2026-03-28, 13:04
Avstängd
hennevilljagknullas avatar
Det är folk som säger sig ha sett den men endast ett fåtal bilder och videor finns som bevis.
Greven är att dessa videor och bilder är ganska dåliga och därför kanske man inte kan säga helt säkert att det är en elfenbensnäbb.

Här är det en kille som går igenom några videor grundligt och vetenskapligt https://www.youtube.com/watch?v=ycO6EFE8O20
Dessa är tagna i södra louisiana på gränsen till missisppi.

Hittade även denna rapport där man går igenom bilder och bevis:
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.04.06.487399v1.full

Kanske någon här har mer info eller länkar att dela med sig av som styrker att hackspetten fortfarande lever?
Tror ni att den lever?
Med tanke på att miljön den lever i är väldigt otillgänglig för människor och ganska stort område så så ser jag det som troligt att en liten population faktiskt kan hålla sig undan upptäckt i många många år.

Nästa år ska jag till USA i 3 veckor och tänkte spendera någon dag i södra louisiana och jag ska absolut ge mig ut på en liten tur då i jakt på fågeln.
Att få se den vore som att få se jesus nästan.
Senast redigerad av hennevilljagknulla 2026-03-28 kl. 13:07.
Citera
2026-03-28, 14:19
Avstängd
Det är ingen som är intresserad av bilder eller videor, det är DNA-bevis som krävs
Citera
2026-03-28, 15:08
Medlem
Mannen som går igenom sina videor och sökinsatser verkar va extremt serriös och kunnig så jag tror absolut den kan finnas.
Skogen den lever i har vad jag förstått vuxit och blivit större sedan 50 talet också så
Citera
2026-03-28, 16:29
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Det är folk som säger sig ha sett den men endast ett fåtal bilder och videor finns som bevis.
Greven är att dessa videor och bilder är ganska dåliga och därför kanske man inte kan säga helt säkert att det är en elfenbensnäbb.

Här är det en kille som går igenom några videor grundligt och vetenskapligt https://www.youtube.com/watch?v=ycO6EFE8O20
Dessa är tagna i södra louisiana på gränsen till missisppi.

Hittade även denna rapport där man går igenom bilder och bevis:
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.04.06.487399v1.full

Kanske någon här har mer info eller länkar att dela med sig av som styrker att hackspetten fortfarande lever?
Tror ni att den lever?
Med tanke på att miljön den lever i är väldigt otillgänglig för människor och ganska stort område så så ser jag det som troligt att en liten population faktiskt kan hålla sig undan upptäckt i många många år.

Nästa år ska jag till USA i 3 veckor och tänkte spendera någon dag i södra louisiana och jag ska absolut ge mig ut på en liten tur då i jakt på fågeln.
Att få se den vore som att få se jesus nästan.
Folk har knappt sett den och du tror på en dag du ska få se skiten. Lägg av slösa energi på vettigare saker
Citera
2026-03-28, 17:18
Medlem
Bluebeast72s avatar
Som o leta efter Bigfoot.
Citera
2026-04-06, 00:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Folk har knappt sett den och du tror på en dag du ska få se skiten. Lägg av slösa energi på vettigare saker

"knappt" ja.

Även chansen är väldigt liten så finns den nog.
Jag spenderade 3 höstar i rad på att försöka hitta en björn i sverige, det gick inte.
Förra sommaren körde jag från sommarstugan och hem och efter 2 mils körning springer det en björn med 2 ungar över vägen.
Att leta djur funkar ungefär så, man kan leta väldigt länge och sen ser nån jävla kärring i rollator djuret när hon går sin dagliga 500m runda.
Citera
2026-04-06, 01:10
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
"knappt" ja.

Även chansen är väldigt liten så finns den nog.
Jag spenderade 3 höstar i rad på att försöka hitta en björn i sverige, det gick inte.
Förra sommaren körde jag från sommarstugan och hem och efter 2 mils körning springer det en björn med 2 ungar över vägen.
Att leta djur funkar ungefär så, man kan leta väldigt länge och sen ser nån jävla kärring i rollator djuret när hon går sin dagliga 500m runda.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elfenbensn%C3%A4bb

Den har alltså inte setts till på flera jävla år. Som sagt, lägg energin på något annat. En björnunge ses dagligen
Citera
2026-04-06, 05:30
Avstängd
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elfenbensn%C3%A4bb

Den har alltså inte setts till på flera jävla år. Som sagt, lägg energin på något annat. En björnunge ses dagligen

Det är ju folk som säger sig ha sett den.
Citera
2026-04-06, 11:11
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Det är ju folk som säger sig ha sett den.
Den sista säkra observationen av nominatformen C. p principalis gjordes i nordöstra Louisiana 1944

Det är 82 år sedan. Du tar alltså en ledig dag och tror du ska se något ingen sett på 82 år
Citera
2026-04-06, 11:53
Avstängd
Citat:
Den sista säkra observationen av nominatformen C. p principalis gjordes i nordöstra Louisiana 1944

Det är 82 år sedan. Du tar alltså en ledig dag och tror du ska se något ingen sett på 82 år

Nej nej, läser du på lite så har det funnits dom som bedömts som säkra även i modern tid.
Senast var 2007 tror jag när ett gäng vetenskapsmän/ornitologer var helt säkra på att dom sett den i några sekunder.

Området den lever i är extremt otillgängligt, värre än amazonas nästan och det är typ 20x20 mil totalt, om inte mer.
Citera
2026-04-07, 15:39
Medlem
RadiationSantas avatar
Jag tror den kan leva kvar, men om den gör det finns nog en överhängande risk för inavelsproblematik, på grund av extremt små antal individer.
Citera
2026-04-09, 11:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RadiationSanta
Jag tror den kan leva kvar, men om den gör det finns nog en överhängande risk för inavelsproblematik, på grund av extremt små antal individer.

Har en liten population överlevet sedan 40 talet lär dom väl kunna fortsätta föröka sig utan problem än idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in