2026-04-05, 12:13
Avstängd
Ungefär
"Det som inte dödar dig, gör dig starkare"
säger ett talesätt,
vilket stämmer ibland som "Maskrosbarnen" *
MEN de flesta blir svagare t ex en massa PSTD-fall.

* En del uppväxta i värstingområden, en del med missbrukarföräldrar, klarar ändå att göra saker oväntade för personer med sådan bakgrund. Det är inte så konstigt att det blir en del framgångsrika fotomodeller, idrottstjärnor och musikstjärnor, men ovanligare att det blir annat.
((T ex bara huset med 30 lägenheter där jag växte upp, blev barnen sådant som fotomodeller, idrottsstjärnor, ledare i hjälporganisationer, egenföretagare och en symfoniorkesterledare! Och en massa pop/rockstjärnor växte upp i närheten.))
Citera
2026-04-05, 14:53
Medlem
psaks avatar
Inte alltid.
Kanske beror det på om man kan lära sig något nyttigt av traumat eller inte, tränas på att rycka upp sig etc. Om det enda som sker är att man ligger hemma och deppar ihop lär det inte vara så stärkande.
Citera
2026-04-06, 12:47
Bannlyst
Äh, alla påstår att de har trauman. Och sedan visar det sig vara helt vanliga saker. Som de har PTSD för, eller c-PTSD. En modediagnos. Alla ska ha det nuförtiden
Citera
2026-04-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Inte alltid.
Kanske beror det på om man kan lära sig något nyttigt av traumat eller inte, tränas på att rycka upp sig etc. Om det enda som sker är att man ligger hemma och deppar ihop lär det inte vara så stärkande.

Jag skulle säga att 999 av 1000 inte blir starkare av trauman.
Citera
2026-04-06, 23:03
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag skulle säga att 999 av 1000 inte blir starkare av trauman.
Jaha, hur tänker du med just den siffran då?
Citera
2026-04-06, 23:06
Medlem
Citat:
Jaha, hur tänker du med just den siffran då?

Att det är extremt ovanligt att någon skulle bli starkare av ett trauma. Det fungerar liksom inte så. Det är som att tro att man skulle komma tillbaka starkare efter att ha fått cancer.
Citera
2026-04-06, 23:11
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Att det är extremt ovanligt att någon skulle bli starkare av ett trauma. Det fungerar liksom inte så. Det är som att tro att man skulle komma tillbaka starkare efter att ha fått cancer.
Det är väl mycket som tyder på att det är rätt mycket av en klyscha ja.
Citera
2026-04-06, 23:19
Medlem
Citat:
Det är väl mycket som tyder på att det är rätt mycket av en klyscha ja.

Någon i tråden skrev t ex att en soldat som varit vid fronten i krig inte skulle bli särskilt orolig om han hörde pistolskott en natt. Enligt min erfarenhet så är det precis tvärtom, dom jag vet som har varit med om krig har varit betydligt nervösare än vanliga människor när det kommer till såna saker.
Citera
2026-04-07, 16:20
Medlem
busy-signals avatar
Ett trauma är nåt man blir skadad av, så nej. PTSD är raka motsatsen till mental styrka dessutom.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in