2026-04-06, 16:02
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Kämpa Sthlm beskriver sig som följande "Ett nätverk av grupper som arbetar för bred antifascistisk kamp i Stockholm".

I följande reel hängs "Lulle" ut med fullständigt namn Mij* Ekl*nd G*llberg (*o *u *u).

Citat:
Med avsikten att åsiktsregistrera och hänga ut deltagare på en minnesmanifestation (särskilt ungdomar från Ung Vänster) tog sig @lulletot till Södermalm. Med sig som vakt hade han Gustav Blomberg från White Boys/Aktivklubb som lägligt nog beväpnat sig med en glasflaska.

Lulle har bestämt hävdat att han inte hade en aaaning om vem Gustav var. Trots att han följde honom på sociala medier och gillat bilder på hans instagram…

https://www.instagram.com/reel/DRNcR8KjEg_/

Är uthängningen moralisk försvarsbar? Den här Lulle är enbart 17 men har tydligen kopplingar till våldsamma nazister i Aktivklubb. Kan det göra uthängningen OK? Han är ju också någon form av offentlig person med nästan 10 tusen följare på Youtube.
Senast redigerad av Ellenlivsvilja 2026-04-06 kl. 16:05.
Citera
2026-04-06, 16:10
Medlem
Det är inte försvarbart att "hänga ut" en sådan ung person.
Killen har ju inte heller så djup kunskap verkar det som. Han är mest provocerande med sina svamliga och tafatta närmanden. Repetativt ställer han samma tunna frågor om och om igen.

Jag tror det finns andra ämnen som folket skulle kunna fokusera på än en liten snubbe på YouTube.
Citera
2026-04-06, 16:16
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det är inte försvarbart att "hänga ut" en sådan ung person.
Killen har ju inte heller så djup kunskap verkar det som. Han är mest provocerande med sina svamliga och tafatta närmanden. Repetativt ställer han samma tunna frågor om och om igen.

Jag tror det finns andra ämnen som folket skulle kunna fokusera på än en liten snubbe på YouTube.
Ja han verkar minst sagt ganska autistisk och enkelspårig. Han fyller 18 om två månader och närmar sig 10 tusen subs på Youtube så hans identitet hade nog kommit fram förr eller senare.

Han verkar ganska harmlös men när jag såg att han hänger kring kretsarna runt Aktivklubb så blev jag lite orolig. Är det hans livvakter tro? Vet att hans kollega Christian Peterson tidigare har anlitat AK för att just vara livvakter.
Citera
2026-04-06, 16:24
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Bra att nazisten hängs ut
Citera
2026-04-06, 16:27
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Kan man verkligen kalla honom för nazist? Visst kopplingar till nazister hade jag köpt.
Citera
2026-04-06, 16:27
Medlem
Crabbofixs avatar
ja det hängs ut folk från höger till vänster.

vem fan bryr sig? helt efterbliven sysselsättning.

är det detta som kallas kamp? att sitta som ett jävla mongo och hänga ut folk?

"kolla, åke e nazze!! vi har bild och hans adress!!"
"kolla, pelle e kommunizt!! vi har bild och hans adress!!"

både stalin och hitler hade gjort processen kort med dessa nollor.
Citera
2026-04-06, 16:36
Medlem
Det går fort från ”är det moraliskt?” till ren lynchlogik.

Först inser man att det handlar om uthängning/ doxxing av en minderårig, ett faktiskt övergrepp i dubbel bemärkelse, men så fort ordet ”nazist” kastas in blir allt plötsligt legitimt. Då upphör rättsstat, proportionalitet och principer att gälla.

Det är exakt samma mekanism som SA och Röda khmererna använde: först stämplar man människor som ”fiender”, sen blir de fria att trakassera, hota och förstöra för. Skillnaden idag är bara skalan, inte mentaliteten.
Citera
2026-04-06, 16:47
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Tycker jag också. Det är en liten skitgrupp/minoritetmed högljudda mobbare som ska kastreras o sättas i uppfotringsläger. Alla människor som inte sköter sin egen business utan lägger sig i andras grejer ska störas ut å det kraftigaste.
Citera
2026-04-06, 17:08
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Tycker jag också. Det är en liten skitgrupp/minoritetmed högljudda mobbare som ska kastreras o sättas i uppfotringsläger. Alla människor som inte sköter sin egen business utan lägger sig i andras grejer ska störas ut å det kraftigaste.

Hur är det inte att lägga sig i någons business att pågrund av åsikter sätta dem i uppfostringsläger? Det låter ju mer som definitionen av just det?

Sen är det ju alltid problematiskt att ”hänga ut” unga människor, eftersom de är just unga. De anses ha ett särskilt skydd i samhället.
Citera
2026-04-06, 17:31
Medlem
Ruskartuppens avatar
Han gör ju detta med namn och bild, så han hänger ut sig själv från början.
Citera
2026-04-06, 17:36
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Bra om alla svenska ungdomar går med i Aktiv klubb, utom landsförrädare/kommunister då.

Inga landsförrädare/kommunister på våra gator.
Citera
2026-04-06, 17:55
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Bra om alla svenska ungdomar går med i Aktiv klubb, utom landsförrädare/kommunister då.

Inga landsförrädare/kommunister på våra gator.

Kommunister är nödvändigt inte landsförrädare.
I grunden har de bara en annan syn på ägande.
Att vänstern blivit invandrarkramare är ett nutida, beklagligt fenomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in