2026-04-06, 15:49
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Håller med. Iran borde vara noga med att inte anklaga amerikanska folket, och släppa sin gamla retorik med USA som "Den Stora Satan" etc. De borde bli mer precisa mot USAs regering; och hur den egentligen går Israels ärenden. Spä på kritiken som redan finns i USA. Inte heller hata mot kristna.

Edit: Ett äldre varnande exempel är Japans attack mot Pearl Harbour.
Rätt märkligt så här i påsktider å se kristna och judar gå hand i hand och göra gemensam sak mot muslimer.
Citera
2026-04-06, 15:53
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Rätt märkligt så här i påsktider å se kristna och judar gå hand i hand och göra gemensam sak mot muslimer.

var ser du detta?
Citera
2026-04-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
https://time.com/article/2026/04/02/trump-iran-off-ramp/

Men intressant nog för att få dig att misslyckas med att svara på det.

Du har källa ovan. Och som jag redan förklarat har knuffandet troligen gjort det omöjligt att vinna för USA och Israel, om man inte vill skicka marktrupper. Och det vågar man inte.

Det spelar ingen roll huruvida de har nämnt det i förhandlingar (vilket vi inte vet). Min poäng är att det har varit ett krigsmål som USA nu har stryka. Läs artikeln jag länkat till den beskriver nämligen detta väldigt bra.

Och ja, "allt kan hända" i en förhandling. Men USA:s misstag har, otroligt nog, satt världens främsta militärmakt i underläge i dessa förhandlingar.

Det gör det säkert, men min poäng är att Iran knappast har blivit bättre.

Så en lång artikel om allt möjligt där det kanske nämns något om ”regime change” är din källa?

Du nämnde att USA talade om det genomgående precis som med andra väldigt tydliga mål men jag antar att du inte har något som stödjer det. Tack för det.
Citera
2026-04-06, 16:00
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
var ser du detta?
USA kan man väl betrakta som vara ett kristet land och judendomen dominerar i Israel samt Iran är väl till största delen muslimskt
Citera
2026-04-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Så en lång artikel om allt möjligt där det kanske nämns något om ”regime change” är din källa?

Stackarn är de många bokstäverna elaka mot dig? Klarar du av de fyra sista styckena i den här artikeln då?

https://www.theguardian.com/world/2026/apr/02/how-have-trump-iran-war-aims-changed

Citat:
Du nämnde att USA talade om det genomgående precis som med andra väldigt tydliga mål men jag antar att du inte har något som stödjer det. Tack för det.

Bara för att man inte "talar genomgående om det" innebär det inte att målet inte finns. Man har ju sina anledningar om att inte tala om detta, nämligen att:
-Skapa sig en off ramp så att man kan sälja en förlust som vinst till det amerikanska folket.
-I alla fall delvis reparera det strategiska misstaget man har gjort genom att sätta detta mål från början, och på så sätt motiverat iranierna att agera på ett sätt som ger de ett överläge.
Citera
2026-04-06, 16:09
Medlem
Sunimods avatar
Nu märks det att påsk ledigheten för de som flyger US tankplan i aktuella området är över.
Troligen även för de som flyger andra plan som behöver tankas.

Var ute ett ärende och före det såg jag på Flightradar24 hur 8 tankplan lyfte från Tel Aviv och åkte österut.
Nu när jag är tillbaka såg jag ytterligare 8 tankplan på samma väg.
Alltså minst 16 plan för att tanka andra plan är det mesta jag sett de senaste veckorna.

Plan typ Boeing KC-135R Stratotanker

https://www.flightradar24.com/3f166ed9

Edit: Hittade 2 till vilket ger totalt 18 plan som lyft under senaste 2 timmarna.
Senast redigerad av Sunimod 2026-04-06 kl. 16:18.
Citera
2026-04-06, 16:11
Medlem
Abnormals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Dessutom skulle Trump och Nettan bli skurkarnas skurkar om de ger sig på civilbefolkningen och Trump vill väl fortfarande vara världens mesta fredspresident ist för att släpas inför krigsrätt?
Iranier har avhumaniserats i decennier. Se bara hur "dödskult" kastas omkring i tråden. Den enda gången iraniern tillåts vara människa är när han är illojal eller i exil, och eftersom folket inte mäktade med en fullskalig revolution i vintras är det bara att fiendestämpla och bomba på.
Citera
2026-04-06, 16:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Din generella misstro mot judekonspirationer är vettig, och du behöver inte bryta mot det i det här fallet. Mest troligen är sanningen något mindre konspiratorisk, nämligen att Trump är väldigt lätt för Israel att manipulera. De har både lyckats starta kriget, och sedan arbetat för att göra det så svårt som möjligt för Trump att dra sig ut.

Jo det förklarar varför Israel och diverse amerikanska judar lyckats med sin konspiration denna gång, det säger inte att det inte skett. Trump och Hegseth har Israel lurat men p.g.a. att judarna har varit i majoritet mot de nära Trump som högst troligt varit kritiska som Marco Rubio, Vance, Pentagon, så har de lyckats denna gång.

Israel och Nettan skulle knappast ha lyckats övertalat Trump själva utan de har haft hjälp av bl.a. Steve Witkoff, Howard Lutnick, Jared Kushner, Stephen Miller, Ivanka Trump, Elizabeth Pipko, Miriam Adelson, Boris Epshteyn och Will Scharf. Så det är ju inte bara ett par perifera personer. Både höger och vänster i USA talar mycket om detta, kanske inte i MSM men i sociala medier av personer med miljontals visningar på sina inlägg. Och ja det ÄR ON TOPIC för det kan påverka det politiska stödet för kriget i USA och därmed om kriget kommer avslutas eller inte.
Citera
2026-04-06, 16:24
Medlem
Citat:
Stackarn är de många bokstäverna elaka mot dig? Klarar du av de fyra sista styckena i den här artikeln då?

https://www.theguardian.com/world/2026/apr/02/how-have-trump-iran-war-aims-changed

Bara för att man inte "talar genomgående om det" innebär det inte att målet inte finns. Man har ju sina anledningar om att inte tala om detta, nämligen att:
-Skapa sig en off ramp så att man kan sälja en förlust som vinst till det amerikanska folket.
-I alla fall delvis reparera det strategiska misstaget man har gjort genom att sätta detta mål från början, och på så sätt motiverat iranierna att agera på ett sätt som ger de ett överläge.

Lille vän, jag ser ingen anledning till att läsa onödiga artiklar för att du saknar källa.

Jag läser dock i artikeln från Guardian som du nu försöker med, den bekräftar precis det jag sa, dvs att regime change nämndes i förbifarten och som något som var helt upp till det iranska folket att genomföra, om dom vill.

Detta försökte jag få krigshetsarna att inse före kriget i en annan tråd med. USA kommer inte gå ikrig för att byta ut regimen på det sätt dom trodde, dvs det kommer inte vara något övergripande mål alls. Iaf inte för USA, nåt helt annat för Israel, men dom sitter inte vid något förhandlingsbord alls.
Möjligen har det börjat sjunka in nu.

Kom gärna tillbaka om du lyckas hitta någon källa till ditt påstående.
Citera
2026-04-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jo det förklarar varför Israel och diverse amerikanska judar lyckats med sin konspiration denna gång, det säger inte att det inte skett. Trump och Hegseth har Israel lurat men p.g.a. att judarna har varit i majoritet mot de nära Trump som högst troligt varit kritiska som Marco Rubio, Vance, Pentagon, så har de lyckats denna gång.

Israel och Nettan skulle knappast ha lyckats övertalat Trump själva utan de har haft hjälp av bl.a. Steve Witkoff, Howard Lutnick, Jared Kushner, Stephen Miller, Ivanka Trump, Elizabeth Pipko, Miriam Adelson, Boris Epshteyn och Will Scharf. Så det är ju inte bara ett par perifera personer. Både höger och vänster i USA talar mycket om detta, kanske inte i MSM men i sociala medier av personer med miljontals visningar på sina inlägg. Och ja det ÄR ON TOPIC för det kan påverka det politiska stödet för kriget i USA och därmed om kriget kommer avslutas eller inte.

Källa på det fetmarkerade? Trump är ganska lättmanipulerad, och är troligen en enkel match för Netanyahu och andra israelska diplomater.
Citera
2026-04-06, 16:30
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Lille vän, jag ser ingen anledning till att läsa onödiga artiklar för att du saknar källa.

Jag läser dock i artikeln från Guardian som du nu försöker med, den bekräftar precis det jag sa, dvs att regime change nämndes i förbifarten och som något som var helt upp till det iranska folket att genomföra, om dom vill.

Detta försökte jag få krigshetsarna att inse före kriget i en annan tråd med. USA kommer inte gå ikrig för att byta ut regimen på det sätt dom trodde, dvs det kommer inte vara något övergripande mål alls. Iaf inte för USA, nåt helt annat för Israel, men dom sitter inte vid något förhandlingsbord alls.
Möjligen har det börjat sjunka in nu.

Kom gärna tillbaka om du lyckas hitta någon källa till ditt påstående.

En bra sak att ha i bakhuvudet är att när någon försöker lägga fram sina påståenden och sedan använder sig av en brittisk vänsterorienterad källa som är vida känd för sin extrema "woke" ideologi. Då är det inte ens värt att läsa genom än snarare öppna länken.

Annars verkar det som Israel har börjat tjuvstarta med att bomba oljeindustrier såhär i kölvattnet inför den kommande veckan. Helt klart blir det Israel som får lotten att inleda kraftverksbombningar så som de fick inleda krigskampanjen.

Även UAE verkar vara villiga att ge sig in i leken med bomba tillbaka Iran till innan civilisationen kom till denna värld.
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-06 kl. 16:35.
Citera
2026-04-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
En bra sak att ha i bakhuvudet är att när någon försöker lägga fram sina påståenden och sedan använder sig av en brittisk vänsterorienterad källa som är vida känd för sin extrema "woke" ideologi. Då är det inte ens värt att läsa genom än snarare öppna länken.

Annars verkar det som Israel har börjat tjuvstarta med att bomba oljeindustrier såhär i kölvattnet inför den kommande veckan. Helt klart blir det Israel som får lotten att inleda kraftverksbombningar så som de fick inleda krigskampanjen.

Ja, Guardian-artikel ”bekräftar” regime change som mål genom att saluföra en subjektiv tolkning precis som personen som postade densamme verkar göra.

Verkar t.o.m. som att Iran hann före och attackerade en oljeanläggning i UAE, igen.. för det har man gjort flera ggr tidigare med.
Till skillnad från Iran kan USA och Israel verkligen slå sönder Irans energisystem/oljeindustri precis när dom vill och inte bara försöka såsom Iran gör dagligen mot olika länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in