2026-04-04, 10:14
Avslutad
Bortsett från speciella hantverksyrken som finsnickare, konstnärer eller forskare, så är jobb aldrig trevligt, men något som man gör för att kunna unna sig något trevligt som dämpar ångesten t.ex. alkohol. Antikens filosofer ansåg att arbete är en förbannelse och att livet i princip bara går ut på att äta-sova-arbeta tills man dör. Så länge du har hälsan i skick bör du fokusera på allt som är roligt och se arbetet som ett måste som ändå är temporärt.
Senast redigerad av Nocol333 2026-04-04 kl. 10:17.
Citera
2026-04-04, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Skaffa hobbys som ersätter jobbet - vad gör att du inte kan träffa dina arbetskamrater utanför jobbets väggar, om dom nu är så trevliga? Måste väl vara mer avslappnat och skönt att träffa dessa över en öl, gå på bio, restaurang, evenemang - vad fasiken som helst än att fortsätta träffa dem på jobbet. Har kanske 20 arbetskollegor + vikarier och efter jag slutat jobba så önskar jag fortsatt kontakt med två av dem och några vikarier...

I praktiken blir det sällan så, så inte helt lätt att ersätta med en hobby (beroende lite på vad det är)

Sen dagliga sociala kontakten försvinner, vet mer än en som valt att jobba kvar några år till just pga av det.

Själv tänker jag inte göra det, men förstår att folk gör det.
Citera
2026-04-04, 10:40
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
I praktiken blir det sällan så, så inte helt lätt att ersätta med en hobby (beroende lite på vad det är)

Sen dagliga sociala kontakten försvinner, vet mer än en som valt att jobba kvar några år till just pga av det.

Själv tänker jag inte göra det, men förstår att folk gör det.

Kan bero på att folk TROR det inte kommer fungera, men ingen vågar pröva, utan jobbar i stället kvar, då de vet vad de har, men inte vad de får...
Citera
2026-04-04, 11:21
Medlem
Mitt ända tips är att kapa de mesta av dina "ha begär" för att på så sätt med en vanlig svensk lön kunna spara så mycket att de enkelt kan gå i antingem tidig pension alternativt gp ner i arbetstid redan idag.

Börja med dom stora kostnader
Boende = byt till så litet boende som möjligt
Bil = försök bo så du helst slipper bil
Mat = laga allt hemma

Jag har tagit detta steget löngre och konsumerar knappt något skit längre har inga prenumerationer på netflix etc jag använder mina grejer till de går sönder även techprylar.

Denna livstil gör att jag idag kan ha utgifter på 8000kr per månad och pengarna som jag får över varje månad bara staplas i aktier och andra tillgångar som skapar frihet.
Men det är klart det är en uppoffring man gör klart det hade varit kul att ha en bil/större boende etc men det kommer med ett pris jag inte är villig att betala då jag värderar min frihet över allt materiellt.
Citera
2026-04-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Tanken är att lämna Norge och istället bo i något billigare land i Europa, där levnadskostnaderna är betydligt lägre.
Vilket land då?
Citera
2026-04-04, 11:45
Medlem
Herkulesbigs avatar
Måste det vara i Europa?

Jag ska gå på pension så fort jag kan, det innan jag når "riktåldern". Jag och med min fru klara oss bra på 7000 skr/månaden utanför Yogjakarta (Indonesien). Det i en 200 m" stor villa. Så det betyder vi kan resa runt bägge två, så länge vi orkar och kan. Vi behöver ej snåla med mat eller annat.

Min fru har 3 bilar, varav 2 st hyrs ut via en agent. Ger en bra slant 3 gånger om året.
Besöker Sverige under sommar tid och är i Indonesien under vintertid. Tänker sälja min lägenhet och hyra ett hus eller liknande under 6 månader per år.
Citera
2026-04-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Är det någon mer som känner så här? Jag börjar bli riktigt trött på att jobba. Det känns som att livet bara går ut på att jobba, sova och repetera, jag vill något annat. Jag vill hellre leva och faktiskt njuta av livet, även om det innebär att leva enklare.

Min plan är att säga upp mig inom en snar framtid. Jag är under 50 och känner att ska man göra något sånt här, så är det nu. Tanken är att lämna Norge och istället bo i något billigare land i Europa, där levnadskostnaderna är betydligt lägre.

Ekonomiskt är jag ändå ganska trygg. I värsta fall har jag rätt till dagpengar i upp till två år, och jag kommer självklart att följa reglerna kring det, hålla mig i landet när det krävs och anpassa mig efter systemet. Samtidigt är planen att leva så billigt som möjligt.

Jag siktar på att ha sparat ihop kontanter som täcker ungefär ett års levnadskostnader. Utöver det har jag aktier som ger utdelning, vilket i ett billigare land faktiskt kan täcka en stor del av mina utgifter (men absolut inte i Norge).

Jag har också en viss passiv inkomst via Google AdSense, och ett mål framåt är att bli godkänd för att tjäna pengar på YouTube. Jag räknar inte med att bli rik på det, men kan det ge runt 10 000 kr i månaden så är jag mer än nöjd som komplement.

För mig handlar det inte om lyx, utan om frihet.

Är jag helt ute och cyklar, eller finns det fler som tänker i samma banor? Ett jobb tar för mycket tid helt enkelt och ger så lite avkastning i slutändan tycker jag. Man låser upp sig enormt mycket vilket jag inte gillar, man blir som en person med fotboja helt enkelt..

Sälj alla ägodelar du har och köp aktier i Investor på isk konto, därefter säljer du bara av den del du behöver göra av med och låter resten jobba. Flytta till Asien och/eller skaffa fru därifrån och flytta. Du kommer inte att ångra dig. Livet finns i andra delar av världen numera, inte väst.
Citera
2026-04-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finsoffan
Full förståelse för att du är trött på att jobba. Men att skriva att du är en slav stämmer ju inte. Om du nu har massa sparade pengar så tyder ju det snarare på att du är/har varit väldigt välbetald. Så varför missbruka ord och framstå som ett offer?

Fast TS verkar ju ha ganska så mediokra inkomster och får leva på sparlåga för att klara sig. TS har säkert också tvingats till en hel del arbete som den egentligen inte skulle vilja.

Anledningen till att staten höjer pensionsåldern till 68 handlar ju faktiskt också om att tvinga kvar folk i systemet tills dessa nästan dör och det är ju faktiskt en form av slaveri. Förr i tiden var man mycket mer generös med tidigare pension men nu lägger man pengarna på annat.
Citera
2026-04-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast TS verkar ju ha ganska så mediokra inkomster och får leva på sparlåga för att klara sig. TS har säkert också tvingats till en hel del arbete som den egentligen inte skulle vilja.

Anledningen till att staten höjer pensionsåldern till 68 handlar ju faktiskt också om att tvinga kvar folk i systemet tills dessa nästan dör och det är ju faktiskt en form av slaveri. Förr i tiden var man mycket mer generös med tidigare pension men nu lägger man pengarna på annat.

Kan man spara pengar lever man inte på sparlåga oavsett. Dessutom så ökar ju medellivslängden hela tiden, så procentuellt ökar inte hur länge vi behöver jobba även om pensionsåldern ökat några år.

”Tvingats till arbete den inte vill” är det enbart traffickingoffer och eventuell medlemmar i karteller och andra kriminella gäng som kan hävda. Snacka om att låta bortskämd
Citera
2026-04-04, 18:43
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Sälj alla ägodelar du har och köp aktier i Investor på isk konto, därefter säljer du bara av den del du behöver göra av med och låter resten jobba. Flytta till Asien och/eller skaffa fru därifrån och flytta. Du kommer inte att ångra dig. Livet finns i andra delar av världen numera, inte väst.

Investor? jag har ju en bra utdelningsktie nu som ger mig runt 10000 i månaden i snitt, det kan jag tacka idioten Trump för Asien är jag inte så sugen på, vet ej varför, jag gillar Europa, men Sydamerika är också intressant.
Citera
2026-04-04, 18:46
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Mitt ända tips är att kapa de mesta av dina "ha begär" för att på så sätt med en vanlig svensk lön kunna spara så mycket att de enkelt kan gå i antingem tidig pension alternativt gp ner i arbetstid redan idag.

Börja med dom stora kostnader
Boende = byt till så litet boende som möjligt
Bil = försök bo så du helst slipper bil
Mat = laga allt hemma

Jag har tagit detta steget löngre och konsumerar knappt något skit längre har inga prenumerationer på netflix etc jag använder mina grejer till de går sönder även techprylar.

Denna livstil gör att jag idag kan ha utgifter på 8000kr per månad och pengarna som jag får över varje månad bara staplas i aktier och andra tillgångar som skapar frihet.
Men det är klart det är en uppoffring man gör klart det hade varit kul att ha en bil/större boende etc men det kommer med ett pris jag inte är villig att betala då jag värderar min frihet över allt materiellt.

Jag har kapat bra mycket, är nere i 15000 i månaden nu, kan skära mera gällande maten, säkert 2000 - 3000 kr i månaden, nu är det mest osunda saker som knappt kan kallas mat, så det vore ju bra att göra det.
Citera
2026-04-04, 19:47
Medlem
slagghackas avatar
Ja slita och slava för kapitalismen, för att de rika ska bli rikare är inte väl spenderad tid.

Man bör därför arbeta så lite som möjligt och konsumera minimalt. Inte köpa massa skräp som t.ex. telefoner, film-abonnemang och matleveranser, som folk slösa pengar på i onödan.

Det bästa i livet är gratis, kärlek, umgås med goda vänner, skapa musik, konst och kultur, vara i naturen etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in