2026-04-05, 19:10
Medlem
tidsschema/timeline tracker finns att hitta här för den som är intresserad :

https://www.sunnywingsvirtual.com/artemis2/
Citera
2026-04-05, 19:40
Avslutad
Kommer man kunna bevisa månlandningen med teleskop den här gången? Borde ju dyka upp massa amatörbilder med farkosten i bild eller?
Citera
2026-04-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mkgee
Kommer man kunna bevisa månlandningen med teleskop den här gången? Borde ju dyka upp massa amatörbilder med farkosten i bild eller?

Vilken månlandning???
Citera
2026-04-05, 21:33
Avslutad
Nasa live (YT)
De håller på med överlevnads overaller,
ett ordnat kaos, rätt kul att följa.
Citera
2026-04-05, 21:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Elon får göra om sin Starship till en bärraket. Ta bort övre delen och istället flyga upp andra saker ovanpå den. Månlandare, rymdfarkoster etc. Det traditionella sättet. Men kanske han kan återanvända det steget genom att landa den i sin Godzilla.

Starship har aldrig varit omloppsbana runt jorden utan har bara åkt upp och direkt ned igen i en ballistisk bana, som jag förstått det? Det är nu egentligen bara en interkontinental robot som man har till kärnvapen.

Dom kanske löser det till slut men dom kommer aldrig få den snabba cykeltiden på dagar dom närmaste 20 åren.

BO har en ide som jag tror kan funka. Dom sätter en värmesköld i botten på andra steget. Dom återinträder i atmosfären med raketmotorerna väna mot atmosfären genom hål i skölden. En sån sköld kan lättare bytas ut snabbt.
Citera
2026-04-05, 22:35
Medlem
Apollo 8 runt månen i december 1968 var resultatet av en kapplöpning. Det har diskuterats här NU huruvida flera kapslars värmesköldar skulle klara ett återinträde i jordatmosfären efter en rundtur till månen.
USA:s underrättelsetjänst höll koll på Sovjetunionen som till 50 år efter oktober-revolutionen 1917, skulle försöka forsla två kosmonauter runt månen i en Soyuz där man tagit bort den övre delen. Och för att hemlighålla kallade man farkosten för Zond. Man arbetade hårt för att få den att fungera och jag har för mig man lyckades med två obemannade flygningar och man fick oskadda hem sköldpaddor. Man behövde inte den stora N1-raketen utan kunde använda medium Proton, som dock var en osäker bärraket. Men den sista färden före den som skulle bli bemannad lyckades inte helt. Därför kunde man inte sända Zond eller strippade Soyuz runt månen med kosmonauter i oktober eller ens före USA. USA beslutade i augusti 1968 att klämma till med Apollo 8 runt månen i december 1968.
Apropå värmesköldar så fanns det till och med en plan B att sända en Gemini-kapsel med två astronauter runt månen, den så kallade Lunar Gemini, men det var ett katastrofprojekt och förmodligen skulle man då förstärka värmeskölden vilken man gjorde snabbt på den gamla goda tiden då det var ett hantverk. Vilken debattör som helst här skulle kunna spreja ytterligare ablativ färg över Gemini.... ....

Men numera är det inte den sortens kapplöpning längre. Men vi följer intresserat huruvida verkligen Jeff Bezos tar hem spelet med sin månlandare och Elon Musks näsa växer?

xxxx) "Var misstänksamma, lite inte på vad Ni har HÖRT-----att Elon Musks Mars- och Månprojekt är KÖRT"..... ......
Citera
2026-04-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mkgee

Det finns redan bevis från kameror på obemannade sonder som satts i omlopp runt månen.
Citera
2026-04-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Apollo 8 runt månen i december 1968 var resultatet av en kapplöpning. Det har diskuterats här NU huruvida flera kapslars värmesköldar skulle klara ett återinträde i jordatmosfären efter en rundtur till månen.
USA:s underrättelsetjänst höll koll på Sovjetunionen som till 50 år efter oktober-revolutionen 1917, skulle försöka forsla två kosmonauter runt månen i en Soyuz där man tagit bort den övre delen. Och för att hemlighålla kallade man farkosten för Zond. Man arbetade hårt för att få den att fungera och jag har för mig man lyckades med två obemannade flygningar och man fick oskadda hem sköldpaddor. Man behövde inte den stora N1-raketen utan kunde använda medium Proton, som dock var en osäker bärraket. Men den sista färden före den som skulle bli bemannad lyckades inte helt. Därför kunde man inte sända Zond eller strippade Soyuz runt månen med kosmonauter i oktober eller ens före USA. USA beslutade i augusti 1968 att klämma till med Apollo 8 runt månen i december 1968.
Apropå värmesköldar så fanns det till och med en plan B att sända en Gemini-kapsel med två astronauter runt månen, den så kallade Lunar Gemini, men det var ett katastrofprojekt och förmodligen skulle man då förstärka värmeskölden vilken man gjorde snabbt på den gamla goda tiden då det var ett hantverk. Vilken debattör som helst här skulle kunna spreja ytterligare ablativ färg över Gemini.... ....

Men numera är det inte den sortens kapplöpning längre. Men vi följer intresserat huruvida verkligen Jeff Bezos tar hem spelet med sin månlandare och Elon Musks näsa växer?

xxxx) "Var misstänksamma, lite inte på vad Ni har HÖRT-----att Elon Musks Mars- och Månprojekt är KÖRT"..... ......

Har inte Kina planer på att bygga en månbas? Har för mig det, men det kanske bara var ett rykte. Iallafall så har jag för mig att USAs ökade intresse för månen är av den anledningen de inte vill Kina är där själva. Sällskapssjukan kanske?
Citera
2026-04-05, 23:30
Medlem
Citat:

Vadå Apollo 8 runt månen? Ingen har åkt på bemannad rymdfärd runt månen tidigare förän nu med Artemis II. Eller menar du att Apollo 8 åkte obemannad runt månen?
Citera
2026-04-05, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Har inte Kina planer på att bygga en månbas? Har för mig det, men det kanske bara var ett rykte. Iallafall så har jag för mig att USAs ökade intresse för månen är av den anledningen de inte vill Kina är där själva. Sällskapssjukan kanske?

Det är rätt att Kina planerar en månbas runt 2035. Kinas första bemannade månlandning sker 2030 men Kinas månlandare är inte stor nog för att bygga en bas. Men dom har kanske något på gång. Nej inte samma typ av tävling där man tog risker som under 1960-talet.
Citera
2026-04-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Vadå Apollo 8 runt månen? Ingen har åkt på bemannad rymdfärd runt månen tidigare förän nu med Artemis II. Eller menar du att Apollo 8 åkte obemannad runt månen?

Apollo 8 sattes i bana runt månen och hade 3 mans besättning. Befälhavare var Frank Borman. Det skedde i december 1968.
Citera
2026-04-05, 23:59
Medlem
Citat:
Apollo 8 sattes i bana runt månen och hade 3 mans besättning. Befälhavare var Frank Borman. Det skedde i december 1968.

Jag blev också konfunderad över påståendet att det är första gången en bemannad färd görs runt månen, dvs att man ser baksidan.

Enligt vad jag förstår så gjorde flera av Apollo-uppdragen en omloppsbana runt månen och därmed kunde besättningen ta fotografier. Så min uppfattning är att det nya är att man kan ta skarpare bilder nu.

Även påståendet att det blir nytt rekord i att färdas längst bort från månen bör man nog kolla upp lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in