2026-04-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag har ingen aning. De som förlorar lär troligen vara det iranska folket.

Detta stämmer ju i alla de scenarier där regimen får sitta kvar. Det räddar dock inte USA i den här frågan.
Citera
2026-04-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Detta stämmer ju i alla de scenarier där regimen får sitta kvar. Det räddar dock inte USA i den här frågan.

Nr 2 resten av världen kommer drabbas.

Men som kan räknas som vinnare blir svårt. Iranska regimen blir kungar över en soptipp. Det är jätteroligt och USA blir fattigare.

Kineserna kanske kan räkna sig vinnare men inte så säkert. När det finns ett argt USA Och kinesernas problem är att de måste lära sig knulla igen.
Citera
2026-04-06, 18:40
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Problemet är att Israel trots sin enorma vapenmakt är beroende av USA. Iranierna vet detta, och mot USA har man ett övertag i och med kontrollen över Hormuzsundet. Iran har alltså vissa, eller rentav ganska goda chanser att inte förlora detta krig, och alltså inga incitament att ge upp.

Det var ett j*kla tjat om det där sundet och hur Iran har blivit en ny världsmakt att räkna med sedan dom övergick till somali pirate taktik. När all annat förångats upp i atmosfären tillsammans med en daglig skäggråtta som fått överta befälet av någon annan som förångades dagen innan.

Bara det att slippa höra detta oändliga traggel om sundet i denna tråd gör att jag önskar att det Trump går ut officiellt så snart som möjligt och säger att tiden är ute för något "avtal".
Citera
2026-04-06, 18:52
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
USA:s president Donald Trump kommenterar nu förslaget om en 45 dagar lång vapenvila i kriget i Iran.

– Det är inte tillräckligt bra, men det är ett mycket viktigt steg framåt, säger han till reportrar vid ett påskevenemang i Vita huset.

Han öppnar också för ett annat spår, att fortsätta kriga för att lägga beslag på Irans olja.

– Om det var upp till mig skulle jag ta oljan, jag skulle behålla oljan, vi skulle tjäna massor av pengar.

Samtidigt pekar han på opinionen i USA.

– Det amerikanska folket vill att kriget ska ta slut, och jag vill göra dem glada, säger Trump.
Citera
2026-04-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nr 2 resten av världen kommer drabbas.

Men som kan räknas som vinnare blir svårt. Iranska regimen blir kungar över en soptipp. Det är jätteroligt och USA blir fattigare.

Kineserna kanske kan räkna sig vinnare men inte så säkert. När det finns ett argt USA Och kinesernas problem är att de måste lära sig knulla igen.

Iranska regimen drabbas inte särskilt av att landet är sargat dock - som alla andra onda regimer har man alltid kunnat isolera sig från det egna folkets problem, och levt i lyx. Att vara "kungar över en soptipp" innebär ju faktiskt likväl att man är just kungar. För bara några månader sedan hade man i alla fall vissa farhågor att man skulle tappa makten över landet.

Såväl Kina som Ryssland kan räknas som vinnare här. Kina stärker alltmer sin image som en mer pålitlig ledande makt, trots att man rent inhemsk är både totalitära och korrupta. Man har förbättrat sin ställning ganska stadigt under Trump men just det här kriget har liknats med Suezkrisen, den händelse som ses som det ultimata fallet från stormaktsstatus för Storbritannien och Frankrike. Ryssland slår mynt av oljan när ekonomin annars har gått trögt, och dessutom tär Irankriget på de luftförsvarsrobotar som Ukraina är beroende av för sitt försvar.
Citera
2026-04-06, 19:00
Medlem
Här är en bra video om operationen som räddade flygbesättningen. Iran var helt bortkollrade. USA hade lite problem med ett flygplan.

https://youtu.be/EZsYRYhQXuo?t=364
Citera
2026-04-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det var ett j*kla tjat om det där sundet och hur Iran har blivit en ny världsmakt att räkna med sedan dom övergick till somali pirate taktik. När all annat förångats upp i atmosfären tillsammans med en daglig skäggråtta som fått överta befälet av någon annan som förångades dagen innan.

Bara det att slippa höra detta oändliga traggel om sundet i denna tråd gör att jag önskar att det Trump går ut officiellt så snart som möjligt och säger att tiden är ute för något "avtal".

Det kanske "tjatas" om sundet just för att det är en maktfaktor? Då Iran inte kan nå USA militärt är sundet faktiskt Irans enda vapen mot specifikt USA. Och Trump har alltid varit känslig för negativa utvecklingar på börsen, och är dessutom politiskt utsatt när väljarna får det ekonomiskt svårt inför mellanårsvalet. Det är ju faktiskt Trump som har tjatat om att ett avtal går att få i hamn.
Citera
2026-04-06, 19:05
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det kanske "tjatas" om sundet just för att det är en maktfaktor? Då Iran inte kan nå USA militärt är sundet faktiskt Irans enda vapen mot specifikt USA. Och Trump har alltid varit känslig för negativa utvecklingar på börsen, och är dessutom politiskt utsatt när väljarna får det ekonomiskt svårt inför mellanårsvalet. Det är ju faktiskt Trump som har tjatat om att ett avtal går att få i hamn.
Det var ju då väldigt dumt att anfalla mitt under avtalsförhandlingarna då.
Det finns ingen chans att Iran kommer gå med på några förhandlingar nu.
Citera
2026-04-06, 19:05
Medlem
Iran kan inte vinna detta kriget.
Varken USA eller Israel kommer tillåta Iran att skaffa kärnvapen för det är ett land som styrs av extremister som skjuter ihjäl sitt egna folk på lösa grunder som demonstrationer.
Ett sådant land ska inte ha kärnvapen.

Misstänker att om typ ett halvår när världsekonomin raserats och folk svälter kommer demonstrationer att hållas runtom i världen där folk kommer kräva att Iran bombas platt till en stor dj-vla parkeringsplats.
Citera
2026-04-06, 19:10
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har inte hört eller läst något om att Trump ska hjälpa folket i Iran. Däremot har han sagt att han ska bomba dem till stenåldersnivå.

Dock tror jag inger av vad han snackar om. Enbart hot och skit kommer ut från Trump.
Death toll at 13 from B1 Bridge attack in Iran

Reports indicate that the US military may have carried out a “double tap” strike in Iran, meaning the same location was hit twice in succession.

According to accounts cited in media coverage, the second strike occurred roughly an hour after the first, at a time when emergency responders were already on the scene assisting the wounded, despite the personnel being considered protected civilians under international law.

Väldigt vidrigt gjort. Väntar in civila som utför räddningsaktioner och bombar dem med.

Jag undrar vart vi sett det någonstans tidigare...
Citera
2026-04-06, 19:12
Medlem
Spännande imorgon om TACO håller vad han lovar eller kommer med ny tidsfrist om att bomba Iran tillbaka till stenåldern. TACO boy har som signum att ständigt komma med nya deadlines.

Kan tänka mig att Israel väntar ivrigt på grönt ljus att bomba Irans kärnkraftverk.
Citera
2026-04-06, 19:12
Medlem
Citat:
Jag tror inte det är särskilt troligt då jag förstår att det är en ganska komplicerad och riskfylld operation. Knappast något man bara passar på att göra när man ändå rycker ut med omedelbar varsel för att rädda en pilot.

Nej det låter ju extremt långsökt men har märkt att idén börjat dyka upp både lite här och där. Framförallt bland en del regimvänliga konton men nu vädras det alltså officiellt till media.

Har märkt att många tar mycket av vad regimen/regimvänliga säger som fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in