2026-04-06, 14:16
Medlem
Snapcounts avatar
Se där ja då..detta för en timme sedan :

The Israeli military has attacked Iran's South Pars gas complex, according to Israel's defence minister.

The Israeli military "just carried out a powerful strike on the largest petrochemical facility in Iran", Israel Katz said in an announcement.

https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-tehran-us-israel-kharg-island-netanyahu-lebanon-strikes-drone-live-sky-news-13 509565

Då kommer Iran att svara snarast, med något större mot Saudi-fält, eller i Kuwait. Hade inte Trump sagt till Israel att de skulle sluta med att gå mot bla gasfält ?

Eller så håller handskarna på att tas av..
Citera
2026-04-06, 14:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Blir intressant att ta del av hela förslaget. Dock tror jag det är noll chans att någon av parterna vill ens diskutera ett avtal. Iran säger sig inte diskutera under hot.

Det kommer gå åt helvete med detta jävla krig när vi har tre galna parter.
USA har laddat upp rejält för detta vilket vi sett senaste veckorna med massor med transportplan från USA till Europa och sedan vidare ner till aktuella området. De har redan bestämt sig och det är det Trump skriver sin skit om.

Jag hoppas nästan på att andra sundet stängs som ett svar på Trumps alla hot. Inte för det är kul för oss men jag tror det hade varit en bra markering mot Trump och Israel att de inte kan betee sig hur det vill utan konsekvenser.
Citera
2026-04-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En ny teori. Situationen med de 2 förstörda Herculesplanen kan ha varit en operation för att föra bort Irans uran som de skall använda till kärnvapen. Ett par saker tycker jag talar för det: Dels var det nära kärnkraftanläggningen Isfahan (Planen landade 37km ifrån den). Dels är detta relativt stora transportplan som behövs för tung last. Elitsoldater hade det räckt med helikoptrar som mycket snabbare kan flyga in och ut och landa var som helst istället för att hitta en gammal flygplats. Eller dessa flyg som kan vrida motorerna och landa vertikalt. Sedan verkar det också som om de använt 3 (!) Herculesplan till för att evakuera alla efter att de 2 första sprängts. 5 stora lastflygplan (!) för att hämta ut en (1) pilot. Om de däremot behöver fordon för att köra 37km tur och retur för att hämta dit uranet, och lastkapacitet att flyga bort allt så stämmer det. "Bonusbevis": Trump var ovanligt arg, desperat och hotfull i samband med detta. Hade de bara hämtat ut piloten så hade han varit glad och triumfatorisk.
https://x.com/FinanceLancelot/status/2040891859132645656

Den officiella versionen om en ganska smidig operation utan några sårade amerikaner har hur som helst redan krackelerat: https://m.youtube.com/watch?v=NDpYXCYA7uY&pp=ugUHEgVlbi1VU9IHCQnZCgGHKiG M7w%3D%3D
Citera
2026-04-06, 14:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag hoppas nästan på att andra sundet stängs som ett svar på Trumps alla hot. Inte för det är kul för oss men jag tror det hade varit en bra markering mot Trump och Israel att de inte kan betee sig hur det vill utan konsekvenser.
Då är vi väldigt olika.
Jag hade hoppats på vapenvila för det är synd om folk i aktuella området.
Ytterligare eskalering drabbar mänskor men sådant bryr du dig nog inte om.

Trump hoppas jag man spärrar in.
Citera
2026-04-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hade inte Trump sagt till Israel att de skulle sluta med att gå mot bla gasfält ?

Eller så håller handskarna på att tas av..

Donald Trump styr inte över israelisk krigföring. Detta är i första hand Israels krig mot Iran och USA används bara som hjälp. USA bidrar med militär slagkraft men tankearbetet utförs i Jerusalem och Tel Aviv. Den amerikanska politiska administrationen har alldeles uppenbart inte tillgång till den tankekraft som krävs för att planera ett sådant här krig. Donald Trump är den ilskna terriern Israel skickat fram som skäller och skäller på allt och alla samtidigt som Israel bockar av punkt efter punkt på listan över mål. När Israel bedömer att krigsmålen är uppnådda kommer vapnen att tystna.
Citera
2026-04-06, 14:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
du förutsätter att trump har kontroll över israels bombningar?
Ingenting tyder ju på det. Israel gör som de vill, och USA går i deras ledband.
Citera
2026-04-06, 14:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Då är vi väldigt olika.
Jag hade hoppats på vapenvila för det är synd om folk i aktuella området.
Ytterligare eskalering drabbar mänskor men sådant bryr du dig nog inte om.

Trump hoppas jag man spärrar in.

Blir det vapenvila vinner USA och Israel.. det är de som är problemet.. möjligen om Iran säger att dom ska få skadestånd mot vapenvila är en annan sak men de lär aldrig hända.
Citera
2026-04-06, 14:41
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Vad är det för fel på Israel?! Trump är ju bara en marionettdocka till Israel och evangelisterna som sitter i vita huset. Vansinnesdårar allihopa och Trump är inte ett dugg religiös.
Israel kanske bombar fram vägen för mer territorium så apokalypsen kommer så snart som möjligt, sen är det bara att vänta på Jesus återkomst. Åtminstone för evangelisterna, judarna håller väl inte Jesus som speciell i bibelsammanhang.
Fullblodsdårar oavsett vilket, på alla sidor.
Citera
2026-04-06, 14:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
När Israel bedömer att krigsmålen är uppnådda kommer vapnen att tystna.
Vapnen kommer aldrig tystna. Det expansionistiska Israel kommer alltid bomba sig fram i omgivningen mot alla som motsätter sig dess erövringspolitik.
Citera
2026-04-06, 14:48
Medlem
Sheepahederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vapnen kommer aldrig tystna. Det expansionistiska Israel kommer alltid bomba sig fram i omgivningen mot alla som motsätter sig dess erövringspolitik.
Håller med om det.

Det bästa är om Iran lyckas avmantla Israel från kärnvapen och att USA överger Israel så dom får klara sig själva. Terrorstaten är Israel i regionen just nu, inga andra.
Citera
2026-04-06, 14:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den officiella versionen om en ganska smidig operation utan några sårade amerikaner har hur som helst redan krackelerat: https://m.youtube.com/watch?v=NDpYXCYA7uY&pp=ugUHEgVlbi1VU9IHCQnZCgGHKiG M7w%3D%3D

Jag tror det är 2 olika operationer på olika platser. En där de hittade den saknade piloten där de kan ha haft diverse problem men mer en traditionell specialoperation med små grupper jägarsoldater och helikoptrar. Sedan en större operation med alla dessa Herculesplan. En mycket stor operation där hundratals kilo uran eller mer skall hämtas från en industriell anläggning, fraktas till ett flygfält och flygas ut. Det krävs fordon, maskiner och området måste säkras under en längre tid av trupper och flygvapen.
Citera
2026-04-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Att vinna i det här fallet är att uppnå regimbyte, eftersom man har satt detta som mål.

Mest troligt så kommer USA och Israel att förlora, genom att regimen sitter kvar och att regimen dessutom blivit medveten om vilken makt den har i och med sin kontroll över Hormuzsundet. Trots att den iranska militären och dess axelmakter utomlands har åkt på storförluster har landet under krigets gång blivit mäktigare och mäktigare.

The orange Mongo med flera har väl ändrat målen lika ofta som du byter kalsonger. Jag vet inte vilka målen är längre. Det är väl ett av problemen.

Enligt AI är detta målen

Stoppa Iran från att skaffa kärnvapen
Förstöra Irans robot- och militär kapacitet
Stoppa stöd till grupper som Hezbollah och Hamas

Mer inofficiella

Regimförändring (mer eller mindre uttalat) - Donald Trump har sagt att regimskifte vore “det bästa”
USA har även försökt stödja opposition/protester

Pressa Iran till ett nytt avtal “Max pressure” → sanktioner + militärt tryck Målet: tvinga Iran till ett nytt avtal på USA:s villkor - Vad det är vet ingen

Kontroll över regionen / Hormuz USA kräver att Iran öppnar Hormuzsundet

Så det är svårt att säga än vad som händer. Personligen tycker jag hittils Iranierna har varit duktiga. Men jag hoppas på en snabb seger för USA. För Mig - Öppna Hormuzsundet. Sen struntar jag i resten. Israel vill väl ha bort missil och kärnvapenhotet och mindre proxis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in