2026-04-06, 09:03
  #19645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jag tror inte det gått till som du tror utan transport planen har använts för att lufttanka helikoptrar och sedan en AC 130 altså den som kan understödja marktrupper.
Om man skulle ha land satt en större styrka och förlorat transport flyg så hur tog dom sig i så fall hem?

Tänk först, skriv sen. Ett tips i all välmening.

Man landar inte med tankflygplan på fientliga improviserade landningsbanor. Normalt sett. Om man ändå gör det för att t ex tanka helikoptrar som inte kan lufttankas ja då räknar man med att förlora tankflygplanet. Om ett transportflygplan skadats och inte kan lyfta igen, ja då spränger man det på marken så fienden inte tar det och flyger in med nya transportflygplan istället.
Citera
2026-04-06, 09:06
  #19646
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Helikoptrarna blev väl utsatta för beskjutning?
Jag ser nu på 9-nyheterna BBC att Iran säger att det var dom som förstörde planen och inte USA själva - ja verkar ju mer troligt än att USA skulle hålla sig med så dåliga plan som bara krånglar och som de därför måste skrota på krigsplats.
__________________
Senast redigerad av kubun 2026-04-06 kl. 09:10.
Citera
2026-04-06, 09:09
  #19647
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Tänk först, skriv sen. Ett tips i all välmening.

Man landar inte med tankflygplan på fientliga improviserade landningsbanor. Normalt sett. Om man ändå gör det för att t ex tanka helikoptrar som inte kan lufttankas ja då räknar man med att förlora tankflygplanet. Om ett transportflygplan skadats och inte kan lyfta igen, ja då spränger man det på marken så fienden inte tar det och flyger in med nya transportflygplan istället.

Den notan för rädda en flygare blev nog runt 1 miljard i materiel.
Citera
2026-04-06, 09:10
  #19648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Enligt AI stämmer det att 4 helikoptrar och två flygplan förstördes av USA då de blev manöverodugliga och inte kunde lyfta. Väldigt vad dåliga luftstridsenheter USA tvingas hålla sig med - verkar ju vara rena skrotet som går sönder så här ofta som varit fallet i detta krig

Rena skrotet? Hur mycket är det som ”gått sönder” och hur ofta menar du?
Tar det som att du mest tramsar som vanligt?

Helikoptrarna var man såklart helt förberedda på att offra, det inser nog t.o.m. du om du lyckas få igång hjärnan?
Citera
2026-04-06, 09:17
  #19649
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Rena skrotet? Hur mycket är det som ”gått sönder” och hur ofta menar du?
Tar det som att du mest tramsar som vanligt?

Helikoptrarna var man såklart helt förberedda på att offra, det inser nog t.o.m. du om du lyckas få igång hjärnan?
Det är såklart din hjärna som du får försöka nödstarta eller ska du likt jänkarna offra den Ironi tycks inte vara din styrka så jag ska hjälpa dig tyda mitt inlägg. Jag antyder så där lagom förtäckt att USA är ytterst ovilliga att erkänna förluster så de hittar på än den ena än den andra ihåliga storyn när de förlorar sina flygplan och helikoptrar.
Citera
2026-04-06, 09:20
  #19650
Medlem
Precis som me Ryssland har det visat sig att USA också är en papperstiger militärt. Ja, eftersom de lägger enorma mängder pengar så har de mycket vapen i sig att använda, men förmågan är nära 0.
Citera
2026-04-06, 09:21
  #19651
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Den notan för rädda en flygare blev nog runt 1 miljard i materiel.

Frågan är om det räcker. Ett stridsplan Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II och så förlorades väl helikoptrarna i samband med räddningsinsatsen? I sådana fall är det två helikoptrar också.
Citera
2026-04-06, 09:21
  #19652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag ser nu på 9-nyheterna BBC att Iran säger att det var dom som förstörde planen och inte USA själva - ja verkar ju mer troligt än att USA skulle hålla sig med så dåliga plan som bara krånglar och som de därför måste skrota på krigsplats.

Varför skulle Iran förstöra planen när det hade varit väldigt fina krigsbyten? Dom två planen samt en helikopter stod prydligt parkerade jämte varandra vilket utesluter att att dom skjutits ned.
Detta bekräftas av Irans egna bilder från platsen.

Men du kanske tror på informationen kring alla döda amerikanska soldater med? IRGC försökte bevisa att dom existerade igår:
Citat:
— NEW | The Islamic Revolutionary Guard Corps publishes a picture of an American body that was found in the aircraft destroyed during the failed rescue operation in southern Iran.

@SimurghRes
https://t.me/SimurghRes/3109

Debunkades dock av andra regimvänliga konton strax efter:
Citat:
UPDATE: After further investigation, the skull image has been verified but seems to belong to an Iranian soldier in a vehicle that was targeted with a hellfire missile when attempting to approach the landing site

Unfortunately, Iranian state media rushed to conclusions by reporting unverified information from the landing site, where the wreckage of several Iranian cars was accidentally mixed among the destroyed planes.

This is why I always make sure to double check and confirm everything.

@Middle_East_Spectator
https://t.me/Middle_East_Spectator/30350

Citat:
I’ve deleted the image containing the alleged skull of an American C-130 crewmember.

The remains resemble the car frame of a Peugeot Pars (Iranian car).

In order to stay truthful, I’ve deleted the post.

This is solely regarding the picture.

@FotrosResistancee
https://t.me/FotrosResistancee/20920

Det utbrunna vraket där kroppen hittades är uppenbarligen en Peugeot 405 (Pars) som är väldigt populär i Iran, regimens säkerhetsstyrkor har mängder av dessa.
Men du gör såklart bäst i att fortsatt svälja allt regimen trycker ner i halsen på dig, dom är ju ärliga och skulle aldrig ljuga om något som går att kontrollera.
Det har en uppenbar idiot i tråden lärt mig.
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-06 kl. 09:30.
Citera
2026-04-06, 09:23
  #19653
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Den notan för rädda en flygare blev nog runt 1 miljard i materiel.

Det är ungefär som att påstå att notan för din googlesökning kostade miljarder i teknisk utrustning. Det var även över 100 soldater som deltog och landsattes i denna operation.

US säger att erfarenheten och all intel denna operationen bidrog med är ovärderlig för framtida militära operationer. Utöver skräckscenariot att Iran skulle paradera med piloten i Irans alla hörn på tradionellt persiskt vis.
Citera
2026-04-06, 09:27
  #19654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det är såklart din hjärna som du får försöka nödstarta eller ska du likt jänkarna offra den Ironi tycks inte vara din styrka så jag ska hjälpa dig tyda mitt inlägg. Jag antyder så där lagom förtäckt att USA är ytterst ovilliga att erkänna förluster så de hittar på än den ena än den andra ihåliga storyn när de förlorar sina flygplan och helikoptrar.

Om dessa flygetyg blev nedskjutna borde det finnas iaf någon form av bevis för det, tycker du inte?

Talar inte val av landningsplats och att två flygplan och en helikopter är totalt utbrända precis jämte varandra emot dina konspiratoriska tankar?

Det är helt uppenbart varför planen befann sig precis där dom gjorde, men så långt tänker ju få här.
Citera
2026-04-06, 09:30
  #19655
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Varför skulle Iran förstöra planen när det hade varit väldigt fina krigsbyten? Dom två planen samt en helikopter stod prydligt parkerade jämte varandra vilket utesluter att att dom skjutits ned.
Detta bekräftas av Irans egna bilder från platsen.

Men du kanske tror på informationen kring alla döda amerikanska soldater med? IRGC försökte bevisa att dom existerade igår:

https://t.me/SimurghRes/3109

Debunkades dock av regimvänliga konton strax efter:

https://t.me/Middle_East_Spectator/30350

Det utbrunna vraket där kroppen hittades är uppenbarligen en Peugeot 405 som är väldigt populär i Iran, regimens säkerhetsstyrkor har mängder av dessa.
Men du gör såklart bäst i att fortsatt svälja allt regimen trycker ner i halsen på dig, dom är ju ärliga och skulle aldrig ljuga om något som går att kontrollera.
Det har en uppenbar idiot i tråden lärt mig.
Prydligt parkerade Lyckades väl ta sig ner skadeskjutna utan att störta! Ja och då inräknar iranierna såklart det som att de orsakade amerikanerna att obliterejta dem.

Ja eller helt enkelt beskjutna på marken så de inte kunde lyfta.
__________________
Senast redigerad av kubun 2026-04-06 kl. 09:37.
Citera
2026-04-06, 09:33
  #19656
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Prydligt parkerade Lyckades väl ta sig ner skadeskjutna utan att störta! Ja och då inräknar iranierna såklart det som att de orsakade amerikanerna att obliterejta dem.

Får man fråga vad du tror som fanns inuti dessa stora plan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in