Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Tjejer är världsmästare på att inte ta ansvar när dom gör fel och ett välkänt knep är att gråta så att folk ska sluta vara förbannade på dom och tycka synd om dom.
Även om jag tycker mer och mer folk ser igenom detta så verkar det ändå vara ett vinnande koncept.
När det kommer till killar som har gjort fel och blir anklagade så är taktiken att bli förbannade på den som blir förbannade på dom men killar kryper oftare till korset och erkänner en tjejer är min erfarenhet.
Sen är folk rent generellt svåra att erkänna när dom gör fel, dom går hellre i döden än att erkänna något.
Det är ju troligt lite sociala faktorer bakom det där. I korthet kan man säga att verka mer ledsen som tjej/kvinna, kan det lika gärna dölja sig en ilska bakom ytan. Det är/har varit mer socialt accepterat att gråta istället för att visa ilska som kvinna.
Vice versa kan de vara för män. Många män när dom blir sårade, visar upp sig förbannade. Mer socialt accepterat än att visa sig ledsen.
Men givet att allt det här skiljer sig individuellt.
Oavsett, så tror jag de är bra om man är medveten hur man reagerar och vilken känsla det är som är bakom det. dvs att man sätter ord på det. Relationen/relationerna kan bli mer mogen och vuxen.
En annan grej; Det här med att ha
fel eller
erkänna att man har fel, beror helt på hur den andre partner framställer kritik eller ifrågasättande. Jag ser många människor som tar upp saker på ett helt galet sätt med hånande nivåer/nedtryckande metoder (omedvetet förmodligen) mot andra människor och tror att alla är redo och bara " ja, jag har fel". Det ligger väldigt mycket skam och skuld, och då måste man förstå att det är något människan undviker gärna. Det finns en socialgrej med att inte verka "svag" eller uppfattas som det.
Sen kan man säga att många har ett stort behov av att hävda sig hela tiden och ha rätt ofta. Vilket riskerar att skapa en obalans i relationen.. man slutar helt lyssna på varandra, upplevelsen kan nog lätt bli att man känner att den ena vägrar erkänna fel.