2026-04-05, 09:04
Avslutad
Jag nöjer mig med en resa till Göteborg...
Citera
2026-04-05, 10:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Sverige som är som finast under sommaren, varför envisas folk med att resa bort då? Nej jag tänker inte resa, jag ska vara hemma och njuta av den fina svenska naturen.

Exakt detta har jag också undrat.
Man betalar 50 000kr för att familjen ska åka från 25 grader och sol och istället få 35 grader och sol och då istället sitta och gnälla över att det är för varmt.
Dricka drinkar och gå ut och äta kan man göra i sin hemort också eller så kan man åka till grannorten om man nu måste uppleva något nytt.
Citera
2026-04-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Sverige som är som finast under sommaren, varför envisas folk med att resa bort då? Nej jag tänker inte resa, jag ska vara hemma och njuta av den fina svenska naturen.

Helt rätt broder
Citera
2026-04-05, 12:33
Medlem
slagghackas avatar
Varför skulle man vilja resa bort från vårt fina land på sommaren? Förstår om man är typ stadsbo, stockholmarna te.x. Vill väl inte sitta i sin stinkande stad, men dom flesta är ju inte det.

Naturen i Sverige är ju underbar om sommaren, varför skulle någon vilja resa bort från den?!?
Citera
2026-04-05, 12:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Exakt detta har jag också undrat.
Man betalar 50 000kr för att familjen ska åka från 25 grader och sol och istället få 35 grader och sol och då istället sitta och gnälla över att det är för varmt.
Dricka drinkar och gå ut och äta kan man göra i sin hemort också eller så kan man åka till grannorten om man nu måste uppleva något nytt.
För att man inte alltid åker från 25 grader. Det är inte ovanligt med 10-15 grader och ösregn under sommaren i Sverige. Otroligt oförutsägbart väder. Därför bokar man en solsäker vecka, sen kan man komma hem till den svenska misären.

Dessutom är drinkarna inte dyra. Går man på stadshotellet i Flen är nog drinken betydligt dyrare än på en mysig uteservering i sydeuropa.
Citera
2026-04-05, 12:40
Medlem
Batagares avatar
Kommer nog att bila både i Sverige och utomlands - men får vara inställd på att betala mer.
Citera
2026-04-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Jösses vad bittra alla är 😂
Man kanske vill iväg och uppleva något nytt under sin semester, uppleva andra kulturer, göra aktiviteter man inte kan göra här hemma, hälsa på vänner och släktingar osv.

Miljöpartiet har ju gjort till sin politiska gärning att du inte ska kunna undgå kultur från MENA här i självaste Sverige. Räcker inte detta för dig? Megarasse
Citera
2026-04-05, 13:36
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Det blir "hemester" som man sa under pandemiiiin..
Aja, gött att de får något att mala om på Nyhetsmorgon.
Citera
2026-04-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Jag har aldrig rest från Sverige under sommarhalvåret och kommer antagligen heller aldrig att göra det. Inget slår ut Sverige på sommaren, oavsett väderlek. Grönskan, dofterna, kvinnorna, insjöarna, kusterna, vidderna, skogarna… Oslagbart! 🇸🇪
Fittvsverige är ett kallt bögland även under de 2.5 veckorna det är "sommar" och "kvinnorna" står och hånglar med araber och afrikaner ännu mer.
Citera
2026-04-05, 14:06
Medlem
Aldrig riktigt förstått folk som reser bort mitt i sommaren under perioden där Sverige är som bäst.
Åker jag blir det i Maj, Sept eller oktober för att "förlänga" sommaren lite.
Citera
2026-04-05, 15:21
Medlem
Jag tänker resa både i Sverige och utlandet. Varför ska jag strunta i att leva mitt liv när biljonärerna åker både privat jet och deras egna fartyg och även fyller deras pooler men vi ska spara bränsle och vatten? Aldrig.
Citera
2026-04-05, 16:42
Medlem
DraconianTimess avatar
Om flyg och bil inte fungerar på grund av oljeransonering, så har man i alla fall tåget kvar.
Bor man i Sverige, så är det i Sverige man får semestra. Eventuellt kan man ta sig till Danmark eller norra Tyskland, beroende på var man har sin smärtgräns.
Finns två problem med tåg (finns fler, men jag tänker inte lista upp alla).
  1. Du kommer inte vara ensam om din idé. Tågavgångar kommer att vara bokade upp till tänderna.
  2. Du kommer att få utsättas för SJs förnedring i form av inställda avgångar, brist på AC och missade byten.

Själv bor jag i Gdansk, Polen och jag har direkttåg till Berlin och Prag. Sommaren blir lite vad jag gör den till.

När det gäller bränsle, så är det redan idag problem. Slovakien har rätt lågt bränslepris i förhållande till rådande världsläget. De har redan nu blivit kinkiga över att polacker kommer över och tankar hos dem. Risken finns att man blir nekad tankning bara för att man har polska plåtar.
Samma sak med tyskar som åker över till Polen för att tanka och där polacker börjar neka bränsle.
Man riskerar alltså att bli strandad med sin bil i ett annat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in