2026-04-04, 21:58
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det hade jag inte tänkt på.
Ännu värre om man för samtal samtidigt som man tuggar mat.

Men hur tänker man egentligen när man ställer en fråga till någon som uppenbart har munnen full?
Folk som tuggar med öppen mun tål jag fan inte, min eventuella respekt för en person åker ner i avloppet där och då, om jag märker att den inte fattat en sådan basal sak.
Citera
2026-04-04, 22:01
Medlem
mlon.eusks avatar
Idiocracy går snabbare i verkligheten än på film.

Förutsättningen för bordsskick försvinner.

Som en matsal på ett dårhus utan personal.
Citera
2026-04-04, 22:02
Medlem
NiccoJs avatar
En på mitt jobb sitter o klingar gaffel eller sked i tänderna mest hela tiden, låter som en gris som gnager på en sten.
Citera
2026-04-04, 22:07
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Men hur tänker man egentligen när man ställer en fråga till någon som uppenbart har munnen full?
Folk som tuggar med öppen mun tål jag fan inte, min eventuella respekt för en person åker ner i avloppet där och då, om jag märker att den inte fattat en sådan basal sak.
Den som stoppar munnen proppfull har uppenbart inget borsskick ändå, därför kan man lika gärna ställa en fråga.

När någon ställer en fråga när man äter har personen inget bordsskick, då kan man lika gärna fylla munnen med mat så att det inte går att svara utan att det blir äckligt så slipper man fler frågor och då har någon kanske lärt sig lite om bordsskick.
Citera
2026-04-04, 22:10
Medlem
Vem fan under 60 bryr sig om bordsskick?

”Bordsskick” är för äldre medelklass som tvingar sina barn låtsas äta som överklassen.
Citera
2026-04-04, 22:11
Medlem
Ilimitados avatar
Jag håller hårt på principen att sträcka ut lillfingret då jag håller i koppen. Eller var det långfingret? Minns inte.
Citera
2026-04-04, 22:23
Medlem
cerns avatar
Jag har otroligt bra bordsskick och vem fan bryr sig att jag råkar ha gaffeln i höger hand och skär med vänster hand?

Vem fan grinar och bölar över en sådan löjlig sak förutom TS? Jösses
Citera
2026-04-04, 22:24
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Jag håller hårt på principen att sträcka ut lillfingret då jag håller i koppen. Eller var det långfingret? Minns inte.
Det är sånt som kallas stil.
Citera
2026-04-04, 22:26
Medlem
Det är fascinerande att se vuxna människor som lyckats ta sig genom livet, skaffat jobb och betalar skatt, men som fortfarande hanterar en gaffel som om det vore ett mordvapen.

Man upphör aldrig att förvånas över dessa ”naturbegåvningar” som lyckas med konststycket att både prata, tugga och projicera halvtuggad oxfilé över bordet samtidigt. Det är nästan imponerande hur man kan genomgå en hel skolgång utan att en enda gång snappa upp att kniven faktiskt inte är en spade.

Grattis till er som lyckas förvandla en trevlig middag till en anatomilektion i realtid. Det krävs verkligen en speciell sorts ”utbildning” för att helt ignorera att det sitter andra människor runt bordet.
Citera
2026-04-04, 22:31
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Vem fan under 60 bryr sig om bordsskick?

”Bordsskick” är för äldre medelklass som tvingar sina barn låtsas äta som överklassen.
Bordsskick är ett sätt att umgås i en civiliserad population.
Citera
2026-04-04, 22:33
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bordsskicket visar till viss del klass och bildning.
På de fina bjudningarna måste du naturligtvis bete dig men samtidigt kan det finnas olika
åsikter om vad som är rätt och fel.
Citera
2026-04-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det finns femtielva olika program på TV som handlar om mat.
"Här är ditt kylskåp", "Halv åtta hos mig" etc.

Det man förundras över är att vuxna människor inte kan hantera kniv och gaffel.
Använder gaffeln i fel hand.
Använder gaffeln som sked.
Stoppar kniven i munnen.

Oaptitligt att se vuxna baxa in grejor i matluckan utan någon som helst stil.

Bordsskick fick man lära sig i folkskolan på 1960-talet.
Om man nu inte redan hade lärt sig det hemma.

Gaffeljäveln hugger man ner i maten, sedan in i munnen. Svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in