Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Jasså? Källa tack.
Vill minnas att Trump i sitt inledande tal lade alla möjligheter till ett regimskifte i befolkningens händer och nämnde det mest i förbifarten?
https://time.com/article/2026/04/02/trump-iran-off-ramp/
Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Sista meningen låter som en subjektiv bedömning? Ointressant.
Men intressant nog för att få dig att misslyckas med att svara på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Verkar inte finnas något kring ett ev regimskifte som varit uppe för diskussion i förhandlingarna vad jag vet, källa tack?
Kriget är pågående, man har inte kommit överens än. Kan vara så att regimen kan behöva en hårdare knuff i rätt riktning?
Du har källa ovan. Och som jag redan förklarat har knuffandet troligen gjort det omöjligt att vinna för USA och Israel, om man inte vill skicka marktrupper. Och det vågar man inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Allt kan hända i en förhandling, Iran har såklart synpunkter på USAs förslag med. Vore väl konstigt annars?
Fortfarande har ingen av parterna nämnt ett regimskifte som en av punkterna, är inte det lite märkligt enligt dig?
Det spelar ingen roll huruvida de har nämnt det i förhandlingar (vilket vi inte vet). Min poäng är att det har varit ett krigsmål som USA nu har stryka. Läs artikeln jag länkat till den beskriver nämligen detta väldigt bra.
Och ja, "allt kan hända" i en förhandling. Men USA:s misstag har, otroligt nog, satt världens främsta militärmakt i underläge i dessa förhandlingar.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Ja det ligger ju på Irans ansvar att reda ut sina relationer med länderna dom attackerat, men även de länderna dom försöker hålla som gisslan med hjälp av Hormuz.
För att inte tala om de 20.000 sjömän dom håller gisslan.
Det gör det säkert, men min poäng är att Iran knappast har blivit bättre.