2026-04-03, 16:31
  #817
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tror seriöst på att dagens AI modeller kan utvecklas mot 1000 x dagens kapacitet.
Menar du att dagens språkmodeller kommer att utvecklas 1000x?
Hur då?
Jag menar att det krävs ett stort paradigmskifte för att nå en sådan utveckling.
Citera
2026-04-03, 16:34
  #818
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Tänker man ett varv till på detta så lär en jämvikt kunna erhållas.

Det finns en instrålning av energi från solen. Där en del blir värme och en del blir elektrisk energi som sedan konverteras till värme.

Och så finns en utstrålning som beror på temperaturen.

Dvs ytan mot solen tar upp energi och ytan som solen inte når avger energi. Då blir temperaturen mest en fråga om ytornas storlek.

Till det kommer att man sänder data via mikrovågor till jorden. Och desto mer man sänder desto mer energi lämnar satelliten.

Så det går nog.
Det går om du har en djävulsk stor yta med solpanel och djävulsk stor yta för utstrålning.
Problemet - som jag beskrivit tidigare - är att detta blir orimligt dyrt jämfört med att bygga datacenter på jorden, i synnerhet som att du inte kan kan underhålla rymddatacentret. I ett verkligt datacenter har man ju anställda som går och underhåller fysiskt varje dag.
Citera
2026-04-03, 18:22
  #819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det går om du har en djävulsk stor yta med solpanel och djävulsk stor yta för utstrålning.
Problemet - som jag beskrivit tidigare - är att detta blir orimligt dyrt jämfört med att bygga datacenter på jorden, i synnerhet som att du inte kan kan underhålla rymddatacentret. I ett verkligt datacenter har man ju anställda som går och underhåller fysiskt varje dag.
Dom tänker eventuellt som följer:
* dom kan ha mindre än hälften med solpaneler i rymden än på jorden. Det är en win.
* dom slipper ett stort batteripack i rymden, då solen alltid ger el där. Det är en win.
* dom har isoleringsmekanismer för den elektronik som går sönder och kör vidare på resten. Det kostar lite mer. Men är känd teknik. Troligen håller 90% i 10 år. Sämre än så är det inte.
* dom får ha redundans för viktiga delar. Det kostar lite mer.


Tanken är nog att på jorden är det för mycket brottning med myndigheter och förseningar så det blir i slutändan bättre att skicka upp det i rymden.
Citera
2026-04-03, 20:45
  #820
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kommer från den rätta. Lär dig stava och sätta ut punkt och stor bokstav.



Er okunskap leder er in i fördärvet. Vänta så ska ni få se, vad var det jag sa. Jag tror inte på lögnen, däremot kan det finnas en viss AI bubbla, då många AI företag inte kommer kunna leverera, men dom som blir kvar blir gräddhyllan, där all innovation kommer ske, aka kapplöpningen. En vision och många investerare utesluter inte att det finns en brutal kärna i AI som kommer vända upp och ner på världen. Jag tror seriöst på att dagens AI modeller kan utvecklas mot 1000 x dagens kapacitet.

Vad har jag stavat fel till menar du? Du kan ju inte ens grundläggande grammatiska regler så vad gapar du om?

Ja det har framgått att du blivit grundlurad av alla de som du tror är några framstående AI personer.

Liksom bara en sådan sak som den där rövtasken Max Tegmark drog igång någon ”stoppa AI i 6 månader” omröstning för några år sedan, hur jävla löjligt är inte det? Vi har inte blivit övertagna av några robotar, det har inte varit någon exponentiell utveckling heller som flera av dessa mediakåta svin förutspått. Och med den utveckling som varit senaste åren så kan man väl effektivt påstå att ”AI utvecklingen” varit pausad, var är Tegmarks jävla lösning som befogade detta påstådda 6 månaders avbrottet?

Det enda som blivit fördärvat av dagens AI är sociala medier där vart och varannat klipp är av MÄNNISKOR skapat med AI för att locka klick, i stort sett varenda indexerande tjänst förstörd för en massa jävla AI genererat skräp överallt.

Men den användbara AIn lyser med sin frånvaro, liksom hur jävla korkad är man om man fortfarande tror att AI ska ta över världen när det redan för närvarande några år sedan ryktades om att de skulle ha ”IQ 160” och annat trams och ändå inte gjort ett jävla dugg annat än massa junk på internet.

Det är rent av patetiskt med sådana här blåsta personer som dig som varnar för något som inte existerar, det är i klass med de som springer runt med foliehattar och varnar för rövprobande utomjordingar.

Dessutom tyder det på att ni aldrig satt foten i ett företag än mindre har någon som helst förståelse av eller ens grundläggande kunskap om artificiella neuron nätverk.

Så vad sysslar ni med? Pillar navelludd och läser en ding ding värld mellan fas 2 projekten?
Citera
2026-04-03, 20:51
  #821
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Menar du att dagens språkmodeller kommer att utvecklas 1000x?
Hur då?
Jag menar att det krävs ett stort paradigmskifte för att nå en sådan utveckling.

Prestandan hos dessa digitala hjärnor är kopplade till storleken på hjärnan. Antalet hjärnceller.

Stora hjärnor har bättre prestanda. Stora hjärnor, som är ihopskruvade rätt, har bättre prestanda än stora hjärnor som är fel ihopsatta.

I komplexitet börjar nu digitala hjärnor närma sig mänskliga hjärnor i antal hjärnceller. I framtiden är det verkligen inte på något vis otänkbart att modellerna är 1000x större än idag. Digitala hjärnor går även att seriekoppla, vilket mänskliga hjärnor inte kan. Och dessutom lär digitala hjärnor bli bättre ihopskruvade i framtiden, men människans hjärna är.... det den är. Begränsad av en massa primitivt skit vi fortfarande styrs av (en överdriven fixering på knulla, pengar m, status och makt).
__________________
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-04-03 kl. 20:53.
Citera
2026-04-03, 22:57
  #822
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Prestandan hos dessa digitala hjärnor är kopplade till storleken på hjärnan. Antalet hjärnceller.

Stora hjärnor har bättre prestanda. Stora hjärnor, som är ihopskruvade rätt, har bättre prestanda än stora hjärnor som är fel ihopsatta.

I komplexitet börjar nu digitala hjärnor närma sig mänskliga hjärnor i antal hjärnceller. I framtiden är det verkligen inte på något vis otänkbart att modellerna är 1000x större än idag. Digitala hjärnor går även att seriekoppla, vilket mänskliga hjärnor inte kan. Och dessutom lär digitala hjärnor bli bättre ihopskruvade i framtiden, men människans hjärna är.... det den är. Begränsad av en massa primitivt skit vi fortfarande styrs av (en överdriven fixering på knulla, pengar m, status och makt).
Utan att vara enormt tekniskt insatt så håller jag inte med om att språkmodeller är i närheten av mänskliga hjärnor eller att enbart skalning (större kapacitet) skulle lösa vägen dit. Därmed inte sagt att man inte kan åstadkomma det i framtiden, men då krävs ett paradigmskifte i tekniken.
Citera
2026-04-03, 23:17
  #823
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Prestandan hos dessa digitala hjärnor är kopplade till storleken på hjärnan. Antalet hjärnceller.

Stora hjärnor har bättre prestanda. Stora hjärnor, som är ihopskruvade rätt, har bättre prestanda än stora hjärnor som är fel ihopsatta.

I komplexitet börjar nu digitala hjärnor närma sig mänskliga hjärnor i antal hjärnceller. I framtiden är det verkligen inte på något vis otänkbart att modellerna är 1000x större än idag. Digitala hjärnor går även att seriekoppla, vilket mänskliga hjärnor inte kan. Och dessutom lär digitala hjärnor bli bättre ihopskruvade i framtiden, men människans hjärna är.... det den är. Begränsad av en massa primitivt skit vi fortfarande styrs av (en överdriven fixering på knulla, pengar m, status och makt).

Varför jämför du AI med en hjärna?
Vad är det du tror ska hända när en AI blir större och större?
Citera
2026-04-03, 23:41
  #824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Utan att vara enormt tekniskt insatt så håller jag inte med om att språkmodeller är i närheten av mänskliga hjärnor eller att enbart skalning (större kapacitet) skulle lösa vägen dit. Därmed inte sagt att man inte kan åstadkomma det i framtiden, men då krävs ett paradigmskifte i tekniken.
Gissar nästa skifte inte är långt borta. Det finns ingen bransh i världen som har så mycket pengar som Ai just nu.
Det är förödande för tex USA om kina får ett övertag med en artificiell intelligens som vida överstiger människans och den dessutom är skalbar.
EU är upptagna med blattar och begriper inte vad det tävlas om.
Citera
2026-04-04, 00:30
  #825
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Gissar nästa skifte inte är långt borta. Det finns ingen bransh i världen som har så mycket pengar som Ai just nu.
Det är förödande för tex USA om kina får ett övertag med en artificiell intelligens som vida överstiger människans och den dessutom är skalbar.
EU är upptagna med blattar och begriper inte vad det tävlas om.

Nej men att kasta pengar på något har aldrig löst något problem, det är självfallet ett problem när forskning inte får några medel alls.

EU har varit överlag väldigt passiva inom teknologi med enskilda undantag sedan 90 talet och det beror sannolikt på tidigare bra relationer med USA, nu när amerikanarna röstat in en idiot som president så har saker börjat ändra sig.

Men det är också det som ligger i amerikanarnas DNA, de ljuger, skryter och skyltar med saker som inte är vad de faktiskt är i verkligheten och så har det varit sedan nybyggarna flyttade till USA för att dölja sin egna besvikelse skickade hem vykort till sina europeiska ättlingar med kycklingar som var två meter höga osv.

Allt handlar om show. Det är bara att titta på idioten som "vann" FIFAs fredspris, hur många saker har han inte sagt han ska lösa på dagar du kan räkna på en hand var av noll blivit uppfyllt och nu startat ett krig i mellanöstern som han heller inte reder ut som riskerar att kollapsa hela samhället. Och här sitter vissa och tror att amerikanarna sitter på någon utomjordisk teknik medans de samtidigt som kineserna både börjat tillverka egna chip och tagit fram modeller som är helt fria att använda, som är i nivå med det absolut bästa USA lyckats prestera trots miljarders miljarder av dollar har haglat på de amerikanska företagen.

Och till sist det absolut fulaste är att vissa försöker vinkla det som att allt inom AI är sådant som kommit fram senaste åren/året, tvärtom är AI en av de äldsta datorvetenskapliga paradigmer vi har, det är nästan inget som är helt nytt i det som presenterats de senaste åren utan bara ett resultat av att man "äntligen" haft råd att bygga hårdvara att testa det på.

Jag är helt övertygad om att det här kommer bli en WTF epok i historieböckerna...
Citera
2026-04-04, 10:40
  #826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Stora hjärnor har bättre prestanda. Stora hjärnor, som är ihopskruvade rätt, har bättre prestanda än stora hjärnor som är fel ihopsatta.
Storleken på hjärnorna nu är tillräcklig, mer än tillräcklig.

Det är inte där problemet ligger, utan det som saknas är att modellerna är statiska. Att träna upp en modell när det handlar om deeplearning tar så mycket tid och hårdvara så där är fortfarande en flaskhals men det går nu att ta något litet och anpassa det.

Dessa jättemodeller är framförallt anpassade för ett genomsnitt av användare. Och de fungerar bra om man skall fråga saker som är av typen allmänbildning.

Där det händer saker är inte bland de största modellerna utan det är där en del specialtränar efter det behovet de har.

De "enda" som nu försöker få till det är vibekodarna eller de som vibar i andra områden, alltså de som inte vet vad de håller på med. De här vill att AI skall kunna läsa deras tankar och göra som de vill.
Citera
2026-04-04, 13:03
  #827
Medlem
AI är fortfarande en bebis. Grok är väl 4 år gammal. Och de satsningarna xai och Tesla gör med terafab är gigantiska. De vill tillverka 100-200 miljarder chips årligen. 80% av beräkningarna skall ske i rymden med solkraft.

AI har inte peakat. Det är fortfarande i livmodern ännu. Först 2027 kommer normalt folk att begripa vad som händer.
Citera
2026-04-04, 13:09
  #828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
AI är fortfarande en bebis. Grok är väl 4 år gammal. Och de satsningarna xai och Tesla gör med terafab är gigantiska. De vill tillverka 100-200 miljarder chips årligen. 80% av beräkningarna skall ske i rymden med solkraft.
Det är inte storleken det hänger på, det här är en missuppfattning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in