2026-04-04, 22:36
Medlem
Majsmannen2s avatar
Skulle vara kul se Carl-Jan fast på en öde ö där han tvingades att jaga och äta den föda han hittar.

Så länge du inte äter som ett barn men du är vuxen så stannar jag vid samma bord.

Annars hittar jag ett eget ställe att göra mig mätt på.

Knivar och gafflar hit och dit kunde jag inte bry mig mindre om. Men då är jag inget ämne för eliten heller.
Citera
2026-04-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det är fascinerande att se vuxna människor som lyckats ta sig genom livet, skaffat jobb och betalar skatt, men som fortfarande hanterar en gaffel som om det vore ett mordvapen.

Man upphör aldrig att förvånas över dessa ”naturbegåvningar” som lyckas med konststycket att både prata, tugga och projicera halvtuggad oxfilé över bordet samtidigt. Det är nästan imponerande hur man kan genomgå en hel skolgång utan att en enda gång snappa upp att kniven faktiskt inte är en spade.

Grattis till er som lyckas förvandla en trevlig middag till en anatomilektion i realtid. Det krävs verkligen en speciell sorts ”utbildning” för att helt ignorera att det sitter andra människor runt bordet.

Utbildning är väl ändå ofta ganska smal på universitetsnivå? Utbildning i etikett bör väl tillhandahållas av arbetsgivaren till de chefer som är involverade i representation?

Jag tror personligen att nya maträtter gör att man behöver hitta nya sätt att använda besticken. Inte ens kungligheter kan väl spetsa basmatiris på gaffeln? Så då måste man väl ändå använda gaffeln som sked?

Eller finns det fler förslag? Bör man undvika ris för att inte bryta mot etiketten och reta upp någon kolerisk besserwisser som närstuderar din matlåda på jobbet.
Citera
2026-04-04, 22:37
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Jag är en pundare och har till och med bordsskick. Är man inte ett barn eller ett Ica Jerry mongo så ska man visa klass vid matbordet.

Tack sträng farmor. Något annat man ABSOLUT inte fick göra, ha armbågarna på bordet.
Det ligger mycket i detta. Man fick lära sig grunderna av föräldrarna och de lite finare sakerna av mor- och farföräldrar.
Citera
2026-04-04, 22:39
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Om jag blir erbjuden en VIP-middag på hovet så går det väl ann att föra sig med ett korrekt bordsskick.
Annars så föredrar jag att äta med en sked till all mat som inte kräver en kniv (köttbitar m.m.).
Påminner om Thailand.
Där kocken finfördelar alla råvaror så att endast sked och gaffel behövs.
Också en lösning.

Gäller även för spaghetti i Italien.
Citera
2026-04-04, 22:41
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Gaffeljäveln hugger man ner i maten, sedan in i munnen. Svårare än så är det inte.
Svårt med nåt större köttstycke då.
Om man inte vill leka Fred Flinta.
Citera
2026-04-04, 22:42
Medlem
HBTKuks avatar
Visa ett exempel från programmet. Du är färgad av raseri och ditt ord blir svårbedömt.
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nej det är idiotiska opraktiska regler.

Exempelvis: Att ha gaffeln i vänster hand för att det anses vara bordsskick även fast det är helt opraktisk. Varför? Jo för att det finns några gamla regler som säger att det är så man ska göra.
Förr i tiden hade man kniven i höger hand för att kunna försvara sig vid överfall, det har hängt med ända i finätarnas etikett.

Äter precis som jag vill, med vilken hand jag vill. Tror någon jag som står för kalaset jobbar på Samhall får de tro det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det finns femtielva olika program på TV som handlar om mat.
"Här är ditt kylskåp", "Halv åtta hos mig" etc.

Det man förundras över är att vuxna människor inte kan hantera kniv och gaffel.
Använder gaffeln i fel hand.
Använder gaffeln som sked.
Stoppar kniven i munnen.

Oaptitligt att se vuxna baxa in grejor i matluckan utan någon som helst stil.

Bordsskick fick man lära sig i folkskolan på 1960-talet.
Om man nu inte redan hade lärt sig det hemma.

Om man retar upp sig på andras bordsskick. Så är inte bordsskick det största problemet.
Mycket väsen för absolut ingenting år 2026. Vi lever inte på 1800-talet
Så länge man inte kladdar ner sig och spiller. Så spelar det ingen roll
Men även det händer den bästa ibland
Citera
2026-04-04, 22:48
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Om man retar upp sig på andras bordsskick. Så är inte bordsskick det största problemet.
Mycket väsen för absolut ingenting år 2026. Vi lever inte på 1800-talet
Så länge man inte kladdar ner sig och spiller. Så spelar det ingen roll
Men även det händer den bästa ibland
Stil och uppträdande har alltid varit viktigt.
Bortsett för dom som tycker det är egalt att uppträda som en byfåne.
Citera
2026-04-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Men är du bög eller? Bordsskick är ett gammaldags påhitt. Det är urlöjligt och helt meningslöst.
Ja för er WT verkar det så....
Citera
2026-04-04, 22:51
Medlem
Man kan ha gaffeln i vilken hand som helst. Så länge du klarar av att använda alla bestick på ett bra sätt är det ingen som kommer bry sig. Ingen som på riktigt är överklass iaf.

Från början fanns bara kniv och typ sked. Gaffel introducerades senare. Då var det naturligt man hade just kniven i höger. Var mkt man behövde skära. De kanske hade segt kött? Redan här från början var placeringen alltså vad du behövde mest styrka och precision i, och vilket du använde mest, vilket ju är logiskt. Sedan kom gaffeln. Istället för att byta till gaffeln till höger efter du skärt så som de gör i Amerika så tyckte folk i Europa det var mer sofistikerat att ha kvar den i vänster. Men om det idag är så att du känner det finns inte så mkt på tallriken som kräver både precision och styrka att skära så är det helt okay att byta över och ha gaffeln i höger, som högerhänt. Det är bara både logiskt och naturligt. Bara superskitnödigt folk som kommer ha en åsikt om det.
Citera
2026-04-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Stil och uppträdande har alltid varit viktigt.
Bortsett för dom som tycker det är egalt att uppträda som en byfåne.

Jag tycker mest synd om dig
Lycka till med det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in