Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag har inte kollat uppgiften om att man denna gång är längre ut i rymden från månen. Jag skall titta lite på dessa uppgifter i morgon. Men den "fria banan" som för tillbaka till jorden innebär nog att man är längre ifrån. Jag tror dock att man även vid Apollo 13 "tog sats" för att komma tillbaka så fort som möjligt och gjorde en längre sväng än övriga uppdrag. Hur som helst gillar jag detta att man går längre ut i rymden. Vi måste bli fria och riktiga rymdfarare förr eller senare. Elon Musk har rätt, vi är "multiplanetära varelser"....
Ja, frågetecknen kring detta verkar vara besvarat med hur nära man snurrade runt månen. Trots artemis är längre bort från månen kan vi nog förvänta oss mycket bättre bildkvalite.
Jag har också "väntat" hela mitt liv på att människan ska börja resa och bosätta sig på andra planeter. Det blev väl lite så när man genomförde månresorna på 60- och 70-talet att det fanns en förväntan att nu tar vi mars i nästa steg.
Då när jag var ung trodde jag inte att jag skulle behöva vänta hela mitt liv och kanske inte ens få uppleva det. Det fanns i min barndom även en förväntan att själv få komma ut i rymden, men då mer typ som att få åka upp till en rymdstation runt jorden. Men det blev ju bara ISS i evigheter. Ingenting byggdes utöver det.
Men ska inte klaga, vi fick istället satelliter och drönare som flög över hela solsystemet samt internet, mobiler etc vilket kanske i praktiken förändrade mitt eget liv mer än vad ett par rymdresor till andra planeter skulle gjort.