2026-04-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det var ju då väldigt dumt att anfalla mitt under avtalsförhandlingarna då.
Det finns ingen chans att Iran kommer gå med på några förhandlingar nu.

Iran är inte villiga att förhandla då man vet att Trump har tiden emot sig, och är bakbunden av mellanårsvalet och väljarnas motstånd mot en markinvasion. Det är såklart omöjligt att veta säkert med Trump, men från hans uttalanden på senare tid verkar det finnas det en klar sannolikhet att han kommer att bomba Iran från luften i ett par veckor till så att han kan vika ner sig men ändå utropa seger.
Citera
2026-04-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nej det låter ju extremt långsökt men har märkt att idén börjat dyka upp både lite här och där. Framförallt bland en del regimvänliga konton men nu vädras det alltså officiellt till media.

Har märkt att många tar mycket av vad regimen/regimvänliga säger som fakta.

Det gör de säkert men den iranska regimen är genomgående förljugen och har ett intresse av att sprida sådan propaganda efter vad som verkar vara en otroligt proffsig operation att rädda den saknade piloten.
Citera
2026-04-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Iran kan inte vinna detta kriget.
Varken USA eller Israel kommer tillåta Iran att skaffa kärnvapen för det är ett land som styrs av extremister som skjuter ihjäl sitt egna folk på lösa grunder som demonstrationer.
Ett sådant land ska inte ha kärnvapen.

Misstänker att om typ ett halvår när världsekonomin raserats och folk svälter kommer demonstrationer att hållas runtom i världen där folk kommer kräva att Iran bombas platt till en stor dj-vla parkeringsplats.

Problemet är att även som "parkeringsplats" så kan Iran hålla världsekonomin som gisslan. Vad som krävs är en markinvasion så att regimen kan ersättas. Detta vågar inte Trump. Det är mer troligt att han viker ner sig innan april är över.
Citera
2026-04-06, 19:23
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det kanske "tjatas" om sundet just för att det är en maktfaktor? Då Iran inte kan nå USA militärt är sundet faktiskt Irans enda vapen mot specifikt USA. Och Trump har alltid varit känslig för negativa utvecklingar på börsen, och är dessutom politiskt utsatt när väljarna får det ekonomiskt svårt inför mellanårsvalet. Det är ju faktiskt Trump som har tjatat om att ett avtal går att få i hamn.

Då måste det kännas extremt tufft när den sista maktfaktorn för Iran till slut faller. En vis man sa till mig att man ska inte lägga alla ägg i samma korg.

För något avtal kommer det inte bli denna gång heller. Den saken är säker. Jag kan tänka mig att napalm är något som vi kommer få se inkluderas på bombplanen.
Citera
2026-04-06, 19:28
Medlem
Citat:
Problemet är att även som "parkeringsplats" så kan Iran hålla världsekonomin som gisslan. Vad som krävs är en markinvasion så att regimen kan ersättas. Detta vågar inte Trump. Det är mer troligt att han viker ner sig innan april är över.

Kanske det bästa vore om alla länder kommer överrens om att svälta ut dom, stänga alla gränser så ingenting får komma in eller ut ur landet så länge dom håller Hormuzsundet som gisslan.
Men det skulle nog ta för lång tid för världsekonomins skull.
Citera
2026-04-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Då måste det kännas extremt tufft när den sista maktfaktorn för Iran till slut faller. En vis man sa till mig att man ska inte lägga alla ägg i samma korg.

För något avtal kommer det inte bli denna gång heller. Den saken är säker. Jag kan tänka mig att napalm är något som vi kommer få se inkluderas på bombplanen.

Som det ser ut nu så finns det tyvärr inget som tyder på att Trump vågar beordra den markinvasion som krävs för att hålla sundet öppet för all sjöfart.
Citera
2026-04-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Kanske det bästa vore om alla länder kommer överrens om att svälta ut dom, stänga alla gränser så ingenting får komma in eller ut ur landet så länge dom håller Hormuzsundet som gisslan.
Men det skulle nog ta för lång tid för världsekonomins skull.

Förutom att det som du säger skulle ta för lång tid så har Iran ett antal vänner som skulle underminera ett sådant försök. Iran är ju faktiskt bara en jävligt dålig granne bara mot vissa av sina grannländer.
Citera
2026-04-06, 19:35
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Som det ser ut nu så finns det tyvärr inget som tyder på att Trump vågar beordra den markinvasion som krävs för att hålla sundet öppet för all sjöfart.

Mmm framförallt inte nu när US fick öva skarpt på att luftlandsätta över 100 soldater i ett av de mest fientliga områdena med fantastisk framgång. Det är absolut inget som kommer ge Trump luft under vingarna efter en sådan bedrift, verkligen inte! Framförallt om man tittar på hur Trump agerat när liknande operationer med tillhörande avinstallation har skett i närtid.
Citera
2026-04-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
USA:s president Donald Trump kommenterar nu förslaget om en 45 dagar lång vapenvila i kriget i Iran.

– Det är inte tillräckligt bra, men det är ett mycket viktigt steg framåt, säger han till reportrar vid ett påskevenemang i Vita huset.

Han öppnar också för ett annat spår, att fortsätta kriga för att lägga beslag på Irans olja.

– Om det var upp till mig skulle jag ta oljan, jag skulle behålla oljan, vi skulle tjäna massor av pengar.

Samtidigt pekar han på opinionen i USA.

– Det amerikanska folket vill att kriget ska ta slut, och jag vill göra dem glada, säger Trump.
Han är ju ärlig om att det är en stöldturne och inte en fråga om frihet för Iran ..
Samma tema går igen ifråga om venezuela Grönland och Kanada
mannen är en psykopat och en tjuv
Citera
2026-04-06, 19:41
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vad är vitsen med att ersätta regimen om man inte har det iranska folket med sig?

Vad som krävs för att ersätta regimen är att få folket att vända sig mot styret, det kan vara möjligt utan markinvasion.
Citera
2026-04-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Mmm framförallt inte nu när US fick öva skarpt på att luftlandsätta över 100 soldater i ett av de mest fientliga områdena med fantastisk framgång. Det är absolut inget som kommer ge Trump luft under vingarna efter en sådan bedrift, verkligen inte! Framförallt om man tittar på hur Trump agerat när liknande operationer med tillhörande avinstallation har skett i närtid.

Problemet är att det krävs långt många fler än hundratalet soldater för att öppna sundet. Det skulle krävas en ganska stor markinvasion, och ganska många amerikanska liv och svåra skador. Och visst att Trump är ganska labil och troligen dement, men han verkar ha lugnat sig något efter att ha blivit bränd av iranierna i början av kriget. Och han verkar medveten om att han med den sorts markinvasion riskerar att förpassa Trumpismen till historiens papperskorg.
Citera
2026-04-06, 19:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Han är ju ärlig om att det är en stöldturne och inte en fråga om frihet för Iran ..
Samma tema går igen ifråga om venezuela Grönland och Kanada
mannen är en psykopat och en tjuv

Nej, inte "är en stöldturne", en feltolkning som du spinner vidare på, det är oärligt.

Citat:

– Om det var upp till mig skulle jag ta oljan, jag skulle behålla oljan, vi skulle tjäna massor av pengar.
(Trump)

Om och skulle.

Cherrypicking!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in