2026-04-03, 16:17
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Är jag helt ute och cyklar, eller finns det fler som tänker i samma banor? Ett jobb tar för mycket tid helt enkelt och ger så lite avkastning i slutändan tycker jag. Man låser upp sig enormt mycket vilket jag inte gillar, man blir som en person med fotboja helt enkelt..
Kossan saknas först när den är borta.

Har själv gjort försök att gå i tidig pension men insett att man är sitt yrke även efter.
Dock utan allt det roliga that is...

Således harvar jag runt i ekorrhjulet igen.
Citera
2026-04-03, 16:18
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Det är svårt att kalla det för problem i sammanhanget, även om jag i princip håller med dig, och på vilket annat sätt ska man formulera sig?. Jag har mitt på det torra och är "mitt i livet", förutsatt att jag inte avlider plötsligt. Vilket i och för sig är en hanterbar situation för de jag lämnar efter mig med livförsäkring, återbetalningsskydd, osv. Jag har egentligen ingenting att klaga på, men det liv jag har är egentligen inte ett liv jag hade valt om den jag är idag hade fått välja åt mitt yngre jag.

Ska jag vara tacksam för att jag varje dag ska få vara med och springa för att hålla ekorrhjulet igång? Jag tror att mitt nyss pensionsavgångna jag kommer att tacka mig när dagen väl kommer, men hur länge kommer han få njuta av frukten?

Sant, problem var kanske fel ordval, det är så ekorrhjulet ser ut. Många måste jobba tills de är närmare 70 idag, vad är det för liv? Fri när man är i princip halvdöd. Nu älskar många att jobba så man ska ju inte dra alla över en kam, men jag vill inte leva så.

Jag hade en arbetskolllega som kollapsade på jobbet, dog inte men varit sjukskriven i ett par år nu, han var 60 år, varför fortsatte han jobba trots att han har extremt bra ekonomi, jo det gällde extra pension om han jobbade 2 år till, höll på att kosta han livet, nu tappade han alla dessa pengar. Han hade planer om att flytta till Spanien eller turkiet och njuta av livet med sin fru, kommer aldrig ske.. Man vet aldrig hur mycket tid man har, det enda man vet att att det blir färre dagar för varje dag som går.
Citera
2026-04-03, 18:43
Medlem
Citat:
Känns som mer bekymmer än säkra intäkter, bättre sprida på 5 olika utdelningsaktier där du på några sekunder kan sälja vid behov.
Berätta gärna mer om vilka aktier som ger samma cashflow som den fastigheten.
Citera
2026-04-03, 18:50
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Berätta gärna mer om vilka aktier som ger samma cashflow som den fastigheten.

Jag lät chatgpt granska den där bostaden, med 100% belåning, då ger det runt 7000 kr i månaden förutsatt att räntan ligger på 3% stiger den ja då äts ju mycket upp. Jag har en aktie som just nu ger runt 24 % utdelning, det kommer inte hålla i sig mer än 2 år, sedan sjunka till runt 10-13 %..

Att köpa ett hus i Ludvika som är över 100 år gammalt känns i sig rätt riskabelt. Vakanser etc, så det där är nog det sista jag skulle lägga perngar i, däremot om jag hade bott i huset så..
Senast redigerad av X3tream 2026-04-03 kl. 18:55.
Citera
2026-04-03, 18:57
Medlem
Citat:
Jag lät chatgpt granska den där bostaden, med 100% belåning, då ger det runt 7000 kr i månaden förutsatt att räntan ligger på 3% stiger den ja då äts ju mycket upp. Jag har en aktie som just nu ger runt 24 % utdelning, det kommer inte hålla i sig mer än 2 år, sedan sjunka till runt 10-13 %
Intressant, jag checkade din 24% aktie med Ai och tyvärr så snackar du bara skit.
Citera
2026-04-03, 18:58
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Intressant, jag checkade din 24% aktie med Ai och tyvärr så snackar du bara skit.

https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/blue-nord-bnor-xosl
Citera
2026-04-03, 21:09
Medlem
dirtysouths avatar
Att gå och jobba på ett ställe som man hatar är för suckers som inte är tillräckligt smarta att finna ett bättre sätt att göra tillräckligt med pengar
Mer än ett decennium sen jag lämnade mitt jobb och det är det bästa beslutet i mitt liv
Som du skrev, stick till ett trevligare och billigare land, därifrån kan du stegvis öka dina onlineinkomster om du inte är nöjd med vad du redan har... vad väntar du på? En dag ligger du där på dödsbädden och det sista du kommer tänka är att fan att jag inte jobbade några fler dagar/år

Förstod som mycket ung att det är bara dårar som dag efter dag, år efter år går till sitt jobb, sliter ut sig och betalar massor av skatt för att finanseriera levandet av andra människor
Citera
2026-04-03, 21:44
Medlem
Starta något eget, som du kan jobba med online osv. Flytta till ett annat land.
Citera
2026-04-03, 22:46
Medlem
Full förståelse för att du är trött på att jobba. Men att skriva att du är en slav stämmer ju inte. Om du nu har massa sparade pengar så tyder ju det snarare på att du är/har varit väldigt välbetald. Så varför missbruka ord och framstå som ett offer?
Citera
2026-04-04, 01:15
Medlem
particulum1s avatar
Den så kallade hippie-mentalitetens förbannelse.

I egentlig mening finns det inga praktiska begränsningar som hindrar dig från att frigöra dig från dina psykologiska och samhälleliga beroenden.

Jag har själv befunnit mig i samma dilemma och ställde mig frågan vad alternativet egentligen är.

Hur skulle jag få mat på bordet, genom att jaga i det vilda? Hur skulle jag släcka min törst, genom att hämta vatten ur en å eller gräva en brunn? Hur skulle jag skydda mig mot naturens krafter, genom att bygga en enkel hydda i skogen? Och hur skulle jag tillgodose sociala behov, som att interagera med andra levande varelser? Skulle jag bli vän med en mask, ett rådjur eller en räv?

I praktiken är vi alla existentiellt beroende, men vårt förhållande till dessa beroenden kan antingen fungera som djupt förslavande eller som frigörande faktorer. Jag förespråkar snarare ett mellanting: ja, på grund av vårt beroende är vi i egentlig mening aldrig helt "fria", och frihet i denna bemärkelse är därför en illusion. Om du försöker frigöra dig från dina nuvarande beroenden som upprätthåller din biologiska överlevnad och psykiska funktionalitet, kommer du att bli beroende andra.

Så det handlar i grunden om inställning, ens bekvämlighet och ens acceptans inför det beroende man lever under. Jag menar inte att olika omständigheter inte kan påverka ens inställning, bekvämlighet eller acceptans, men ofta, särskilt inom västerländska samhälleliga och kulturella beroenden, är gräset inte grönare på andra sidan. För att nå denna insikt kan det dock mycket väl krävas att man frigör sig från dessa beroenden, för att verkligen förstå det.

Jag förespråkar dock den traditionella metoden, att tänka sig fram till insikten.
Senast redigerad av particulum1 2026-04-04 kl. 01:29.
Citera
2026-04-04, 04:00
Medlem
ziracorns avatar
Jobb kan va ganska förlösande för själen ibland!

Trevliga arbetskamrater och "sån shait"! 😀
Citera
2026-04-04, 08:09
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Jobb kan va ganska förlösande för själen ibland!

Trevliga arbetskamrater och "sån shait"! 😀

Skaffa hobbys som ersätter jobbet - vad gör att du inte kan träffa dina arbetskamrater utanför jobbets väggar, om dom nu är så trevliga? Måste väl vara mer avslappnat och skönt att träffa dessa över en öl, gå på bio, restaurang, evenemang - vad fasiken som helst än att fortsätta träffa dem på jobbet. Har kanske 20 arbetskollegor + vikarier och efter jag slutat jobba så önskar jag fortsatt kontakt med två av dem och några vikarier...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in