2026-04-06, 10:29
  #19693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Är det en krigsbunker eller skyddsbunker?

Oklart, har inte sett någon pålitlig info mer än att just användandet av Bunker Buster ”bekräftats” officiellt av Iran som påstår att USA utförde attacken.

Citat:
Iranian Vice President Mohammad-Reza Aref:

The US attacked Sharif University in Tehran using bunker-buster bombs
https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/60592
Citera
2026-04-06, 10:31
  #19694
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det är ett tekniskt universitet. På vilket sätt skulle det kunna vara ett militärt "top prio mål"? Det har inte tillverkats några vapen eller utbildats några proxies där. Ingenjörer med utbildning därifrån har oerhört gott rykte internationellt, och det får du inte om du går en teknisk linje grumlad av ideologi och religion.

Sällan man stöter på någon med sådan naivitet som du visar upp. Eller är det bara ett skådespel/förnekelse från din sida?

Ny skäggråtta har joinat ett harem av virgins där uppe eller snarare där nere. Majid Khademi i IRGC har anslutit sig till sina forna kollegor.
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-06 kl. 10:34.
Citera
2026-04-06, 10:33
  #19695
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Trump har kanske fått tips från sin kompis Putin, som också gillar att bomba civila mål.
Eller från sina föregångare. Typ Clinton som bombade Sudans största läkemedelsfabrik sådär lite på känn för att han fått för sig att den tillverkade kemvapen. (eller det var i alla fall vad han hävdade). USA har en lång, blodig historia av hänsynslösa bombkrig.
Citera
2026-04-06, 10:34
  #19696
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Sällan man stöter på någon med sådan naivitet som du visar upp. Eller är det bara ett skådespel/förnekelse från din sida?

För att min grundinställning inte är att allt iranskt är satan och allt israeliskt är paradiset?

Skådespel är det inte, så det är förnekelse eller naivitet i så fall.
__________________
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-04-06 kl. 10:37.
Citera
2026-04-06, 10:38
  #19697
Moderator
OYs avatar
En påminnelse om regel 1.02 och citaträtten.

Man får citera enligt god sed.

/Mod
Citera
2026-04-06, 10:38
  #19698
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
För att min grundinställning inte är att allt iranskt är satan och allt israeliskt inte är paradiset?

Skådespel är det inte, så det är förnekelse eller naivitet i så fall.

Det du läser ur verkar vara koranen. Inte ens det fick du ihop.

Blir väldigt intressant vad som sker på onsdag svensk tid. Jag tippar på att Israel får gå i täten när det gäller att inleda operation "stenålder" och banka på elförsörjningen till Irans mopedfabriker och andra militära installationer.
Citera
2026-04-06, 10:39
  #19699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Ett av Irans krav på att gå med på ett fredsavtal är att Irsael och Usa aldrig anfaller igen, just den punkten känns så jäkla svag . För vad stoppar Usa och /eller Israel att attackera i framtiden. Vi har sett liknanden punkter i andra fredsavtal (tex UkR-Ryss).

Sorligt att säga men det enda som garanterar att inte Ukraina eller Iran attackeras igen efter en fred är att skaffa kärnvapen.

Förstår inte hur Iran skulle bli nöjda med ett avtal som USA eller Israel om man vill anfalla igen ändå skulle skita i för inget annat land kan stoppa dom eller vore villiga att göra det militärt. Så vad menar Iran? Dom har ett krav eller vilja att USA tar bort alla sina militära baser i Gulfen men det ger ju ingen garanti för någonting.
Citera
2026-04-06, 10:42
  #19700
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Oklart, har inte sett någon pålitlig info mer än att just användandet av Bunker Buster ”bekräftats” officiellt av Iran som påstår att USA utförde attacken.


https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/60592

Mm-m..fick med mig någonstans att iranska gardet har flyttat runt grejer (inklusive högkvarter), som man är rädd att få bombade. Univerversitet kan vara en sådan plats.
Citera
2026-04-06, 10:44
  #19701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Trump har kanske fått tips från sin kompis Putin, som också gillar att bomba civila mål.

Dom är ju kompisar men då borde Putin berättat att vi har Bombat lite Hux Flux i 4 år Vi har även " Kängor på Marken "nu med + 100 k stupade soldater det är där du kommer att hamna Också Pucko om ingen sätter en Känga i din mun
" Boot in the Mouth " operation " AnfallsKrigKanVaraSvårt "
När kommer första terror dådet i USA --- I nästa vecka ?
Det vore som jag ser det snabbaste sättet får "; Skoveln Under " galningen som jag ser det
USA first sade du kort kommentar tack .

Giftgas I New Yorks tunnelbana Jew York
Citera
2026-04-06, 10:44
  #19702
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mm-m..fick med mig någonstans att iranska gardet har flyttat runt grejer (inklusive högkvarter), som man är rädd att få bombade. Univerversitet kan vara en sådan plats.

Möjligt, men nu ligger bevisbördan på attackerande part. Fram tills att dom fått ordning på det så måste vi se på det som ett övertramp.

Allt annat blir intellektuellt oärligt. Vi kan liksom inte sitta och uppfinna svepskäl åt en anfallande nation.
Citera
2026-04-06, 10:48
  #19703
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det du läser ur verkar vara koranen. Inte ens det fick du ihop.

Blir väldigt intressant vad som sker på onsdag svensk tid. Jag tippar på att Israel får gå i täten när det gäller att inleda operation "stenålder" och banka på elförsörjningen till Irans mopedfabriker och andra militära installationer.
Då skulle du må va, din lilla dödsivrare?

Det spelar ingen roll hur många "mopedfabriker" dom slår ut elen till, kriget kommer inte vinnas så ändå. Dels har iranierna bestämt sig, dels så har denna typ av bombning ingen strategisk påverkan på regimen.

Det är det iranska folket som får lida.
Citera
2026-04-06, 10:49
  #19704
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Möjligt, men nu ligger bevisbördan på attackerande part. Fram tills att dom fått ordning på det så måste vi se på det som ett övertramp.

Allt annat blir intellektuellt oärligt. Vi kan liksom inte sitta och uppfinna svepskäl åt en anfallande nation.
Nu vet vi att Israel har mycket god info om vad som rör sig i Iran, ingen grund till at risikera flygplan, piloters liv och slösa bomber på ickemilitära mål.
Om det fortfarande är riktigt att ett universitet skall bombas kan såklart diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in