2026-04-05, 23:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Tycker du. Rätt många som lever på att göra sådana här bedömningar har ju helt uppenbart gjort rakt motsatt bedömning av bevisläget.
Vilket ”bevisläge”?
Citera
2026-04-06, 00:10
Medlem
Om vi nu köper att SIP skulle hållits, menar du att ett LVU beslut vore ok, allt annat lika? Alltså om socialtjänstens utredning såg exakt likadan ut.

Eller menar du att eftersom SIP inte hållits så faller möjligheten till LVU?

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, givetvis inte. Men barnets rätt till skydd tillgodoses inte enligt lagkraven. Det är vad som avses med termen ”bristande rättssäkerhet” eller synonymen ”rättsosäkerhet”.

Jag förstår inte frågan. SIP ska ju säkerställa att barnets bästa tillgodoses. Det är ju själva syftet. Vad är det jag ska ”förklara”?
Citera
2026-04-06, 00:15
Medlem
Ja just det du hade ju ingen erfarenhet av varken juridik eller forskningsmetodik. Glömde det.

Bevisläget är om den samlade bevisningen räcker för att bifalla ett yrkande eller ej.

Exempel, ”min bedömning är att bevisläget är gott, det borde räcka till bifall till vårt yrkande.”

Något mer du undrar?

Citat:
Vilket ”bevisläge”?
Citera
2026-04-06, 00:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om vi nu köper att SIP skulle hållits, menar du att ett LVU beslut vore ok, allt annat lika? Alltså om socialtjänstens utredning såg exakt likadan ut.

Eller menar du att eftersom SIP inte hållits så faller möjligheten till LVU?
Hela situationen som ledde fram till omhändertagandet hade varit fullständigt omöjlig om lagkraven hade efterlevts av vården.

Citat:
Ja just det du hade ju ingen erfarenhet av varken juridik eller forskningsmetodik. Glömde det.

Bevisläget är om den samlade bevisningen räcker för att bifalla ett yrkande eller ej.

Exempel, ”min bedömning är att bevisläget är gott, det borde räcka till bifall till vårt yrkande.”

Något mer du undrar?
Det du beskriver är godtycke som är motsatsen till rättssäkerhet.
Citera
2026-04-06, 00:35
Medlem
Kan du tänka dig ett hypotetiskt resonemang då?

Men du, när man befinner sig i domstol måste domstolen skilja målet ifrån sig på något sätt. Ibland genom slutligt beslut men ofta genom dom. Antingen räcker bevisningen till bifall till yrkandet eller också räcker det inte.

Citat:
Hela situationen som ledde fram till omhändertagandet hade varit fullständigt omöjlig om lagkraven hade efterlevts av vården.

Det du beskriver är godtycke som är motsatsen till rättssäkerhet.
Senast redigerad av Uglo469 2026-04-06 kl. 00:40.
Citera
2026-04-06, 00:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kan du tänka dig ett hypotetiskt resonemang då?

Men du, när man befinner sig i domstol måste domstolen skilja målet ifrån sig på något sätt. Ibland genom slutligt beslut men ofta genom dom. Antingen räcker bevisningen till bifall till yrkandet eller också räcker det inte.
Om SIP-arbetet visar behov av omhändertagande enligt LVU ska ett sådant givetvis göras. Något sådant har inte framkommit i Elsas fall.
Citera
2026-04-06, 00:43
Medlem
I något av Kalibers tre avsnitt från december.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du får länka specifik artikel.

Läkare och sjukvårdspersonal har varit oroliga för flickan under en längre tid och har orosanmält till socialtjänsten. Vi kan se att flera av de uppgifter som lämnas till socialtjänsten inte stämmer.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/elsa-far-inte-komma-hem-del-2-3

Deet jag hittar om det.
Citera
2026-04-06, 00:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
I något av Kalibers tre avsnitt från december.
Så du ser vad som står då i inlägget du nyss citerade?
Citera
2026-04-06, 01:10
Medlem
Nu har ju, som du säkert egentligen vet, dessa två inget med varandra att göra.

Man kan ha en massa samordning och pågående insatser och så dyker det upp en helt ny risk som inte ryms inom pågående insatser.

Låt oss hitta på en hypotetisk situation där en mamma har ett pågående missbruk där soc och någon typ av beroendeenhet är inblandade. Sen kommer en dömd pedofil in i familjen och mamma vägrar förstå risken för barnet.

Då hjälper ju inte SIP. Alls.

Lite samma är det i detta fall kanske, det hjälper ju inte att samordna vårdinsatserna om mamman konsekvent har lämnat felaktiga uppgifter som det verkar och dessutom stängt ute vården från direktkontakt med barnet?

Citat:
Om SIP-arbetet visar behov av omhändertagande enligt LVU ska ett sådant givetvis göras. Något sådant har inte framkommit i Elsas fall.
Senast redigerad av Uglo469 2026-04-06 kl. 01:17.
Citera
2026-04-06, 01:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu har ju, som du säkert egentligen vet, dessa två inget med varandra att göra.

Man kan ha en massa samordning och pågående insatser och så dyker det upp en helt ny risk som inte ryms inom pågående insatser.

Låt oss hitta på en hypotetisk situation där en mamma har ett pågående missbruk där soc och någon typ av beroendeenhet är inblandade. Sen kommer en dömd pedofil in i familjen och mamma vägrar förstå risken för barnet.

Då hjälper ju inte SIP. Alls.

Lite samma är det i detta fall kanske, det hjälper ju inte att samordna vårdinsatserna om mamman konsekvent har lämnat felaktiga uppgifter som det verkar och dessutom stängt ute vården från direktkontakt med barnet?
Jag tänker inte spela med i ditt nonsens. SIP är verktyget för att bland annat säkerställa barnets bästa och rättssäker handläggning i LVU-ärenden. SIP saknas i Elsas fall. Fel har begåtts. Punkt.
Citera
2026-04-06, 01:43
Medlem
Jag svarade att detta ordagrant sades i ett av Kalibers avsnitt. Vad som står i nån sr-artikel vet jag inte, men lyssna igenom Kalibers program igen om du vill höra det jag skrev om läkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Så du ser vad som står då i inlägget du nyss citerade?
Citera
2026-04-06, 01:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Jag svarade att detta ordagrant sades i ett av Kalibers avsnitt. Vad som står i nån sr-artikel vet jag inte, men lyssna igenom Kalibers program igen om du vill höra det jag skrev om läkarna.
Läkare och sjukvårdspersonal har varit oroliga för flickan under en längre tid och har orosanmält till socialtjänsten. Vi kan se att flera av de uppgifter som lämnas till socialtjänsten inte stämmer.

Du förstår vad det här betyder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in