2026-04-05, 23:12
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Går det inte att spåra i offentliga register? Har inte hängt med så bra att jag vet vem UA är dock.
Jag vet än mindre vem eller vad ni menar.
Men att spåra när en person flyttade kan man med lite tur göra ganska enkelt genom att titta i gamla telefonkataloger men det kan ju slå på ett år. Detta har jag själv gjort ett par gånger i helt andra syften

Jag tittade mest in här för att se om det hänt något juridiskt i fallet men det verkar vara tyst
Citera
2026-04-06, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Jag tittade mest in här för att se om det hänt något juridiskt i fallet men det verkar vara tyst

Samma här. Tittar nu på SVT:s serie som väcker många tankar. Undrar vilka av huvudpersonerna som inte medverkar i intervjuer där som fortfarande lever. Mamman till exempel, hade varit intressant att höra vad hon säger idag.

Förutom telefonkataloger borde man kunna kolla med folkbokföringen. Finns kanske hos Riksarkivet eller hos församlingen.
Citera
2026-04-06, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Samma här. Tittar nu på SVT:s serie som väcker många tankar. Undrar vilka av huvudpersonerna som inte medverkar i intervjuer där som fortfarande lever. Mamman till exempel, hade varit intressant att höra vad hon säger idag.

Förutom telefonkataloger borde man kunna kolla med folkbokföringen. Finns kanske hos Riksarkivet eller hos församlingen.

Allt det där har gjorts. Det närmaste vi kommer är 1985. Då var UA (Roberts bror) officiellt skriven på Sveavägen. Han har naturligtvis haft flera inofficiella boenden, så det är svårt att ringa in honom.

UA har dessutom varit väldigt strulig (det hade du aldrig gissat va) och han förekommer i två separata juridiska ärenden (gällande hans bostäder) på 2000-talet. Han var då i övre medelåldern verkar inte ha fått ordning på livet.

UA:s och Roberts pappa har också haft problem med hyresvärdar. På hösten 1984 verkar han ha hotats av vräkning, i Sundbyberg.

Stackars människor.
Citera
2026-04-06, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Precis och en tunna är helt rimlig om man har tillgång till en ex. genom yrke eller annat. Vem som helst kan äga en tunna men med tanke på lastbilen som ju är intressant…
Om GM försörjer sig genom grovarbete t.ex så kan tunnor användas till transport av något, skrot eller annat, och den är given som förvaring. En sådan GM kommer nog intuitivt att välja en tunna. Säck krävs i direkt anslutning till hanteringen av kroppen, tunna i samband med transport.

Jag tror att ledorden är spontanitet och impulsivitet. GM var nog spontan och impulsiv, och de egenskaperna borde en mordutredare kunna utnyttja. Det verkar rimligt att anta att GM drogs till platser, föremål och praktiska lösningar som han var bekant med sedan tidigare. Dvs varje detalj säger någonting om GM som person. Om GM använde plasttunnan, satt polisen på en riktig skatt.
Citera
2026-04-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Jag gick igenom utredningen för några år sedan och kan bara instämma. Det som förvånade mig mest var hur naturligt allmänläkaren svarade på frågor. Förmodligen besvarade han frågorna bättre än vad jag själv skulle ha gjort. Det är mycket märkligt att det inte finns något intresse av att ge dessa upprättelse.

Hur menar du med att det saknas intresse för upprättelse? Det är väl just det intresset som berör många extra mycket i det här fallet?

http://www.andersagell.se/pdf/AA_Styck_Resning_02_resningsansokan_030923.pdf
Citera
2026-04-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Hur menar du med att det saknas intresse för upprättelse? Det är väl just det intresset som berör många extra mycket i det här fallet?

http://www.andersagell.se/pdf/AA_Styck_Resning_02_resningsansokan_030923.pdf

Tvärtom, jag skulle våga påstå att de flesta känner inte ens till fallet och är ännu mindre intresserad av frågan som sådan. Hur kan du påstå något annat undrar jag.
Citera
2026-04-06, 17:49
Medlem
Citat:
Tvärtom, jag skulle våga påstå att de flesta känner inte ens till fallet och är ännu mindre intresserad av frågan som sådan. Hur kan du påstå något annat undrar jag.

Eh?

Det skrivs böcker. Det görs dokumentärer. Flashbacktråden är enorm.

Vi pratar alltså inte om ett olöst mord på en stadsminister - ganska långt därifrån…

Det finns flera andra uppklarade mord på prostituerade som inte rönt tillnärmelsevis ett likande intresse. Varför?

Jo, på grund av att mycket tyder på att vi har att göra med ett justitiemord av vilket konsekvensen består i att två människors liv totalförstördes (därför argumentet om ”upprättelse).

Vad är det du inte förstår?
Citera
2026-04-06, 17:57
Medlem
Mod:

Inser nu att jag blivit trollad.

Ber om ursäkt för min aningslöshet.
Citera
2026-04-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Eh?

Det skrivs böcker. Det görs dokumentärer. Flashbacktråden är enorm.

Vi pratar alltså inte om ett olöst mord på en stadsminister - ganska långt därifrån…

Det finns flera andra uppklarade mord på prostituerade som inte rönt tillnärmelsevis ett likande intresse. Varför?

Jo, på grund av att mycket tyder på att vi har att göra med ett justitiemord av vilket konsekvensen består i att två människors liv totalförstördes (därför argumentet om ”upprättelse).

Vad är det du inte förstår?

Frågan bör ställas till dig, vad är det du inte förstår? Som jag sa, det du nämner har knappast en betydelse. Folk i största allmänhet vet inte ens vad det där handlar om, oavsett om du hänvisar till en tråd på flashback som går tillbaks till medeltiden eller att det har skrivits böcker om det, eller att det här har gått i TV - 57 gånger. Om det här verkligen hade varit något som det finns ett intresse för, så hade vanligt folk känt till detta och man hade haft en åsikt. Nu har man varken det ena eller det andra. Ja, jag skulle påstå att det saknas ett intresse för att dessa ska få upprättelse.
Citera
2026-04-06, 17:59
Medlem
Citat:
Jag gick igenom utredningen för några år sedan och kan bara instämma. Det som förvånade mig mest var hur naturligt allmänläkaren svarade på frågor. Förmodligen besvarade han frågorna bättre än vad jag själv skulle ha gjort. Det är mycket märkligt att det inte finns något intresse av att ge dessa upprättelse.

Arbetet med att ge TH och TA upprättelse har pågått till och från sedan 1999. Startskottet var Per Lindebergs bok Döden är en man. Läkarna har rätt till skadestånd. Det har konstaterats för länge sedan. Det är staten som vägrar ge med sig. Varje försök till juridisk upprättelse har stupat på målsnöret.

Nu senast var det jag (!) som upptäckte att Allgén och da Costa hade samma advokat. Jag har fört den informationen vidare, uppåt i grävar-hierarkin, eller vad man ska säga. Allgéns advokat företrädde da Costa 1983, om jag minns rätt. Hon var då i övervakningsnämndens kikarsikte.

Bara detta faktum, att TA och CdC delade advokat med ett års mellanrum, är ju dynamit, och borde leda till ett ifrågasättande av hela rättsprocessen mot honom. Det är ju för fan jäv. Totalt bananas.

Att det ska ta 40 år innan en gräsrot som jag gräver fram denna dynamit, är ju otroligt.

Varför har ingen forskare, polis eller journalist rotat fram den informationen?
Citera
2026-04-06, 18:03
Medlem
Jag tycker de som påståtts vara inblandade skall få lugn nu och gå vidare i livet nu efter att varit "jagade" i 40 år nu! Tänk att bli omskriven under nästan ett helt liv, det är värre än avrättning!
Men det fattar väl inte pajasarna i tråden!
Citera
2026-04-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Arbetet med att ge TH och TA upprättelse har pågått till och från sedan 1999. Startskottet var Per Lindebergs bok Döden är en man. Läkarna har rätt till skadestånd. Det har konstaterats för länge sedan. Det är staten som vägrar ge med sig. Varje försök till juridisk upprättelse har stupat på målsnöret.

Nu senast var det jag (!) som upptäckte att Allgén och da Costa hade samma advokat. Jag har fört den informationen vidare, uppåt i grävar-hierarkin, eller vad man ska säga. Allgéns advokat företrädde da Costa 1983, om jag minns rätt. Hon var då i övervakningsnämndens kikarsikte.

Bara detta faktum, att TA och CdC delade advokat med ett års mellanrum, är ju dynamit, och borde leda till ett ifrågasättande av hela rättsprocessen mot honom. Det är ju för fan jäv. Totalt bananas.

Att det ska ta 40 år innan en gräsrot som jag gräver fram denna dynamit, är ju otroligt.

Varför har ingen forskare, polis eller journalist rotat fram den informationen?

Hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in