2023-05-02, 23:01
Medlem
Som titeln lyder, blir psyket starkare av att man går igenom trauma och andra mentalt påfrestande händelser i livet? Eller leder det alltid till en djup sorg.

Klarar man alla livets motgångar på ett bättre sätt efteråt och uppskattar man livet mer efter en jobbig händelse?

Det känns som att många människor i den moderna världen kryper ihop av det minsta lilla som inträffar i deras liv.
Senast redigerad av lateregistration33 2023-05-02 kl. 23:44.
Citera
2023-05-02, 23:02
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lateregistration33
Som titeln lyder, blir psyket starkare av att man går igenom trauma och andra mentalt påfrestande händelser i livet? Eller leder det alltid till en djup sorg.
Det känns som att många människor i den moderna världen kryper ihop av det minsta lilla som inträffar i deras liv.
Vad är din definition av trauma?
Citera
2023-05-02, 23:10
Avslutad
Det beror på vad du menar. Jag tror inte exempelvis att nån soldat från fronten Ryssland/Ukraina skulle varit rädd för att nån sköt några pistolskott i luften en natt eller att han hade ringt polisen om så hela huset brakade ner.
Citera
2023-05-02, 23:10
Medlem
NUCLEARPANDAxs avatar
Citat:

Skulle säga spontant nej, men det är min subjektiva upplevelse. Men allt handlar nog mest om vilka verktyg du har i bagaget i hur du hanterar det du blivit utsatt för. Men som Conjuring säger, vad definierar du som trauma? Snackar vi våld i nära relation, krigstrauma eller bryta en lösnagel haha?
Citera
2023-05-02, 23:11
Medlem
Mondhers avatar
Det är olika för olika människor. Han som skrev innan mig sa "definiera trauma" men jag ska säga istället definiera "mentalt stark".
Senast redigerad av Mondher 2023-05-02 kl. 23:18.
Citera
2023-05-02, 23:20
Medlem
Citat:

Av egen erfarenhet så hinner verkligheten ikapp en till slut. En dag så sa det bara brak, alla känslor som jag under väldigt många år förträngt kom helt plötsligt som en käftsmäll och jag hamnade i en situation som jag aldrig trodde skulle hamna i.
Många uppfattar mig som känslokall eftersom jag har svårt att visa att jag är ledsen för någon annan, men gråtit inne på toan på mitt förra jobb och sedan gått ut och tagit på mig "glada masken" igen. Har skrikit och gråtit i bilen många ggr för att få ur mig allt jag bär på men nu kan jag inte längre visa upp en falsk bild, jag kan tex börja gråta i affären och jag känner mig så pinsam .
Jag tror att jag behöver gräva upp det förflutna från när jag var barn men jag vet inte om jag fixar det. Jag bär på mycket ilska och sorg men jag är hellre arg än ledsen! Jag fick en fråga en gång för inte så länge sedan: I vilket tillstånd känner du att du får som mest energi och får saker gjorda?
Jag tänkte en stund och sen svarade jag att det är när jag är arg.
Ja precis, svarade hon som frågade. Hon tyckte det var jättebra att jag kunde bli arg och att det en energi där man verkligen kan ta tag i saker som man har svårt för annars.
Citera
2023-05-02, 23:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Personer som inte genomgår några trauman får ofta panikångestattacker. Dessa kommer ofta fram till i 30-årsåldern att livet innebär hot, faror och bekymmer. En person som upplevt trauman fixar livets små stressiga perioder utan att få panikångestattack. Ja, personen blir starkare. Bekymret är att personen med trauma kan bli deprimerad långsiktigt och få svårt ta sig ur tankesätt som väcker ilska.

Frågan är vad som är den bästa medelvägen, alltså mellan inga trauman alls och vägen som är kantad av mord, misshandel, fängelsestraff, sjukdomar och död.
Senast redigerad av Hegamon 2023-05-02 kl. 23:54.
Citera
2023-05-02, 23:27
Medlem
Absolut inte. Man blir fuckad och har mardrömmar om saker som hände 15 år sen (tex jag inatt)
Citera
2023-05-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Vad är din definition av trauma?

Det är allt som överväldigar dig och lämnar saker oavslutade mentalt, känslomässigt och fysiskt
Citera
2023-05-02, 23:30
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det är olika för olika människor. Han som skrev innan mig sa "definiera trauma" men jag ska säga istället definiera "mentalt stark".
Jag kan hoppa in där.

Det var en amerikansk soldat som berättade i en intervju om när han gjorde sin första HS med sniper rifle. Stor och muskulös som fan. Definitivt en alfa.

Han drabbades senare av PTSD och ville begå självmord.

Han begick inte självmord så han gick igenom det och kommer sannolikt kunna hantera många andra livssituationer. Men han kommer aldrig återhämta sig och kunna sova bra på nätterna.

Nån som tror att han blev starkare av det?
Citera
2023-05-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Personer som inte genomgår några trauman får ofta panikångestattacker. Det kommer fram till ofta i 30-årsåldern att livet innebär hot, faror och bekymmer. En person som upplevt trauman fixar livets små stressiga perioder utan att få panikångestattack. Ja, personen blir starkare. Bekymret är att personen med trauma kan bli deprimerad långsiktigt och få svårt ta sig ur tankesätt som väcker ilska.

Frågan är vad som är den bästa medelvägen, alltså mellan inga trauman alls och vägen som är kantad av mord, misshandel, fängelsestraff, sjukdomar och död.

Tänker också att det beror helt på vilken person man tillämpar detta på, det som är överväldigande för en individ kanske inte är överväldigande för en annan.
Citera
2023-05-02, 23:37
Medlem
Skulle inte påstå det, nej. Trauma gör en mest trasig och bidrar till en jävla uppförsbacke. Forskning visar tvärtemot vad många tror, nämligen att de sk curlingbarnen mår bäst. Med en trygg uppväxt och stöttande föräldrar blir man stark och får de verktyg som behövs för att klara motgångar.
Citat:
Men i stort bör samhällets fokus flyttas till de barn som inte får någon hjälp och som inte har engagerade föräldrar. De har fler problem än barnen till curlingföräldrarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/danska-forskare-foraldrahjalp-skadar-inte-barnen
Har själv CPTSD, man kan säga att jag är stark och hypersjälvständig, men det kommer med ett stort lidande. Att inte kunna ha romantiska relationer, inte kunna lita på folk och ständigt känna sig vilse i en farlig värld. Det är knappast riktig styrka oavsett hur mycket man uträttar, att överleva är inte detsamma som att leva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in