Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
Att vinna i det här fallet är att uppnå regimbyte, eftersom man har satt detta som mål.
Mest troligt så kommer USA och Israel att förlora, genom att regimen sitter kvar och att regimen dessutom blivit medveten om vilken makt den har i och med sin kontroll över Hormuzsundet. Trots att den iranska militären och dess axelmakter utomlands har åkt på storförluster har landet under krigets gång blivit mäktigare och mäktigare.
The orange Mongo med flera har väl ändrat målen lika ofta som du byter kalsonger. Jag vet inte vilka målen är längre. Det är väl ett av problemen.
Enligt AI är detta målen
Stoppa Iran från att skaffa kärnvapen
Förstöra Irans robot- och militär kapacitet
Stoppa stöd till grupper som Hezbollah och Hamas
Mer inofficiella
Regimförändring (mer eller mindre uttalat) - Donald Trump har sagt att regimskifte vore “det bästa”
USA har även försökt stödja opposition/protester
Pressa Iran till ett nytt avtal “Max pressure” → sanktioner + militärt tryck Målet: tvinga Iran till ett nytt avtal på USA:s villkor - Vad det är vet ingen
Kontroll över regionen / Hormuz USA kräver att Iran öppnar Hormuzsundet
Så det är svårt att säga än vad som händer. Personligen tycker jag hittils Iranierna har varit duktiga. Men jag hoppas på en snabb seger för USA. För Mig - Öppna Hormuzsundet. Sen struntar jag i resten. Israel vill väl ha bort missil och kärnvapenhotet och mindre proxis.