2026-04-06, 15:04
  #19777
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Då är vi väldigt olika.
Jag hade hoppats på vapenvila för det är synd om folk i aktuella området.
Ytterligare eskalering drabbar mänskor men sådant bryr du dig nog inte om.

Trump hoppas jag man spärrar in.
En vapenvila är ju bara tillfällig, och eftersom bara usa har nytta av en sådan lär en sådan inte bli av. Oavsett vad usa hotar att göra imorgon så kommer det hotet fortsätta användas som press i förhandlingar om de ändå går med på vapenvila
Citera
2026-04-06, 15:07
  #19778
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så det är svårt att säga än vad som händer. Personligen tycker jag hittils Iranierna har varit duktiga. Men jag hoppas på en snabb seger för USA. För Mig - Öppna Hormuzsundet. Sen struntar jag i resten. Israel vill väl ha bort missil och kärnvapenhotet och mindre proxis.
Vad blir då nästa mål för Israel och USA om de vinner? Aggressiva stater slutar inte förrän de får en rejäl näsbränna. Speciellt USA är ett specialfall som för krig runt hela världen utan att någonsin drabbas på hemmaplan. För dem är krig en blodig sport man läser om i tidningarna. Vad världen skulle behöva är en spektakulär kommandoräd som slår ut några av USA:s större raffinaderier eller liknande så vanligt folk där inser att krig påverkar dem också.
Citera
2026-04-06, 15:14
  #19779
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
En vapenvila är ju bara tillfällig, och eftersom bara usa har nytta av en sådan lär en sådan inte bli av. Oavsett vad usa hotar att göra imorgon så kommer det hotet fortsätta användas som press i förhandlingar om de ändå går med på vapenvila
Iran har redan meddelat att man inte förhandlar under hot.
Att Trump skulle dra tillbaka sina hot är mindre sannolikt.

En vapenvila hade varit bra men som jag skrev "hade hoppats" så tror jag knappast på en sådan med tre galna parter.
Citera
2026-04-06, 15:15
  #19780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad blir då nästa mål för Israel och USA om de vinner? Aggressiva stater slutar inte förrän de får en rejäl näsbränna. Speciellt USA är ett specialfall som för krig runt hela världen utan att någonsin drabbas på hemmaplan. För dem är krig en blodig sport man läser om i tidningarna. Vad världen skulle behöva är en spektakulär kommandoräd som slår ut några av USA:s större raffinaderier eller liknande så vanligt folk där inser att krig påverkar dem också.

För Israel blir nästa steg att expandera sitt territorium, så att det inte längre är ett litet pluttland som kan förgöras med ett dussin kärnvapenstridsspetsar eller så.

Problemet USA tror jag kommer att lösa sig genom att dollarn blir värdelös eller näst intill. Hur länge det dröjer törs jag inte sia om, men Irankriget och dess efterverkningar (Gulfstaterna har upprätthållit "petrodollarsystemet") kan bli början på slutet. Utan att kunna ha en biljon dollar (snart en och en halv biljon) i ofinansierad försvarsbudget kan inte härjningarna och imperiebygget upprätthållas.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-04-06 kl. 15:19.
Citera
2026-04-06, 15:18
  #19781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jasså? Källa tack.
Vill minnas att Trump i sitt inledande tal lade alla möjligheter till ett regimskifte i befolkningens händer och nämnde det mest i förbifarten?

https://time.com/article/2026/04/02/trump-iran-off-ramp/

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Sista meningen låter som en subjektiv bedömning? Ointressant.

Men intressant nog för att få dig att misslyckas med att svara på det.

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Verkar inte finnas något kring ett ev regimskifte som varit uppe för diskussion i förhandlingarna vad jag vet, källa tack?
Kriget är pågående, man har inte kommit överens än. Kan vara så att regimen kan behöva en hårdare knuff i rätt riktning?

Du har källa ovan. Och som jag redan förklarat har knuffandet troligen gjort det omöjligt att vinna för USA och Israel, om man inte vill skicka marktrupper. Och det vågar man inte.

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Allt kan hända i en förhandling, Iran har såklart synpunkter på USAs förslag med. Vore väl konstigt annars?
Fortfarande har ingen av parterna nämnt ett regimskifte som en av punkterna, är inte det lite märkligt enligt dig?


Det spelar ingen roll huruvida de har nämnt det i förhandlingar (vilket vi inte vet). Min poäng är att det har varit ett krigsmål som USA nu har stryka. Läs artikeln jag länkat till den beskriver nämligen detta väldigt bra.

Och ja, "allt kan hända" i en förhandling. Men USA:s misstag har, otroligt nog, satt världens främsta militärmakt i underläge i dessa förhandlingar.


Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja det ligger ju på Irans ansvar att reda ut sina relationer med länderna dom attackerat, men även de länderna dom försöker hålla som gisslan med hjälp av Hormuz.
För att inte tala om de 20.000 sjömän dom håller gisslan.

Det gör det säkert, men min poäng är att Iran knappast har blivit bättre.
Citera
2026-04-06, 15:20
  #19782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Här går ju du lite mot strömmen, om man väljer att utrycka sig så. Enligt diverse sakkunniga med icke persiskt klingande efternamn. Så har regimen aldrig varit så försvagat någonsin under sina 50 år. Fast vad vet denna expertis egentligen mot vad som en del påstår här inne i vartannat inlägg?!


Har dessa uttalanden möjligen gjorts innan kriget satte igång? Och innan Iran tog kontrollen över världens kanske viktigaste vattenväg?
Citera
2026-04-06, 15:26
  #19783
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ingenting tyder ju på det. Israel gör som de vill, och USA går i deras ledband.

precis så, och förmodligen för sista gången.
Citera
2026-04-06, 15:32
  #19784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad blir då nästa mål för Israel och USA om de vinner? Aggressiva stater slutar inte förrän de får en rejäl näsbränna. Speciellt USA är ett specialfall som för krig runt hela världen utan att någonsin drabbas på hemmaplan. För dem är krig en blodig sport man läser om i tidningarna. Vad världen skulle behöva är en spektakulär kommandoräd som slår ut några av USA:s större raffinaderier eller liknande så vanligt folk där inser att krig påverkar dem också.

Det är absolut det sista någon sak göra. Trumps värsta fiende nu är am folket. Aldrig ge USA en riktig Casus Belli med am folket bakom sig.

Man ska absolut inte vara lika idiotiska som Hamas. Hade inte Hamas anfallit fanns det stor chans för politisk härdsmälta i Israel. Den chansen brände Hamas.

Man ska inte störa fienden när den gör misstag.
Citera
2026-04-06, 15:35
  #19785
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Donald Trump styr inte över israelisk krigföring. Detta är i första hand Israels krig mot Iran och USA används bara som hjälp. USA bidrar med militär slagkraft men tankearbetet utförs i Jerusalem och Tel Aviv. Den amerikanska politiska administrationen har alldeles uppenbart inte tillgång till den tankekraft som krävs för att planera ett sådant här krig. Donald Trump är den ilskna terriern Israel skickat fram som skäller och skäller på allt och alla samtidigt som Israel bockar av punkt efter punkt på listan över mål. När Israel bedömer att krigsmålen är uppnådda kommer vapnen att tystna.
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ingenting tyder ju på det. Israel gör som de vill, och USA går i deras ledband.

De som haft en egen vilja är USAs militär, det är därför regeringen sparkat högsta armé-chefen och många andra. Jag tycker också att det mesta tyder på att Israel och amerikanska judar har sista ordet i vad USA gör i detta krig. Jag tror inte generellt på "judekonspirationer" men här är det ju ett tydligt samband.
Citera
2026-04-06, 15:43
  #19786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
The orange Mongo med flera har väl ändrat målen lika ofta som du byter kalsonger. Jag vet inte vilka målen är längre. Det är väl ett av problemen.

Enligt AI är detta målen

Stoppa Iran från att skaffa kärnvapen
Förstöra Irans robot- och militär kapacitet
Stoppa stöd till grupper som Hezbollah och Hamas

Mer inofficiella

Regimförändring (mer eller mindre uttalat) - Donald Trump har sagt att regimskifte vore “det bästa”
USA har även försökt stödja opposition/protester

Pressa Iran till ett nytt avtal “Max pressure” → sanktioner + militärt tryck Målet: tvinga Iran till ett nytt avtal på USA:s villkor - Vad det är vet ingen

Kontroll över regionen / Hormuz USA kräver att Iran öppnar Hormuzsundet

Så det är svårt att säga än vad som händer. Personligen tycker jag hittils Iranierna har varit duktiga. Men jag hoppas på en snabb seger för USA. För Mig - Öppna Hormuzsundet. Sen struntar jag i resten. Israel vill väl ha bort missil och kärnvapenhotet och mindre proxis.


Man har ju ändrat målen just för att kunna förklara seger. Och de mål du nämner finns det ju inget som tyder på att man kommer att uppnå, förutom att man förstört mycket av Irans militär. Hade man velat stoppa kärnvapenhotet och Irans krigföring i utlandet så hade man troligen kunnat uppnå detta, med våld eller med förhandlingar. Problemet är att USA nu förhandlar från underläge, på grund av tre extremt amatörmässiga misstag: 1. Man har pressat för regimskifte, vilket gör att konflikten blir existentiell för landets regim och militär. 2. Man har inte räknat med att Iran stänger Hormuzsundet. 3. Man har inte räknat med att Iran skulle svara så hårt, trots att det på grund av misstag ett är uppenbart för alla någorlunda begåvade människor.

Och på grund av detta är det inte särskilt troligt att USA vinner. Som bäst snor man åt sig Irans anrikade uran, vilket också är en personlig förhoppning för mig att man gör. Men de andra målen kan man glömma, och Iran kan såklart anskaffa uran i framtiden. Att sno åt sig det är dessutom en komplicerad och riskfylld operation. Vinna kan man inte göra utan att skicka markstyrkor, och än så länge finns det inget som tyder på att Trump vågar göra detta.
Citera
2026-04-06, 15:43
  #19787
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är absolut det sista någon sak göra. Trumps värsta fiende nu är am folket. Aldrig ge USA en riktig Casus Belli med am folket bakom sig.

Man ska absolut inte vara lika idiotiska som Hamas. Hade inte Hamas anfallit fanns det stor chans för politisk härdsmälta i Israel. Den chansen brände Hamas.

Man ska inte störa fienden när den gör misstag.
Ja det var oförsiktigt av dem att ramla in i den försåtliga fällan - Netanyahu tackade lättad och tog mer än villigt emot sin livlina
Citera
2026-04-06, 15:44
  #19788
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är absolut det sista någon sak göra. Trumps värsta fiende nu är am folket. Aldrig ge USA en riktig Casus Belli med am folket bakom sig.

Man ska absolut inte vara lika idiotiska som Hamas. Hade inte Hamas anfallit fanns det stor chans för politisk härdsmälta i Israel. Den chansen brände Hamas.

Man ska inte störa fienden när den gör misstag.

Håller med. Iran borde vara noga med att inte anklaga amerikanska folket, och släppa sin gamla retorik med USA som "Den Stora Satan" etc. De borde bli mer precisa mot USAs regering; och hur den egentligen går Israels ärenden. Spä på kritiken som redan finns i USA. Inte heller hata mot kristna.

Edit: Ett äldre varnande exempel är Japans attack mot Pearl Harbour.
__________________
Senast redigerad av HejaFinland 2026-04-06 kl. 15:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in