2026-04-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Apollo 8 sattes i bana runt månen och hade 3 mans besättning. Befälhavare var Frank Borman. Det skedde i december 1968.

Varför skrivs det då så tydligt nu att ingen människa har varit så långt bort som månens baksida tills nu? Jag tvivlar på det du skriver. Artemis II är den första bemannade rymdfarkosten som passerat månens baksida. Varför skulle då 3 människor 1968 redan ha gjort det som nu sker?
Citera
2026-04-06, 00:15
Medlem
Jag fattar absolut ingenting om vad som skrivs isåfall om nu Apollo 8 redan varit på månens baksida.
Citera
2026-04-06, 00:22
Medlem
TOMORROW — APRIL 6 — HERE IS EVERY MOMENT:
2:45 PM EDT — Flyby observation window opens, Moon fills the crew's windows
6:47 PM EDT — Communications blackout begins, Orion disappears behind the Moon
7:02 PM EDT — Closest approach, just 4,066 miles from the lunar surface
7:05 PM EDT — Maximum distance from Earth: 252,757 miles, breaking the Apollo 13 record by 4,102 miles
Citera
2026-04-06, 00:48
Medlem
Apollo 8 åkte runt månen hela 10 gånger på 20 timmar och sände tillbaka TV bilder på julafton 1968
Citera
2026-04-06, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag blev också konfunderad över påståendet att det är första gången en bemannad färd görs runt månen, dvs att man ser baksidan.

Enligt vad jag förstår så gjorde flera av Apollo-uppdragen en omloppsbana runt månen och därmed kunde besättningen ta fotografier. Så min uppfattning är att det nya är att man kan ta skarpare bilder nu.

Även påståendet att det blir nytt rekord i att färdas längst bort från månen bör man nog kolla upp lite.

Jag har inte kollat uppgiften om att man denna gång är längre ut i rymden från månen. Jag skall titta lite på dessa uppgifter i morgon. Men den "fria banan" som för tillbaka till jorden innebär nog att man är längre ifrån. Jag tror dock att man även vid Apollo 13 "tog sats" för att komma tillbaka så fort som möjligt och gjorde en längre sväng än övriga uppdrag. Hur som helst gillar jag detta att man går längre ut i rymden. Vi måste bli fria och riktiga rymdfarare förr eller senare. Elon Musk har rätt, vi är "multiplanetära varelser"....
Citera
2026-04-06, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Varför skrivs det då så tydligt nu att ingen människa har varit så långt bort som månens baksida tills nu? Jag tvivlar på det du skriver. Artemis II är den första bemannade rymdfarkosten som passerat månens baksida. Varför skulle då 3 människor 1968 redan ha gjort det som nu sker?

Det skrivs väl snarare att man kommer att befinna sig som längst bort från Jorden. Verkar logiskt vid tanke på att man avlägsnar sig från månens baksida samt att månen nu är som längst bort från Jorden
Citera
2026-04-06, 01:44
Medlem
wwrs avatar
1968 flög dessutom Apollo 8 och dess besättning bara 97 km från månens yta. Det var Apollos motsvarighet till Artemis 2. Alla de sex bemannade månlandningarna för nära 60 år sedan gick sedan I låg bana runt månen, framsida och baksida.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/NASA-Apollo8-Dec24-Earthrise.jpg

Artemis 2 flyger 7000 km från månens yta.

Allt blir bara sämre när NASA privatiseras och oligarker som Musk får härja runt. Det stora problemet är att det inte finns någon månlandare. Musk tog ansvar för att bygga en, men har misslyckats. Han bara svamlar och har en armé av troll som håller med. "Nu exploderade den igen. Vi lärde oss mycket av det."
Senast redigerad av wwr 2026-04-06 kl. 02:32.
Citera
2026-04-06, 02:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Vilken månlandning???

Vaddå? Ska ingen eller inget landa på månen?
Citera
2026-04-06, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mkgee
Vaddå? Ska ingen eller inget landa på månen?

Du har missuppfattat uppdraget. Ingen eller inget ska landa på månen. Man ska bara åka runt den.

Syftet med expeditionen är att testa rymdfarkosten under en bemannad expedition till månen för att möjliggöra kommande månlandningar.

Landa på månen planeras att utföra 2028 med uppdraget Artemis 4.
Citera
2026-04-06, 02:44
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag blev också konfunderad över påståendet att det är första gången en bemannad färd görs runt månen, dvs att man ser baksidan.

Enligt vad jag förstår så gjorde flera av Apollo-uppdragen en omloppsbana runt månen och därmed kunde besättningen ta fotografier. Så min uppfattning är att det nya är att man kan ta skarpare bilder nu.

Även påståendet att det blir nytt rekord i att färdas längst bort från månen bör man nog kolla upp lite.
Månen driver bort nära 4 cm per år, så påståendet bör stämma om banorna i övrigt är identiska. 🤓

https://theconversation.com/the-moon-is-getting-slightly-farther-away-from-the-earth-each-year-a-physicist-explains-why-262106

" The moon is getting 1½ inches (3.8 centimeters) farther away from the Earth every year.

Scientists measure the distance to the moon by bouncing lasers off mirrors placed there by space probes and astronaut."
Citera
2026-04-06, 02:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Du har missuppfattat uppdraget. Ingen eller inget ska landa på månen. Man ska bara åka runt den.

Syftet med expeditionen är att testa rymdfarkosten under en bemannad expedition till månen för att möjliggöra kommande månlandningar.

Landa på månen planeras att utföra 2028 med uppdraget Artemis 4.

Värdelöst och ointressant uppdrag för mig.
Jag loggar ut och följer igen den dagen vi ska landa på månen ”igen”..
Citera
2026-04-06, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mkgee
Kommer man kunna bevisa månlandningen med teleskop den här gången? Borde ju dyka upp massa amatörbilder med farkosten i bild eller?
Tror inte vanliga amatörteleskop är tillräckligt kraftiga för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in