2026-04-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Hur vet du det?

Därför att jag har läst offentliga domar där detta framgår. Jag har skrivit om detta tidigare, under 2025.
Det finns en diskussion om detta i denna tråd.

Da Costa var kriminell i många år och hennes kriminalitet är väldokumenterad. Hom dömdes bla till fängelse i Danmark, på 70-talet. Hon dömdes även till fängelse i Sverige.

Vem som helst kan begära ut hennes domar.
Citera
2026-04-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Jag tittade mest in här för att se om det hänt något juridiskt i fallet men det verkar vara tyst

Förmodligen kommer vi få en uppdatering i onsdagens nya avsnitt av "Det svenska styckmordet". Och precis som när de fyra första avsnitten sändes så kommer fallet få medial uppmärksamhet igen.
Citera
2026-04-06, 20:00
Medlem
Citat:
Hur vet du det?

Nu var inte frågan ställd till mig, men jag tänker såhär: Om någon forskare, polis eller journalist hade hittat den information som Eremona presenterat i tråden under de senaste 1,5 åren, hade den inte legat gömd som en bortglömd nyckel i en låst låda. Det hade sipprat ut och fått medial uppmärksamhet. Och hade uppgifterna funnits tillgängliga innan 2009, när skadeståndsmålet mot staten avgjordes, hade läkarna haft en ännu starkare grund för sitt krav på upprättelse och skadestånd. Dessutom hade polisen faktiskt haft en reell möjlighet att fortsätta utredningen och eventuellt identifiera den verklige gärningsmannen innan preskriptionstiden löpte ut.

Per Lindeberg gjorde en fantastisk insats för läkarnas sak, men hans arbete fokuserade främst på att granska och ifrågasätta den bristfälliga bevisningen i rättegångarna. Det är troligt att detta arbete tog all hans tid och energi, vilket kan förklara varför han inte tänkte på att utforska annat utanför det befintliga utredningsmaterialet. Likadant med Dan Josefsson briljanta dokumentärserie, som var inriktat på det befintliga materialet – inte på att leta efter nya spår.

Det är därför Eremonas arbete är så värdefullt – det kastar ljus på delar av fallet som tidigare legat helt i skugga. Det är djupt beklagligt att dessa uppgifter inte blev kända före 2009, för då hade vi inte suttit här idag och diskuterat ett olöst mord – då hade fallet kanske redan fått sin upplösning och läkarna fått sin upprättelse.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-04-06 kl. 20:17.
Citera
2026-04-06, 20:18
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart.Stromberg
Jag tycker de som påståtts vara inblandade skall få lugn nu och gå vidare i livet nu efter att varit "jagade" i 40 år nu! Tänk att bli omskriven under nästan ett helt liv, det är värre än avrättning!
Men det fattar väl inte pajasarna i tråden!
Om du syftar på Härm och Allgén har jag fått intrycket att de vill ha upprättelse, snarare än att "gå vidare" i livet. Att de båda valde att delta i den senaste dokumentärserien tyder på att de inte har något emot att diskussionen om fallet fortsätter, särskilt som gemene man i och med serien återigen blivit upplysta om vidden av det rättsövergrepp som de drabbades av.
Citera
2026-04-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Därför att jag har läst offentliga domar där detta framgår. Jag har skrivit om detta tidigare, under 2025.
Det finns en diskussion om detta i denna tråd.

Da Costa var kriminell i många år och hennes kriminalitet är väldokumenterad. Hom dömdes bla till fängelse i Danmark, på 70-talet. Hon dömdes även till fängelse i Sverige.

Vem som helst kan begära ut hennes domar.

Är det någon som har begärt ut hennes domar? Tack för info i övrigt. Jag hoppas verkligen dels att fallet löses men framförallt att dessa herrar får upprättelse samt att det ska vara vedertaget att man ska få i Sverige.
Citera
2026-04-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag tänker såhär: Om någon forskare, polis eller journalist hade hittat den information som Eremona presenterat i tråden under de senaste 1,5 åren, hade den inte legat gömd som en bortglömd nyckel i en låst låda. Det hade sipprat ut och fått medial uppmärksamhet. Och hade uppgifterna funnits tillgängliga innan 2009, när skadeståndsmålet mot staten avgjordes, hade läkarna haft en ännu starkare grund för sitt krav på upprättelse och skadestånd. Dessutom hade polisen faktiskt haft en reell möjlighet att fortsätta utredningen och eventuellt identifiera den verklige gärningsmannen innan preskriptionstiden löpte ut.

Per Lindeberg gjorde en fantastisk insats för läkarnas sak, men hans arbete fokuserade främst på att granska och ifrågasätta den bristfälliga bevisningen i rättegångarna. Det är troligt att detta arbete tog all hans tid och energi, vilket kan förklara varför han inte tänkte på att utforska annat utanför det befintliga utredningsmaterialet. Likadant med Dan Josefsson briljanta dokumentärserie, som var inriktat på det befintliga materialet – inte på att leta efter nya spår.

Det är därför Eremonas arbete är så värdefullt – det kastar ljus på delar av fallet som tidigare legat helt i skugga. Det är djupt beklagligt att dessa uppgifter inte blev kända före 2009, för då hade vi inte suttit här idag och diskuterat ett olöst mord – då hade fallet kanske redan fått sin upplösning och läkarna fått sin upprättelse.

Jag vill inte skriva one-liners så här, men tack så mycket för din information. Vad är din inställning till det här. Tror du att de kommer få upprättelse?
Citera
2026-04-06, 20:29
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Frågan bör ställas till dig, vad är det du inte förstår? Som jag sa, det du nämner har knappast en betydelse. Folk i största allmänhet vet inte ens vad det där handlar om, oavsett om du hänvisar till en tråd på flashback som går tillbaks till medeltiden eller att det har skrivits böcker om det, eller att det här har gått i TV - 57 gånger. Om det här verkligen hade varit något som det finns ett intresse för, så hade vanligt folk känt till detta och man hade haft en åsikt. Nu har man varken det ena eller det andra. Ja, jag skulle påstå att det saknas ett intresse för att dessa ska få upprättelse.
Vad "folk i största allmänhet" känner till är uppenbart kontextberoende. Jag skulle vilja påstå att alla som var tonåringar eller äldre under 80-talet känner till da Costa-fallet och förmodligen har en åsikt om det. Även personer som har någon form av intresse för juridik/samhällsfrågor/feminism/debatten om bortträngda minnen är naturligtvis bekanta med vad som brukar anses vara 80-talets mest berömda kriminalfall efter Palmemordet.

Dessutom har Dan Josefssons dokumentärserie gett fallet ny uppmärksamhet, vilket ledde till diverse krönikor och debattinlägg i media där den generella uppfattningen var att läkarna utsatts för ett rättsövergrepp och därmed förtjänade upprättelse.
Citera
2026-04-06, 20:48
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi vet sedan tidigare att det var ett allmänt spring runt FP2, hela sommaren.

Nu kan vi slutligen utesluta möjligheten att kvarlevorna låg vid Eugeniavägen 17 i 7 veckor.

Kronwells personal var säkerligen närvarande from da Costas död fram till dagen då Krister Lund ringde polisen. Dessutom iakttogs en "städpatrull" vid Eugeniavägen 17, 1-2 veckor innan Krister Lund ringde polisen.

Att städpatrullen skulle bestå av personer som var inblandade i brottet, verkar osannolikt. GM och hans eventuella kumpaner, kan knappast ha varit så förslagna att de opererade vid FP i dagsljus, iklädda blåställ.

Och var det ett gäng kriminella genier i farten, skulle de knappast lämna kvarlevorna vid Eueganivägen.

Eftersom den tänkbara sträcka som kvarlevorna fraktades har krympt extremt mycket, har också polisens tänkbara sökområde krympt extremt mycket. GM bör ha funnits 500-1000 m från FP2.

Det verkar finnas fyra huvudsakliga stadszoner, varifrån kvarlevorna fraktades (troligen av en person som gick) till FP2.

Zonerna är: Eugeniavägen, Norra stationsgatan, norra delen av Vasastan och den norra änden av Sveavägen. Sveavägen gjorde en sväng vid Norrtull. Sveavägen såg lite ut som en vinkelhake. Avståndet mellan Sveavägens slut (vid Norrtull) och Eugeniavägen var bara 2 km. Idag är Sveavägen ombyggd och det ser lite annorlunda ut.

Det kan noteras att Roberts bror bodde längst upp på Sveavägen 1985, på promenadavstånd från Eugeniavägen.

Vad mer? Jag vill åter igen påpeka att Gladh beskrev en person (en lastbilsförare) som liknade en av Vinofs anställda (en missbrukare som hörde till Vinofs innersta krets). Föraren var smal och ung 180 cm lång. Han var i tjugoårsåldern. han hade mörkt eller cendréfärgat hår. Den här mannen körde lastbil på Eugeniavägen, enligt Gladh.
Jag tror inte heller att gärningsmannen var så slug eller risktagande att han agerade städpatrull, men det kan inte uteslutas. Ifall det rörde sig om någon form av legal verksamhet kunde man möjligen förvänta sig att någon i denna städpatrull hörde av sig till polisen när fynden gjordes. Det hade varit mest naturligt, om man visste med sig att man befunnit sig precis på fyndplatsen strax innan säckarna återfanns. Att polisen inte tycks ha eftersökt städpatrullen är ytterst märkligt i sig, men även städpatrullens bristande reaktion är värd att notera. Med reservation för att det någonstans finns ett bortglömt tips från någon i städpatrullen så klart.

Om man vill vara extra konspiratorisk är det lite vaga signalementet på mannen som Gladh talar om förvillande likt mannen i städpatrullen. I båda fallen handlar det om en smal, mörkhårig man runt 180 till 185 cm lång. Visserligen skiljer sig uppfattningen om åldern något åt (20 till 30 respektive 35 till 40), men det är ingen enorm skillnad.
Citera
2026-04-06, 20:55
Medlem
Citat:
Jag vill inte skriva one-liners så här, men tack så mycket för din information. Vad är din inställning till det här. Tror du att de kommer få upprättelse?

Min inställning är att läkarna är offer för en fullkomlig rättskatastrof. Något bättre ord än så har jag inte för det som de råkat ut för. Principen om rättssäkerhet kräver att oskyldiga inte ska dömas, men i det här fallet har det inte heller funnits en möjlighet att rentvå dem fullt ut, vilket är ett rent rättshaveri.

Huruvida de kommer få upprättelse är svårt att säga. En formell resning i Högsta domstolen ter sig osannolik, men en offentlig ursäkt tillsammans med en ekonomisk kompensation från staten ter sig fortfarande inte helt omöjligt.
Citera
2026-04-06, 20:56
Medlem
Citat:
Är det någon som har begärt ut hennes domar? Tack för info i övrigt. Jag hoppas verkligen dels att fallet löses men framförallt att dessa herrar får upprättelse samt att det ska vara vedertaget att man ska få i Sverige.

Jag har gjort det. Det var tvärstopp.
Jag får inte läsa en mening. Så otroligt patetiskt.
Vi snackar om domar som är nästan 50 år gamla.
Och da Costa har varit död i 40 år.

Herregud.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-06 kl. 21:02.
Citera
2026-04-06, 20:57
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Och om tunnan har stått på ett öppet flak kan GM ha försökt dölja innehåll/förhindra skvalp. Gäller även i baksätet av en personbil.
Ja, oavsett om det användes en bil eller annat fordon, eller om dumparen gick till fots har jag svårt att se att man inte försökte dölja säckarna med ett ytterligare emballage. Att släpa med sig i viss mån trasiga säckar, som bör ha läckt, torde upplevas som ytterst stressande. En tunna skulle vara naturlig och smälta in i omgivningen på Eugeniavägen.

Ett annat alternativ är att tunnan var en del av en misslyckad plan. Ingen vet ju vad som har befunnit sig i tunnan och man skulle kunna tänka sig att gärningsmannen ville dölja kvarlevorna på ett mer effektivt sätt, kanske genom att sänka dem i vatten med hjälp av tunnan och någon form av tyngd eller genom att gräva ner dem. Av någon anledning kan han ha ångrat sig eller inte klarat av att utföra vad han föresatt sig.
Citera
2026-04-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Vad "folk i största allmänhet" känner till är uppenbart kontextberoende. Jag skulle vilja påstå att alla som var tonåringar eller äldre under 80-talet känner till da Costa-fallet och förmodligen har en åsikt om det. Även personer som har någon form av intresse för juridik/samhällsfrågor/feminism/debatten om bortträngda minnen är naturligtvis bekanta med vad som brukar anses vara 80-talets mest berömda kriminalfall efter Palmemordet.

Dessutom har Dan Josefssons dokumentärserie gett fallet ny uppmärksamhet, vilket ledde till diverse krönikor och debattinlägg i media där den generella uppfattningen var att läkarna utsatts för ett rättsövergrepp och därmed förtjänade upprättelse.

Faktiskt, det tror inte jag inte så mycket på heller och tyvärr så sjunker antalet som känner till detta drastiskt och man tittar åt det yngre hållet av befolkningen. Det är i alla fall min känsla om jag gör mitt span i frågan som sådan. Det är klart att människor till en viss del känner till detta men det är sällan en självklarhet utan tvärtemot ganska långt ifrån en självklarhet. I åtanke också att jag arbetar med människor som ofta har minst en men många gånger flera akademiska titlar. Ja, kontextberoende om man är intresserad av juridik etc. men allmänt. Jag kanske har fel också faktiskt, det är dock den känslan jag får av detta i största allmänhet. så ja, det är godtyckligt.
Senast redigerad av avhandla 2026-04-06 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in