvinna är lojal. Sen händer en sån här grej och flera män hittar genast på en massa ursäkter för männens beteende eller kallar det för "mindre allvarligt" osv. De här kvinnornas trygghet är borta.

Självklart finns det ingen annan än kvinnorna själva som har rätt att avgöra hur de ska känna kring detta.
Det var också min poäng, de äger rätten till det, ingen annan har rätt att varken uppmana de till att förlåta eller inte förlåta.

Sorry om jag skrev lite luddigt, jag menade inte att de som blivit påkomna skulle bli förlåtna - jag menade att jag någonstans vill tro att en stor del av män som gjort eller gör detta inser sina egna övertramp och väljer ärlighet och transparens och därmed berättar för sin fru att "jag har gjort si och så, det var jävligt dumt och det kommer inte hända igen", precis som otrohet eller andra förtroendebrott där frun äger all rätt att avgöra liksom, i ett sådant läge om än liten chans att de skulle vara män nog att ta ansvar och faktiskt visa lite stake, så tycker jag situationen blir helt annorlunda än om de kört på fullgas tills de blivit påkomna för att sedan börja ursäkta sig.

Ärlighet och självinsikt som sagt, det hade för mig betytt enormt mycket kontra att min sambo skulle bli påkommen.
Folk gör jävligt dumma grejer och för mig är just ärlighet och självinsikt totalt avgörande, bli påkommen kontra att själv blotta sina största misstag helt på eget initiativ är en vattendelare.
Citera
2026-04-07, 00:13
Medlem
Crabbofixs avatar
Jag tycker inte man ska smygfotografera sin fru naken och att dessutom sprida bilderna gör det ännu värre. Man ska behandla sin fru med respekt och kärlek. Det gör man inte om man beter sig på detta sättet.
Citera
2026-04-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Förkastligt, jag tror tyvärr att det för vissa (!) män kan ligga ett visst mått av ”skryt” i att visa upp sin nakna kvinna och att uppleva att hon dyrkas av andra. Det finns något av en moralisk diskrepans där mellan könen i modern tid.

Lite som att vissa tror att dickpicks ska leda någonvart…

Det här är samma kategori av övergrepp som han i Frankrike som drogade sin fru och bjöd in främlingar att våldta henne. Han var inte unik. Detta att lägga ut nakenbilder av sin fru till främlingar utan hennes vetskap är samma genre, det har bara inte gått lika långt än. Ju grövre brottet blir desto färre blir det väl som kan gå så långt. Att lägga ut en bild är rätt låg tröskel, och det hittade ju tusentals direkt som hade gjort det.

Det pratas om porrskador osv osv men jag tror inte på det. Det är uppenbarligen så att väldigt många män tänder på avsaknad av samtycke. På att kontrollera och förnedra. Det är ju det som motiverar den här typen av brott. Samma sak med män som sätter upp kameror på toaletter osv för att filma kvinnor i smyg.
Citera
2026-04-07, 00:30
Medlem
Citat:

De har smygfilmats hemma hos sig själva, i sitt eget hem. Vilket gör brottet grövre.

Alla människor har rätt till hemfrid, man ska vara trygg i sitt hem. Detta ska gälla även kvinnor, men så är inte fallet när kvinnor utsätts för kränkande fotografering av sin partner som de ska kunna lita på, eller ännu värre misshandlas eller mördas av denne. Så det kan du inte skylla på kvinnorna, det är män som berövar kvinnor hemfrid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in